YouTube – gulliga katter eller din väg till framgång?

Youtube gullig kattVad är det första du tänker på när du hör ordet YouTube?

Gulliga katter som jagar sin egen svans? Söta barn som skrattar så de kiknar eller ramlar och slår sig?

Gangnam Style? PewDiePie?

Eller en lysande affärsmöjlighet för ditt företag?

Förhoppningsvis det sistnämnda – annars kommer den här artikeln att göra dig besviken.

Din del av 4 miljarder videovisningar per dag-kakan

Redan i början av 2012 hade YouTube under mer än ett halvår rapporterat att de har mer än 4 miljarder visningar per dag. Varje dag! En siffra som nästan inte går att föreställa sig. Och när detta skrivs vintern 2015 har denna siffra förmodligen ökat ännu mer. Det är förmodligen bara en tidsfråga innan det dimper ner en pressrelease som säger att siffran nu är 5 miljarder.

Youtube statistikMed andra ord är YouTube en riktigt het potatis och video på webben är ett fenomen som bara växer mer och mer. Som du säkert har märkt har ju även Facebook gett sig in i leken numera och storsatsar på rörlig bild. Vem som vinner matchen återstår att se.

Du kan vara lugn, den här artikeln kommer inte att vara en sifferproppad lunta för kalenderbitare, men denna imponerande – och hisnande – YouTube-statistik måste jag ändå dela med mig av (källa):

  • Mer än 1 miljard unika besökare varje månad
  • Över 6 miljarder timmar video visas varje månad – det är nästan en timme per invånare på jorden
  • 100 timmar video laddas upp varje minut
  • 80% av trafiken kommer från länder utanför USA
  • YouTube finns i 61 länder och på 61 språk
  • Miljoner människor börjar prenumerera på YouTube-kanaler varje dag – antalet är fyra gånger så stort som föregående år

Wow, eller hur! Hoppas du är lika exalterad som jag över de här siffrorna. Och det finns fler anledningar att hoppa upp och ner av förtjusning. Exempelvis använder många människor idag YouTube som en sökmotor för att finna svaren på sina frågor. Du kanske är en av dem? Och skulle de inte använda YouTube så använder de Google.

Och det fina i kråksången är att YouTube-videor dyker upp i Googles sökresultat också – det har du säkert sett exempel på flera gånger. Vad klickar du själv helst på i resultatlistan – en lockande video eller en trist textlänk?

Som om det inte vore nog så kommer 25% av YouTubes totala visningar från mobila enheter, vilket innebär mer än 1 miljard visningar varje dag.

Dessutom kan YouTube-videor enkelt delas i alla olika sociala medier som finns därute och du kan även titta på dem hemma på din TV.

För att sammanfatta det hela i tre ord:

YouTube är trafik

Världens näst största sökmotor och den största sajten för onlinevideo är alltså först och främst är en strategi för att generera trafik till din webbplats. Och mer trafik eller väl inget någon av oss tackar nej till, eller hur?

Genom att få människor att titta på dina videor på YouTube kan du förvandla dem till besökare på din webbplats. Och där kan du, om du spelar dina kort rätt, sedan konvertera dessa besökare till kunder. Kunder som gillar dig och med glädje köper dina produkter och tjänster.

Den gyllene men outnyttjade guldgruvan YouTube

Du vet när man ligger i sängen på kvällen och inte kan sova för att huvudet är fullt av spännande möjlighetstankar – som om du hade hällt i dig fem koppar starkt kaffe för en timme sedan. Det finns något som får mig att känna så när det gäller YouTube. Som får mig att bli mer ivrig än all statistik tillsammans.

Det är en siffra jag läste någonstans om att 91 procent i en grupp svarat ja på frågan om de sett en YouTube-video de senaste sju dagarna.

Samma grupp fick sedan frågan om de hade laddat upp en video de senaste sju dagarna. Då svarade endast 11 procent ja på frågan.

91 kontra 11 procent alltså. Där kan vi snacka glapp! Uppenbarligen har YouTube blivit en naturlig del av våra liv – både orden ”youtuba” och ”youtube-knarka” är exempelvis nu en del av vår vokabulär. Vi tittar på videor för att få svar på våra frågor, för att slå ihjäl tid på bussen, när vi hänger på Facebook och till och med ibland när vi står i kö i mataffären för att köpa mjölk.

Ändå är det så få som tar steget att själva skapa videor att ladda upp på denna möjligheternas plattform.

Uppenbarligen finns publiken där. Och suget efter nya videostjärnor finns där. Exempelvis investerade YouTube under 2012 över 100 miljoner dollar för att locka till sig nya och originella videoskapare till sin sajt.

Youtube videostjärna

Blir du nästa lysande stjärna på YouTube?

En av de här nya videostjärnorna skulle utan vidare kunna bli du. Och det är för dig, vars hjärta börjat klappa lite extra av den här läsningen, som denna artikel är skriven. För dig som vill ta steget, utmana dig själv och nå resultat du aldrig trott varit möjliga.

Och kom ihåg att det finns två anledningar till att människor inte gör saker. Den första är att vi säger till oss själva att vi inte kan. Den andra är att människor i vår närhet säger att vi inte kan. Oavsett vilken, så tror vi på det. Vi ger antingen upp eller försöker inte överhuvudtaget. Men har du tänkt på att allt här i världen var omöjligt – tills någon faktiskt gjorde. Det gäller varje ny uppfinning och varje ny häpnadsväckande prestation. I början trodde folk att människorna bakom dessa skapelser och prestationer – som vi nu inte kan tänka oss ett liv utan – var galna.

Tänk till exempel på Roger Bannister, den förste som sprang en engelsk mil under fyra minuter. Den allmänna uppfattningen på hans tid (1950-talet) var att detta var fysiskt omöjligt. Men så steg Mr Bannister fram och gjorde det. Och bara två månader senare hade över femton andra personer gjort samma sak. Idag har världsrekordet pressats ner så långt som till 3 minuter och 43 sekunder.

Så de här föreställningarna vi har i våra huvuden är ofta bara etappmål som väntar på att bli uppnådda. Gränser som väntar på att passeras. Och ju fler saker du lyckas göra – som du inte trodde att du skulle klara av – desto mer stärks ditt självförtroende och din självkänsla. Steg för steg. Ett i taget. I samma veva växer din värld och vad du tror är möjligt. Glappet mellan dröm och verklighet minskar.

För att citera Mahatma Gandhi:

Först ignorerar de dig.
Sedan skrattar de åt dig.
Sedan kämpar de emot dig.
Och sedan vinner du.

Allt var omöjligt tills någon gjorde det. Och om människor lyckats gå på månen, simma över engelska kanalen, uppfinna iPhonen (sorry alla Samsung-lovers) bestiga Kilimanjaro utan att ha några ben, så kom inte och säg att inte du kan skapa en video åt ditt företag.

För jag tror dig inte.

Men ditt öde ligger i dina egna händer. Jobbet måste göras med blod, svett och tårar – det finns ingen magisk knapp. Och det kommer definitivt vara jobbigare än en slänga iväg en statusuppdatering på Facebook.

Jag kan inte tekniken!

Redan här vill jag också lugna dig, vars hjärta inte bara klappar lite extra hårt av upphetsning, utan också av rädsla. Av rädsla för att ställa dig framför en kamera eller för att du måste lära dig en massa nya svåra tekniska saker. Du måste inte stå framför någon kamera. Vill du det är det naturligtvis toppen, men du behöver inte. Inte heller behöver du lära dig tio nya avancerade datorprogram, hundra tekniska tricks eller lägga ner tusentals timmar på att skapa dina videor.

Så, känns det bättre nu? Har impulsen att freaka ur lagt sig? Hoppas det. För jag har hört människor säga att de hellre skulle äta en förpackning med småspik än att ställa sig framför en kamera. Men nu vet du att det går att bli en lysande videostjärna ändå.

Vad du däremot måste göra – med risk för att bli tjatig – är att få tummen ur och se till att saker blir gjorda. För det handlar om action för att nå resultat. Inget annat.

Så är du en sådan som helst skulle trycka på en magisk knapp och bli framgångsrik över en natt så kan du sluta läsa nu. Det här peptalket kommer att vara slöseri med din tid, det vill jag säga redan nu.

För låt oss vara ärliga. Äventyret du ger dig in på i webbvideornas förtrollade värld kommer inte att vara ett snabbsprunget hundrameterslopp. Snarare ett maraton. Eller i alla fall 3 000 meter hinder. Det kommer vara tufft, svettigt, rent ut sagt skitjobbigt (ursäkta språket) ibland. Du kommer göra misstag. Du kommer säkert att vilja ge upp. Flera gånger.

Lyckas på YouTube

Föreställ dig känslan när du vågat ge dig ut på ditt videoäventyr – och klarat det.

Men tänk dig känslan när du kämpat och kämpat och sedan går i mål. När du har klarat din utmaning. För allt går med den rätta viljan. Det är därför soffpotatisar snabbt kan förvandlas till löpningstokiga fanatiker som plötsligt anmäler sig till Göteborgsvarv hit och Lidingölopp dit. Och entusiastiskt visar upp sina senaste kilometertider i Runkeeper varje gång de tagit ett varv i spåret. De riktigt lyser av stolthet över sina prestationer. Min sambo är en av dem så jag har sett det hända på nära håll.

Så är du med mig? Är du redo?

Bra.

Jag är stolt över dig att du ger det här med video en chans. Det är det inte alla som gör. Och tänk på hur belöningen känns när du verkligen kämpat för att uppnå något. Bra mycket härligare än att vinna 500 kronor på en skraplott, eller hur?

För tänk vilka resultat det kan leda till för ditt varumärke. Vill du driva mer trafik till webbplatsen? Bygga ditt varumärke på nätet? Bli den eftertraktade gurun inom din bransch? Eller helt enkelt sälja mer?

Allt detta är möjligt med YouTube. Så sätt dig bekvämt, ta en kopp kaffe och låt resan mot videohimlen börja. Och kom ihåg – det ljuva (företagar)livet börjar i slutet av din komfortzon.

Kör hårt!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Egna videor på YouTube kan både öka affärerna och driva trafik till din webbplats – det handlar bara om att våga.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This