Yelp – ny recensionssajt lanseras i Sverige idag

Yelp – en recensionssajt som länge varit stor i USA lanseras idag i Sverige. Sajten har, precis som sina konkurrenter Groupon, Let’s Deal, Google Places, Rejta och Reco, som mål att koppla samman lokala handlare och företag med kunder genom Internet och mobiltelefoner.

Yelp startade i USA 2004 och expanderar nu friskt. Efter dagens lansering i Sverige finns Yelp i 14 länder – bland annat Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Än så länge är det på den amerikanska marknaden som majoriteten av de 65 miljoner användarna finns och det är således därför amerikanska företag som är i fokus för de ca 25 miljoner recensioner som Yelps användare lagt in.

Yelp25 miljoner recensioner – där ligger vi i Sverige i lä… Recensionsbeteendet har inte riktigt slagit igenom här, exempelvis är Googles företagsregister Places fortfarande ganska tomt på recensioner. Det återstår att se om denna lansering kommer att förändra vårt beteende. I USA har Yelp blivit så spritt och dominerande på marknaden att tjänsten ses som ett viktigt verktyg för att nå framgång i många branscher. Med andra ord är det läge att hålla ögonen på sajtens utveckling i Sverige och den roll den kan få för digital marknadsföring.

Yelp själva är enligt uppgift förhoppningsfulla inför lanseringen och jag tror att de har potential att lyckas. Att det redan finns konkurrens i form av Google Places, Rejta, Reco m.fl. tror jag bara är positivt då tjänsten inte måste börja med att lära in ett beteende (dvs att skriva och söka efter recensioner om lokala företag på nätet) hos användarna utan det finns redan där – även om det inte riktigt slagit igenom som sagt.

Recensioner är – så länge de används på ett ärligt sätt – ett utmärkt verktyg för både kunder och företag eftersom de skiljer agnarna från vetet. Kunden kan få reda på vilken verkstad som är bra på att laga bilar och vilken som inte är det – och den duktiga verkstaden får visa att de är bra på det de gör. Som bekant är rekommendationer från kunder den bästa marknadsföringen ett företag kan få och konsumenterna litar ju i mycket högre grad på rekommendationer från andra människor än företagets reklam.

Jag ska följa utvecklingen med spänning. Kommer tjänsten floppa eller blir Yelp den ovärderliga hjälp (kunde inte låta bli att ordvitsa…) som konsumenterna behöver i jakten på den bästa leverantören? Den som lever får se.

Charlotta Wortzelius

BloggkommentarerVad tror du? Kommer Yelp göra succé i Sverige?
Berätta gärna om vad du tror och tycker om Yelp i kommentarsfältet här under.

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts