Webinarium – bra tips för ett framgångsrikt webinar (del 1)

Använder du webinarium (webinar webbseminarium eller vad de nu egentligen kallas på svenska) i din digitala marknadsföring? Om inte borde du fundera på att göra det, för det är en mycket användbar och effektivt metod för marknadsföring och försäljning där du håller en livepresentation för en publik som följer det hela via sina datorer.

Det är helt enkelt som ett seminarium men utan krånglet att hyra lokal, fixa pausfika och annat jobbigt som följer med ett sådant evenemang – du kan göra det hemifrån eller från jobbet, det spelar ingen roll så länge du har en dator till hands.

WebinariumDet vanligaste upplägget är att man håller en informativ presentation som ger publiken något av värde, till exempel ny kunskap, och sedan avslutar med att presentera sin produkt eller tjänst som kommer att göra det hela mycket lättare/effektivare/mer lönsamt etc.

Ett bra webbinarium kan vara lika fängslande för din publik som en tv-show, medan ett havererat webinar gör att folk gör samma sak som när tv-programmet är dåligt – de byter kanal, alltså surfar vidare någon annanstans.

Självklart har de förståelse för att den som leder seminariet kan vara nervös – det är ju trots allt en livesändning – men du måste ändå prestera för att göra succé. Du måste visa att du har respekt för din publik och värdesätter att de tagit sig tid att lyssna på dig.

Som hjälp på traven om du redan börjat med eller funderar på att börja med webbinarier kommer här en samling tips (del 1 av 4) för att hålla ett framgångsrikt webbinarium som tar publiken med storm (källa).

Tillföra värde

1. Det allra värsta misstaget du kan göra är att leverera innehåll som gör publiken besviken. Även om ditt webinar är gratis ska du se till att du ditt innehåll har kvalitet och tillför värde.

2. För webinarier du tar betalt för ska du leverera värde som överväldigar publiken. Deltagare som kanske skulle gnälla över att betala 49 kr för dåligt innehåll kanske gladeligen kan betala tusentals kronor för riktigt värdefullt innehåll.

3. Spara krånglig teoretiskt information till whitepapers och dylikt – i ditt webbinarium ska du ge information som deltagarna kan omsätta i praktik direkt. Målet ska vara att de ska bli så exalterade över att implementera dina idéer att de kastar sig över dem så fort webinaret är över.

Sätta mål

4. Webinarier är roliga, men de kan som sagt ha en värdefull affärsfunktion också. Sätt därför ett mål för vad du vill ha ut av det och ta sedan fram ett ”call to action” som stödjer det. Webinariet ska ju sluta med att din publik kastar sig på beställningsknappen (om det nu är försäljning som är ditt mål).

5. Sätt mätbara mål på allt. Hur många inbjudningar kommer du skicka ut? Hur många förväntar du dig tackar ja? Hur många av deltagarna kan du konvertera till kunder? Jämför dina mål med dina resultat.

6. Om ditt webinarium är tänkt att skapa försäljningar, sätt då en siffra för hur många och hur mycket du kommer tjäna i kronor.

Gör ditt webinarium interaktivt

7. Alltför många webinar drar över den tänkta tiden och lämnar därför ofta publiken med obesvarade frågor. Att få möjligheten att prata med dig live utgör en stor del av hur helheten av webinariet uppfattas, så se därför till att du har gott om tid för frågor och svar efter själva presentationen.

8. Att ha en öppen chatt, som många webinartjänster erbjuder, i början är kul att ha under tiden som deltagarna droppar in. Antingen sköter du chattandet själv eller låter någon kollega ta hand om det. Om någon annan ta hand om saken kan du även låta chatten vara på under själva presentationen.

9. Uppmana deltagarna att ställa frågor via chattfunktionen (även om du för tillfället är upptagen av själva presentationen och inte kan svara just då). Detta underlättar att sedan få igång frågestunden efter presentationen och kan även ge dig leads.

10. Om du har någon som kan assistera dig när det gäller chattfunktionen, se till att skriva ett par kommentarer i förväg och gör en strategi för när under presentationen du ska posta dem i chatten. Din assistent kan även svara på frågor från enskilda deltagare under ditt webbseminarium.

Det var de första 10 tipsen för ett framgångsrikt webinar. Tveka inte att sätta igång med den här typen av digital marknadsföring, det kan som sagt vara ytterst effektivt. Och glöm inte att hålla utkik efter kommande artiklar om hur du lyckas med ditt webinarium.

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Lägg till webinar till din arsenal av marknadsföringsverktyg.

BloggkommentarerVad tycker du? Hur skapar man ett bra webinarium?
Berätta gärna om dina egna erfarenheter av webinarier i kommentarsfältet här under. Det blir mycket roligare om vi hjälps åt, eller hur?

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts