Vikten av att lägga krut på din webbplats startsida

Om du vill bli framgångsrik inom digital marknadsföring ska du tänka på att startsidan är den absolut viktigaste sidan på din webbplats. Det är din andra möjlighet att omvandla dina besökare till kunder.

Den första möjligheten är givetvis Google och de andra sökmotorernas resultatlista.

Det är därför jag i skrivande stund tänker så det knakar när det gäller Online Marketing Academys startsida som för tillfället är – som det brukade heta på webben under 90-talet – under konstruktion.

Webbplatsens startsida:

  • Är sidan som i högst utsträckning indexeras av sökmotorerna.
  • Sätter “tonen” för hela webbplatsen.
  • Orienterar människor: den hjälper dem att veta att de är på rätt ”plats” och att du erbjuder vad de vill ha/behöver.

Se din hemsida som en tratt

Din webbplats startsidaFrån ett försäljningsperspektiv, ska du anta att dina prospekt (dvs potentiella kunder) kommer till din webbplats antingen direkt från sökmotorernas resultatlista, från en länk från en annan webbplats eller från en offlinekälla (tidningsannons, visitkort, affisch osv).

Ditt mål med startsidan ska vara 1) att se till att dessa människor omedelbart vet att de är på rätt plats när de kommer till din sajt och 2) att navigera dem vidare till rätt plats på din webbplats där de kan hitta vad de behöver (information, produkter eller tjänster).

Din startsida ska alltså segmentera dina besökare och sedan få dem att navigera till rätt ställe din webbplats. Din hemsida är en stor ”förhandsvisning” av allt du erbjuder, inte en komplett innehållsförteckning över varenda kundfördel du erbjuder.

En beprövad och effektiv strategi för att skapa en startsida som verkligen fångar dina besökare, oavsett om det gäller B2B eller B2C, är:

Att tala om de övergripande kundfördelarna och använda allmänna övergripande sökfraser

En välskriven startsida bör fungera som en “aptitretare”, som erbjuder en förhandsvisning av de stora fördelarna ditt företag har att erbjuda. Det är inte rätt plats att diskutera varenda fördel du erbjuder eller att lista var och vartannat sökord du försöker din webbplats ranka för. Det är istället en plats för att erbjuda dina läsare ett smakprov, och sedan hänvisa dem exakt var de behöver gå vidare för att bli serverade allt du har att erbjuda.

Försöker du säga för mycket för tidigt överväldigar du läsaren, försvagar ditt budskap och förringar de sökord/sökfraser som faktiskt gäller för själva startsidan. Samma sak gäller för din startsidas sidfot: att proppa sidfoten full med sökord och sökfraser resulterar inte i något bra. Så gör inte det.

Det är bättre att sprida ut dina kundfördelar och relaterade sökord/sökfraser över hela din webbplats. Du har produkt/tjänst-sidor som fokuserar på specifika produkt/tjänst-fördelar, ”Om oss”- sidor som beskriver ditt företag och dina verksamhetsmål etc. och det är där du ska fokusera på de sökord och fraser som har att göra med dessa saker. Ingen annanstans.

Länka på ett smart sätt från din startsida till dina produkt/tjänst-sidor

Återigen bör din startsida fungera som en tratt och styra dina läsare längre in på webbplatsen. Precis som med beskrivningar av fördelar och sökord/sökfraser vill du undvika att länka till varenda produkt eller tjänst du erbjuder. En mycket bättre strategi är att länka från startsidan till huvudkategorier på din webbplats och sidan vidare från kategorierna till enskilda produkter/tjänster.

Alltför ofta begår annars välskrivna startsidor ett misstag med dessa “länkexplosioner” – det som presenteras för dina potentiella kunder blir som en enda gigantisk hyperlänk. Det förstör bara din startsidas innehåll att proppa det fullt med ett stort antal interna länkar. Och för läsaren blir det både visuellt och psykologiskt överväldigande. Ta det lugnt!

Skriva copy som är fokuserad på din kund

Om du är din egen copywriter, skriv din webbplats text, copyn, som om din publik bestod av en enda person: den idealiska kunden. Du ska vilja nå och resonera med denna enda person. Att skriva allmän oriktad copy kommer ge dig allmänna oriktade resultat.

Att förändra och finslipa din copy så att den riktar sig till en speciell kundtyp är en finfin möjlighet att öka konverteringen av besökare till kunder. Även om du har flera kundtyper kan du enkelt strukturera din startsidas copy så att den riktar sig till varje enskild kundtyp och sedan skicka varje kategori vidare till olika nischade sidor på din webbplats.

Skapa en fantastisk fördelsorienterad titel på startsidan

Det är viktigt att du skapar spännande, “klickbara” sidtitlar. Men ännu viktigare är att du skapar en kraftfull titel på startsidan som kombinerar en eller två av startsidans viktigaste sökord/sökfraser med en stark kundfördel istället för att skriva en halvbra titel som du fyllt med sökord. Du vill matcha startsidans målgruppsinrikrade copy med en lika riktad sidtitel.

Kom till saken

Håll ditt budskap till kund så kortfattat som möjligt. Redigera din copy hänsynslöst och sträva efter att hushålla med orden: om du kan säga något med fem ord jämfört med 25, gör det. Din hemsida är inte platsen för långa poetiska utläggningar!

Se alltså till att lägga mycket krut på din webbplats startsida – den är nyckeln till framgång på nätet – och hoppas dessa tips kan hjälpa dig.

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Glöm för allt i världen inte bort att göra startsidan till din webbskapelses triumfkort.

BloggkommentarerDin tur – hur skapar man en riktigt bra startsida?
Berätta gärna om hur du tycker att en riktigt bra startsida ska se ut i kommentarsfältet här under. Det blir mycket roligare om vi hjälps åt, eller hur?

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts