Varför rubriker är marknadsförarens bästa vän

Eftersom jag i grunden är copywriter så kan jag ju inte låta bli att ge er ett och annat copytips här på Online Marketing Academy, skam vore ju annars.

Grunden för all bra copy är så klart rubriken – gör inte den sitt jobb så faller resten av texten som ett korthus. Ingen vill ju läsa vidare om rubriken inte känns intressant. Och jag älskar en riktigt bra rubrik i ett säljbrev, på en webbsida eller en bloggpost.

Som marknadsförare – online eller offline – är det något av det viktigaste jobb du har. Du måste kunna ta en produkt eller en idé och presentera den för dina läsare i ett kort, kompakt format som direkt rycker tag i dem och får dem att vilja läsa vidare.

Att skriva rubriker testar din förmåga att förstå dina potentiella kunder, sikta in dig på rätt sökord och att kunna fånga någons uppmärksamhet på så kort tid som möjligt.

Men för en nykomling inom digital marknadsföring på Internet, kan förmågan att få till dessa säljande rubriker rätt vara nästan den svåraste delen av en lång inlärningsprocess. Hur kan något så till synes enkelt som 10-15 ord högst upp på en sida verkligen ta så mycket tid och energi för att få till? Det är en befogad fråga, men copywriting är en konst som du inte lär dig på en eftermiddag. Men det finns knep och hjälp att ta till som tur är.

Arbetsbeskrivning för dina rubriker

Copywriter rubrikerBra rubriker behöver fånga besökarens uppmärksamhet, hålla kvar den och sedan konvertera denna uppmärksamhet till handling. De första rubrikerna som du har högst upp på din sida ska vara utformade så att de får folk att läsa sidan, men det finns andra typer av rubriker också – sådana som ska åstadkomma handling längre ner på sidan.

När det kommer en besökare till din hemsida, säljsida eller blogg ber du honom eller henne att registrera dig på din e-postlista, fortsätta läsa ditt säljbrev, omvända den misstro som folk ofta har och så småningom, att klicka på din länk till din egen produkt eller någon annans produkt som du är affiliate för, och förhoppningsvis göra ett köp.

Men hur ska dina rubriker klara av att göra allt detta – det är inte lite du ber dem om – och vad kan du göra för att underlätta det? Till att börja med måste du skapa nyfikenhet och dessutom tala till ett specifikt behov eller ett problem som dina läsare kan tänkas ha.

Eftersom de befinner sig på din sida har de förmodligen ett problem som den produkt du recenserar eller marknadsför kan lösa.

Rubriken bör ange exakt hur din produkt kommer att kunna lösa deras problem och samtidigt lyfta fram varför deras problem är något viktigt som de måste ta itu med – med andra ord ska du fånga deras uppmärksamhet och sedan använda den för att driva fram behovet av just det du marknadsför.

Ett bra knep för att göra detta är att använda ord som ”hemligheter”, ”insider-information”, ”lösa”, ”avslöja” osv. Dessa ord ger dem känslan av att de får ta del av något de inte borde få ta del av och att de kommer få ett specialerbjudande för att få ”följa med på resan”.

Exempel på effektiva rubriker

Så, hur ser egentligen bra rubriker ut? Det beror självklart på din nisch och din målgrupps behov. Men här är några exempel på format som alltid har varit effektiva:

  • Den okända vägen till ___________
  • Vem vill också ___________
  • Upptäck mina väl bevarade hemligheter för att ___________
  • Slutligen avslöjar han sin länge bevarade insider-information om ___________
  • Äntligen kan du sluta oroa dig för ___________ och lära dig att ___________

Och här har jag gjort en snabb ansats att fylla i luckorna. Det känns som produkter vi alla skulle vilja köpa, eller hur…

  • Den okända vägen till evig ungdom
  • Vem vill också lära sig att spela gitarr som Jimi Hendrix på mindre än ett halvår?
  • Upptäck mina väl bevarade hemligheter för att alltid pricka in nästa framgångsaktie
  • Slutligen avslöjar han sin länge bevarade insider-information om hur du blir ekonomiskt oberoende
  • Äntligen kan du sluta oroa dig för räkningarna och lära dig att få pengar över varje månad

Som du ser är poängen med rubrikerna att framkalla den typ av handling som leder till vidare läsning. Det måste finnas ett löfte i din rubrik – något du kan visa dem att de har sökt efter.

Fråga dig själv vad sökord besökarna använde sig av för att hitta din webbplats är kopplade till, och vad de letar efter. Sedan försöker du svara på det problemet i dina rubriker.

Om du så bara kan ge en spillra av ett svar på deras problem och löfte om mer, kommer du lyckas behålla deras uppmärksamhet och få dem längre och längre ner på sidan. Detta kommer att generera fler klick och möjligheter till att konvertera besökaren till en kund.

För att få till bra rubriker behöver du alltså inte anlita världens bästa copywriters. Du behöver inte en betala en skribent tusentals kronor för att de ska spendera tre veckor på att få det helt rätt. Du behöver bara känna din målgrupp och vad de flesta människor vill höra.

När du kan behärska rubrikskrivandets ädla konst, kommer du att vara mycket närmare att få ut exakt vad du behöver av dina säljande texter – snabbare och effektivare kundkonverteringar än någonsin tidigare.

Lycka till!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Som sagt – rubriken är marknadsförarens bästa vän.

BloggkommentarerVad tycker du? Hur ser den perfekta rubriken ut?
Dela gärna med dig om vilka rubriker du fastnar för i kommentarsfältet här under. Det blir mycket roligare om vi hjälps åt, eller hur?

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts