Varför du behöver få med alla medarbetare på tåget i din innehållsmarknadsföring

Ett av de vanligaste misstagen som företag gör i sin content marketing är att de lägger hela ansvaret på sin marknadsavdelning. Och tittar på detta utifrån så verkar det ju faktiskt fullt logiskt då det ju till och med heter innehållsmarknadsföring. Så om ditt företag är skyldig till denna fadäs kan jag lugna dig med att du definitivt inte är ensam.

Hur utbrett detta synsätt bekräftas också i den här undersökningen från det brittiska företaget Econsultancy:

Ansvarsfördelning bland medarbetare vid innehållsmarknadsföring

Men innehållsmarknadsföring ska inte vara någonting som dumpas på en speciell avdelning, som marknad, PR eller webbredaktörerna. För att ge innehållet både bredd och djup ska det istället spridas ut på ett antal olika avdelningar, som till exempel design, teknik eller försäljning. Precis som ca en fjärdedel av företagen i undersökningen ovan också gör.

Anledningen är att marknadsavdelningen kanske inte alltid vet bäst när det gäller det innehåll ni kan skapa. Ni kanske till exempel ofta får frågor om hur någonting fungerar ”under huven” på er bästsäljande produkt. Då gör med största sannolikhet er tekniska avdelning ett betydligt bättre jobb att svara på det i ett blogginlägg. Eller också kanske ni får en fråga om hur ni tänkt när ni designat er produkt – och vem kan beskriva det bättre än designavdelningen själva?

Lägger företaget hela bördan på sin marknadsavdelning är risken stor att innehållet inte blir lika bra som det skulle kunna ha blivit om ni involverat många avdelningar och medarbetare i er content marketing. Därför bör du sträva efter att få med alla på tåget genom att:

  • Uppmuntra andra avdelningar. Berätta för många på företaget hur er innehållsmarknadsföring kan innebära stora fördelar, inte bara för företaget, utan också för dem själva personligen. Det kan till exempel stärka deras personliga varumärke. En bra första målgrupp för detta är de medarbetare som redan kommunicerar med era kunder eftersom de sannolikt kommer att vara mer öppna för att kommunicera även i bloggform (eller vilket innehåll ni nu väljer att skapa).
  • Skapa en redaktionell kalender för innehållet. Denna kan fungera både som en idébank, inspirationskälla och för att säkerställa att alla i personalen använder samma ton när de skapar sitt innehåll.
  • Underlätta kommunikationen mellan er. Skapa en e-postlista, en Skype-grupp, chattgrupp eller något annat som gör att ni enkelt kan kommunicera och meddela varandra när ni till exempel får en idé eller har färdigställt ett innehåll som nu är färdigt att publiceras.

Att ni hjälps åt gör arbetet med att skapa innehåll både roligare och bättre – och det kommer garanterat även att uppskattas av er målgrupp. Så när det gäller innehållsmarknadsföring kan det gamla talesättet less is more dra åt skogen!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Tillsammans är vi starkare så se till att alla på företaget hjälper till att skapa innehåll.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts