Välja rätt domännamn – lika svårt som att namnge din förstfödde?

Välja rätt domännamn – lika svårt som att namnge din förstfödde?
0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Pin It Share 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×

Har du barn? Eller kanske har du ett husdjur? Då vet du vilket sjå det är att välja ett bra namn. Man sliter sitt hår, ligger sömnlös på nätterna och jag vet inte allt. Samma sak kan det vara för dig som ska köpa domän till företaget eller ditt nya projekt.

Hur ska man göra? Hur ska man tänka? Tänk om man tänker – men ändå tänker fel?
Då står man där med sitt måndagsexemplar till domän.

Så innan du rusar ut och väljer ditt domännamn eller namn på din nya webbplats så är det bra att överväga en rad saker. I den artikeln kommer vi därför att gå igenom det mesta du behöver tänka på när det gäller domäner och domänregistrering. Och rätt domän kan definitivt hjälpa dig att bli mer framgångsrik när det gäller din digitala marknadsföring.

Snabbkurs för dig som ska köpa domän

För dig som inte är så förtjust i långläsning kommer här en kort resumé och korta råd om vad du bör tänka på när du ska köpa domän. Observera att det är helt ovetenskapliga råd. Och vill sedan du fördjupa dig i domänernas värld är det bara att läsa vidare i artikeln.

Den domän du köper bör ha ett meningsfullt namn (alltså inte vara en kryptisk kombination av bokstäver), ha samma namn som ditt företag/verksamhet, inte vara för långt (67 tecken är absolut möjlig maxlängd) inte ha bindestreck, helst inte ha prefix/suffix och ha toppdomänen .se eller .com.

Sådär. Låt oss nu fördjupa oss i domändjungeln. Och du – glöm inte att även fixa webbhotell till din nya hemsida. Vill man hålla sig i Sverige rekommenderar jag Binero, men personligen använder jag amerikanska Hostgator som jag är mycket nöjd med. Läs mer om dem HÄR.

Ditt domännamn ska vara din webbplats namn

Köpa domänAtt namnge sin webbplats efter sin domän är kanske självklart för några av er, men då kanske du blir förvånad över faktumet att inte alla webbplatser är uppkallade efter domännamnet även när webmastern äger detta domännamn.

Att namnge en webbplats efter sajtens domännamn är viktigt av den enkla anledningen att när folk tänker på din webbplats kommer de att tänka på dess namn. Om ditt namn är också din adress så vet de automatiskt var de ska surfa.

Till exempel, när folk tänker på Binero.se (ett webbhotell för er som inte vet) behöver de inte undra vilken adress de ska skriva in i sina webbläsare för att komma dit. Namnet på webbplatsen och företaget är också webbadressen.

Tänk om ditt företag (eller hemsida) kallas ”Spot”, men någon annan har det domännamnet. Istället har du något obskyrt domännamn som till exempel ”mittforetag.se”. Vad händer då när dina kunder plötsligt kommer på att Spot har en produkt de vill ha och skriver in ”www.spot.se”? Jo, de kommer att hamna på ett annat företags, kanske din konkurrents, webbplats. En förlorad försäljning med andra ord. Så tänk på det när du ska köpa domän.

I den moderna internetvärlden där människor automatiskt vänder sig till webben för information lönar det sig att köpa domän som speglar din webbplats eller verksamhet. Det innebär helt enkelt färre saker för dina kunder eller besökare att komma ihåg.

Dessutom tror du väl inte på allvar att de kommer försöka memorera en orelaterad länk bara för att du vill att de ska det, eller hur? De enda som kommer ihåg webbadressen är du och dina konkurrenter som vill jämföra sig med dig när det gäller priser osv.

Om du inte kan köpa den domän du vill

Vad händer om du inte kan få det namn du vill ha när det är dags för domänregistrering? Det beror egentligen på hur fäst du är vid just det namnet.

Om du har ett befintligt varumärke som du är känd för, kommer du förmodligen inte vill skippa det namnet bara för att du inte kunde få domännamnet. Förmodligen har det tagit dig mycket tid och pengar för att både fastställa och göra namnet känt. I så fall kanske du vill försöka köpa domänen från den nuvarande ägaren.

Kolla upp ”whois”-informationen (dvs vem äger domänen?) för domänen i fråga och kontakta personen som anges för att se om de är villiga att sälja den. Var medveten om att de sannolikt kommer att vilja ta ut en högre summa än du normalt får betala när du ska köpa en ny domän (förutsatt att de överhuvudtaget vill sälja den).

Å andra sidan – om du just startat din verksamhet kanske du föredrar det billigare alternativet att först försöka få ett domännamn och sedan namnge din webbplats (eller ditt företag) efter domänen som du köpt. Säg att du har fått domännamnet ”spot.se”, då kan din hemsida och ditt företag ha namnet ”Spot” eller ”spot.se”. Detta angreppssätt kan verka lite bakvänt, men det är verkligheten om du inte vill bli en förlorare på Internet.

Generisk beteckning eller varumärkesnamn?

Det finns personer som verkar tro att ditt domännamn verkligen måste ha ett generiskt namn som ”husvagnar.se” om du säljer husvagn. Tänk till exempel på hur mycket pengar de generiska namnen säljs för. Exempelvis kom domänen ”sex.com” nyligen in i Guiness rekordbok som världens dyraste domän då den i november 2010 såldes för 13 miljoner dollar (ca 83 miljoner kr).

Andra dyrgripar är ”insure.com” (16 miljoner dollar 2009), ”fund.com” (9,99 miljoner dollar 2008) och ”business.com” (7,5 miljoner dollar 2006).

I Sverige toppar ”spel.se” som såldes för 2,1 miljoner kr 2009. Tur att det finns billiga domäner kvar att köpa … Men apropå generiska namn vs varumärken – om du letar efter en husvagn kommer du förmodligen redan har några märken i åtanke och snarare testa sajter som kabe.se eller solifer.com snarare än bara husvagnar.se? Eller?

Därför tycker jag personligen att ett domännamn som matchar ditt varumärke är mycket viktigt. Själva namnet som du använder för att marknadsföra din produkt är det namn som du vill ha som domän för det är det första som folk kommer att försöka skriva in i sina webbläsare. Det är också det lättaste för dem att komma ihåg och det som är lätt att komma ihåg kommer man med större sannolikhet att prova än svåra eller obskyra domännamn.

Ska du välja ett långt eller kort domännamn när du ska köpa domän?

Ditt domännamn kan valfri längd upp till 67 tecken. Därför behöver du inte nöja dig med ett skumt domännamn som ”smav.se” när du ska köpa domän om du egentligen menar ”SpotMusicAndVideo.se”.

Med detta sagt verkar de lärde tvista om huruvida ett långt eller kort domännamn är bättre.

Vissa hävdar att kortare domännamn är lättare att komma ihåg, lättare att skriva och betydligt mindre känsliga för misstag på tangentbordet. Exempelvis är ”spot.se” är lättare att komma ihåg och har en lägre risk för stavfel än ”samlaallakompisarpaensajt.se”.

Andra menar att ett längre domännamn är ofta lättare för det mänskliga minnet – till exempel är ”sakpes.se” en sekvens av oberoende bokstäver som är svåra att komma ihåg och skriva korrekt, medan om vi utökar den till sin långa form ”SamlaAllaKompisarPaEnSajt.se”, är det lättare att komma ihåg domännamnet.

Några av dessa argument är faktiskt akademiska, tro det eller ej. Det blir allt svårare att få tag på korta meningsfulla domännamn. Jag har inte kollat, men jag är ganska säker på att namn som ”kopabil.se” och ”toppen.se” sedan länge är sålda. Men om du lyckas få tag på ett kort namn när du ska köpa domän är nyckeln att se till att det är en meningsfull kombination av tecken och inte det obskyra ”sakpes.se” som i det krystade exemplet ovan.

Långa domännamn som har din webbplats sökord i sig har också en fördel eftersom de ofta rankar bättre i ett antal sökmotorer som t.ex. Google. Det ger fördel åt sökord som också finns i ditt domännamn. Om du till exempel har en webbplats om gratis datorspel med ett domännamn som gratisdatorspel.se kan det ranka bättre vid en sökning på ”gratis datorspel” än en sida som heter t.ex. gratisargott.se.

Så vad skulle jag välja om jag skulle köpa domän? Jag skulle satsa på ett kortare namn om jag kan få tag på ett meningsfullt sådant bland än så länge lediga domäner, men jag är inte främmande för ett längre namn. Jag vill dock undvika extremt långa domännamn som är uppåt 67 tecken.

Bortsett från det uppenbara problemet att folk inte skulle kunna komma ihåg ett så långt namn skulle det också vara svårt att skriva det och att försöka passa det som en titel på en hemsida.

Domännamn med bindestreck

Nästa fråga är om du ska köpa en domän med bindestreck i? Det finns några saker att tänka på:

Nackdelar

1. Det är lätt att glömma bindestreck när du skriver ett namn. Många användare är vana vid att skriva saker som gratisdatorspel.se, men inte gratis-datorspel.se. Dessa människor kommer troligtvis att utelämna bindestrecket och därför hamna på din konkurrents webbplats. Risken finns också att de länkar till fel sajt om de vill länka till dig.

2. När folk verbalt rekommenderar din webbplats till sina vänner, kommer ett bindestreck i domännamnet leda till fler potentiella fel än när namnet inte innehåller bindestreck. Hur tror du t.ex. dina besökare kommer att hänvisa till din webbplats om den heter ”Spot-musik-och-videos.se”?

De kommer säga, ”Jag var inne på Spot musik och video punkt se igår. Det var grymt.” När deras vänner sedan kommer ihåg detta senare kanske de skriver ”Spotmusikochvideos.se” i sina webbläsare. Sisådär.

3. Det är jobbigt att skriva. Nog sagt.

Fördelar

1. Sökmotorer kan skilja dina sökord bättre och därmed ge din webbplats en bättre plats i sökresultaten för de sökord som förekommer i ditt domännamn.

2. Namnet utan bindestreck kanske inte är tillgängligt. På det här sättet får du åtminstone ändå det namn du vill ha när du ska köpa domän.

Personligen föredrar jag namn utan bindestreck om jag kan, men jag antar att det är beror på ditt domännamn och din situation.

Plural, prefix och suffix när du ska köpa domän

När du inte kan få det domännamn du vill ha kommer vissa företag som du kan använda dig av för domänregistrering att föreslå alternativa former av namnet du skrev. Om du t.ex. ville ha hemsida.se och det är taget (det är det förstås) kan domänregistratorn föreslå former som:

  • hemsidanu.se
  • minhemsida.se
  • hemsidor.se

och liknande om inte dessa också redan är tagna. Frågan är om du ska ta dem?

Min personliga åsikt är att om du använder prefix och suffix i domännamnet så måste du alltid komma ihåg att marknadsföra din hemsida med den fullständiga formen av namnet. Annars kommer människor sannolikt att glömma de så viktiga ”nu” eller ”min”. Därför ska du alltså alltid marknadsföra dina webbplatser som ”minhemsida.se” och ”kopbilnu.se” i sin fulla form istället för bara ”Hemsida” eller ”Köp bil” (utan tillägget).

Jag skulle inte ta pluralformen av domännamnet (t.ex. bananer.se) om jag inte också kan få ”banan.se”, eftersom risken för att besökaren inte skriver ”er” i namnet är mycket stor.

SE, COM, ORG, NET etc?

Domän En vanlig fråga folk ställer sig när de inte kan få ”. se” eller .com som toppdomän för domännamnet, men hittar ”. net”, ”. org” eller andra toppdomäner som är tillgängliga (som .biz, .nu, .info osv) – vissa funderar kanske t.o.m. över andra landsdomäner som .dk, .de osv. Ska man prova dessa?

Svaret är inte så enkelt som man kan tro. Om din webbplats eller verksamhet vänder sig till den lokala marknaden, till exempel en pizzeria, en hudvårdssalong eller liknande, är det logiskt att ha en landsspecifik domän. Du har nytta av att ha en sådan lokal domän eftersom personerna i ditt land vet att de har att göra med ett lokal företag, vilket är vad de vill.

Men vad händer om du har en webbplats eller ett företag som vänder sig till en internationell målgrupp? Det finns faktiskt många olika åsikter om detta. Här är några av de vanligaste.

Den första skolan anser att det är bättre att det domännamn som du verkligen vill ha, ”minperfektadoman” även om den har en toppdomän som ”.net”, ”.org” eller någon annan än att du väljer ett obskyrt domännamn när du ska köpa domän av den enkla anledningen att du inte kan få ditt förstaval. Alltså skulle de nöja sig med domännamn som ”minperfektadoman.cc” eller ”minperfektadoman.net” eller något annat.

En annan skola anser att ”. net” och ”. org” faktiskt är ganska acceptabla domännamn. För vissa beskriver nämligen ”.org ” faktiskt att deras organisation är ideell. Därför ser du ofta olika organisationer med .org-domäner. Folk som jobbar med affiliatemarknadsföring brukar inte heller vara så noga med toppdomänen så länge de får tag på .se, .com, .net eller.org.

Andra nöjer sig inte med något annat än ”.com” eller ”.se”. Som grund för sina argument har de hänvisat till att de algoritmer webbläsare använder för att hitta en webbplats när en användare bara skriver ett namn som ”Spot” i webbläsaren. Tydligen söker webbläsaren efter domännamnen ”spot.se” och ”spot.com” innan de försöker med ”spot.net”, etc. Med tanke på detta kommer människor som gör så att komma till din konkurrents webbplats om du inte också äger toppdomänen ”. se” och ”.com” .

Även om folk inte förlitar sig på sina webbläsare när det gäller att slutföra det de skriver så antar många att en sida helt enkelt har toppdomänen ”.se” när de skriver ett domännamn. Så om ditt företag heter ”Spot”, kommer de bara att anta att ditt domännamn är ”spot.se” snarare än ”spot.net” eller något annat mindre vanligt. Alltså ytterligare en sak att tänka på när du ska köpa domän…

Som du ser finns det faktiskt goda skäl att acceptera båda de ovanstående synpunkterna. Ett tillägg till ovanstående argument är också att om du köper ett domännamn med ett annat tillägg än ”. se”, se till att du marknadsför ditt företag eller din webbplats med det fullständiga domännamnet.

Om ditt domännamn t.ex. är ”gratisdatorspel.net” så se till att kalla det ”gratisdatorspel.net” och inte ”gratisdatorspel” när du marknadsför din webbplats eller verksamhet. Annars kommer människor att anta att du har ”.se” som toppdomän och gå till fel sajt.

En annan diskussion som ständigt pågår är om man ska använda .info-domäner eller inte då ibland associeras med spam och oseriösa hemsidor. Personligen har jag sett sajter med .info som rankar bra på Google, men kan varken säga bu eller bä i frågan.

Slutsats när det gäller att köpa domän

Grattis, du har äntligen kommit till slutet av denna domändiskussion. Bra jobbat! Hoppas du inte är helt vilse i alla olika argument. Och låt mig upprepa den viktigaste punkten i denna artikel om att köpa domän: skaffa det domännamn du vill ha innan du startar din webbplats eller verksamhet. Gör inte misstaget att försöka att bygga om ditt domännamn till ditt företag eller din hemsida i efterhand. Lycka till!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Tänk till ordentligt när du väljer domän. Det är inte läge att ångra sig efteråt.

BloggkommentarerVad tycker du? Hur ser den perfekta domänen ut?
Berätta gärna om dina egna erfarenheter av domänköp i kommentarsfältet här under. Det blir mycket roligare om vi hjälps åt, eller hur?

Ange din e-post:

The following two tabs change content below.
Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet. Mer av Charlotta på Facebook | Twitter | LinkedIn | Google+

2 kommentarer

  1. Hej Digitalmarknadsföraren!
    Stort tack för ert omnämnande och er rekommendation ovan! Det uppskattas!

    Ett argument som jag gärna skulle vilja tillägga är att alla som använder våra namnservrar/dns:er (vi har ett gratis DNS-konto) också får ta del av vårt globala Anycast-nätverk, vilket ger snabbare uppslagning och bättre skydd bl.a. mot DDOS-attacker*. De som registrerar sina: com net org biz info se eu mobi-domäner via oss får dessutom Dnssec-säkerhet av den typ som svenska myndigheter idag måste skaffa**.
    Vänliga hälsningar,
    Erik
    Binero – Sveriges bästa webbhotell två år i rad / Internetworld
    *http://www.binero.se/doman/anycast-dns
    **http://blogg.binero.se/2012/01/dnssec-varfor-det-behovs-och-hur-det-fungerar/

    Reply
  2. Hej Erik!
    Tack för ditt tillägg, låter som ni har ett riktigt bra domänerbjudande. Keep up the good work!

    Reply

Vad tycker du? Kommentera vetja!

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Pin It Share 0 LinkedIn 0 Google+ 0 0 Flares ×