Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Vad är e-postmarknadsföring och varför ska du hålla på med det?

E-postmarknadsföring är konstformen att skicka e-post till människor på en lista och med förhoppningen att sälja en produkt eller tjänst till dem. Den primära poängen är att skapa lojalitet, förtroende och bygga varumärket.

Tyvärr brottas marknadsföring via e-post med ett oförtjänt dåligt rykte. Många företag tror att om människor ser ett mejl som inte kommer från någon de vet vem det är, kommer direkt att rapportera det som spam och radera det. Jag ska inte sticka under stol med att denna händelseutveckling kan förekomma, men trots detta kan du helt klart få e-postmarknadsföring att fungera riktigt bra för ditt företag.

Sanningen är att det faktiskt finns en hel rad anledningar till varför du ska använda e-post för att marknadsföra dig. Att skapa engagemang hos dina nuvarande kunder och skaffa dig nya för att sätta fingret på två av de mer uppenbara. Så genom att satsa på det kan du få ett fint försprång gentemot konkurrenterna.

5 anledningar till att e-postmarknadsföring är alla tiders

1. Det är kostnadseffektivt

E-postmarknadsföringNär du jämför e-postmarknadsföring med till exempel traditionell tryckt direktmarknadsföring drar det förstnämnda helt klart det längst strået när det kommer till det ekonomiska. En direktmarknadsföringskampanj kan kosta dig tiotusentals kronor för ett enda tryckt säljbrev, medan en e-postkampanj inte är i närheten av sådana summor.

Dessutom ger e-postmarknadsföring dig möjligheten att målgruppsanpassa. Det betyder att du kan kontakta endast de kunder du vet verkligen är intresserade av det du har att säga och på så sätt bygga lojalitet till ditt varumärke genom att bidra med användbar och relevant information i varje mejl du skickar ut. För gissa om kunder som är intresserade av odling på kolonilott blir alldeles till sig när din information om årets bästa vårlökar dimper ner i inboxen.

Med andra ord – om du vill hålla nere din marknadsföringsbudget och få så mycket för pengarna som möjligt så är e-postmarknadsföring hästen du ska satsa på. Och nyhetsbrev brukar också gå betydligt snabbare och lättare att skapa – för att inte tala om att du slipper portot.

Så vänta inte en dag till med att skaffa ett konto hos någon bra leverantör av e-kommunikation, exempelvis MailChimp, GetRepsponse, Aweber, Apsis, Get a Newsletter eller Web Power. Sedan placerar du ett väl synligt prenumerationsformulär på din webbplats så att människor enkelt kan bli prenumeranter.

2. Du kan spåra data

E-postmarknadsföring ger dig möjligheten att spåra all möjlig sorts data som inte bara kan hjälpa dig att sköta ditt företag mer effektivt utan också gör att du kan se svart på vitt hur dina kampanjer går. Du kan till exempel se hur många som öppnar dina mejl, hur många som klickar på dina länkar och hur många som konverterar (dvs köper din produkt eller uppfyller något annat mål).

Du kan också spåra vilka kunder som har vidarebefordrat dina mejl, avslutat sin prenumeration eller markerat mejlet som spam. På så sätt kan du se hur dina e-postmeddelanden tas emot av mottagarna och om du på något sätt måste förändra dem för att de inte ska fastna i spamfiltren. Det data du får fram hjälper dig också att se vilken typ av innehåll som fungerar bäst på dina mottagare.

3. Du kan automatisera dina kampanjer

Till skillnad mot exempelvis direktmarknadsföring kan e-postmarknadsföring automatiseras, vilket gör det enklare för ditt företag att ha framförhållning och schemalägga mejl veckor eller månader i förväg.

Det här kan vara en väldigt användbar funktion, speciellt om du har säsongsbetonade erbjudanden eller evenemang som redan är planerade för året. Med e-postmarknadsföring kan du förbereda dina nyhetsbrev i förväg och schemalägga dem så att de skickas ut på ett speciellt datum och informerar dina kunder om dina erbjudanden.

4. Omedelbara resultat

Medan många andra marknadsföringsmetoder plågar dig med långa väntetider på resultat, lever e-postmarknadsföring i nuet. Dina mejl skickas direkt till mottagarna istället för att du behöver vänta i dagar eller veckor på att en direktmarknadsföringskampanj ska nå dem eller att potentiella kunder ska hitta dig genom bannerannonser, blogginlägg eller dylikt.

Dessutom kan du, om du tar dig tid att skapa relevant välskrivet innehåll till ditt nyhetsbrev, bygga en relation med dina prenumeranter. Därigenom ökar du chanserna att en prenumerant ska bli till en betalande kund och att dina nuvarande kunder fortsätter vara lojala mot ditt företag.

5. Kan öka försäljningen

Självklart är en av de viktigaste anledningarna att använda e-postmarknadsföring att det kan öka din försäljning. Det betyder inte att varje nyhetsbrev du skickar ut ska vara ett förtäckt säljbrev, men du kan utnyttja marknadsföring via e-post till din fördel utan att låta som en slemmig säljare som drar sin pitch i tid och otid.

Exempelvis kan du mejla dina prenumeranter när du har specialerbjudanden eller rabatter på gång. Du kan även skicka dem speciella rabattkoder för att uppmuntra dem att prova ditt företags produkter eller tjänster. Eller varför inte överraska dina mest lojala kunder med en speciell present bara för dem. Vilken metod du än provar kan e-postmarknadsföring effektivt öka din försäljning på ett mätbart och beprövat sätt.

Sammanfattningsvis kan e-postmarknadsföring alltså – trots sin oförtjänta ställning som spam – vara ett synnerligen effektivt sätt att både knyta befintliga kunder närmare dig och skaffa nya. Därför bör varje företag – som inte säger nej till en kostnadseffektiv beprövad metod som bygger kundrelationer och ökar försäljningen – använda e-postmarknadsföring regelbundet.

Svårare än så är det faktiskt inte.


Dagens marknadsföringslärdom

E-postmarknadsföring kan mycket väl vara den snabbaste och billigaste vägen till stjärnorna.

BloggkommentarerVad säger du? Varför ska man marknadsföra sig med e-post?
Berätta gärna om dina egna erfarenheter av e-postmarknadsföring i kommentarsfältet här under. Det blir mycket roligare om vi hjälps åt, eller hur?

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This