Slarva inte med din URL vid sökmotoroptimering

Nyckelord, sökfraser, titlar, bildtexter och rubriker i alla ära, men du vet väl att även dina URL:er kan ge din synlighet på Google och de andra sökmotorerna en rejäl schvung?

En URL (förkortning för Uniform Resource Locator) är som du kanske redan vet webbadressen för ett visst dokument, exempelvis http://www.onlinemarketingacademy.se, och dyker upp på flera ställen på webben:

Sökmotorernas resultatlistor

URL Google
Eftersom sökmotorerna visar URL:er till sidor i sina resultatlistor, kan de påverka hur många som klickar sig in på din sida (click-through rate, CTR) och synligheten. URL:er är en av faktorerna som påverkar din placering hos sökmotorerna och de sidor vars namn innehåller den fras som det sökts efter har fördelar av ordentliga beskrivande URL:er.

Webbläsarnas adressfält

URL webbläsare adressfält
Ett annat ställe där du hittar dina URL:er är så klart webbläsarnas adressfält. Detta påverkar inte din SEO, men ha i åtanke att dålig URL-struktur kan resultera i en negativ användarupplevelse.

Ankartext för länkar

URL inlänk
URL:n här ovanför har använts som länkens ankartext på en webbsida som länkar till min blogg.

Tips när du strukturerar dina URL:er

När du ska strukturera dina URL:er för att göra dem så bra som möjligt för både sökmotorer och dina besökare finns det ett antal saker du ska tänka på.

Tänk som dina besökare

Ikläd dig rollen som din besökare och ta dig en titt på dina URL:er. Om du enkelt och med hög exakthet kan förutse vad innehållet på sidan du kommer till när du klickar på URL:en kommer handla om, kan du känna dig säker på att dina URL:er är tillräckligt beskrivande. Du behöver inte ta med allt du kommer ta upp på sidan i din URL, men ge besökaren en hyfsad uppfattning om innehållet.

Håll dig kort

Även om en beskrivande URL som sagt är viktigt, kommer ett så kort avstånd mellan de två snedstrecken som inramar resten av URL:n efter själva domänen göra den enklare att kopiera och klistra in blogginlägg, e-postmeddelanden osv. Dessutom kommer de synas fullt ut i sökresultaten och inte huggas av.

Att använda sökord är viktigt – men håll dig i skinnet

Om din sida fokuserar på ett speciellt sökord eller en sökfras, se då till att ordet eller frasen i fråga ingår i din URL. Men använd dem med måtta och undvik att trycka in så många sökord som du bara kan i URL:n. Det kommer bara göra dem mindre användbara och de kan dessutom framstå som spam.

Var statisk

De bästa URL:erna är enkla för människor att läsa utan en massa parametrar, siffror och symboler. Dynamiska URL:er som till exempel ”www.onlinemarketingacademy.se/default.asp?info=102030&params=abcdef&sida=3” bör du försöka till en mer läsbar statisk version i form av ”www.onlinemarketingacademy.se/effektiv-viral-marknadsforing/”. Om du till exempel använder WordPress kan du enkelt göra detta i menyn Permalänkar som du hittar under Inställningar. Att ha en dynamisk URL kan resultera i sämre ranking i sökmotorerna så gör vad du kan för att undvika det.

Använd bindestreck för att separera ord

Alla webbapplikationer kan inte separera skiljetecken som exempelvis understreck (_), plus (+) eller mellanslag (%20) så använd bindestreckstecknet (-) för att separera orden i en URL, precis som i exemplet ”effektiv-viral-marknadsforing” här ovanför.

Det var ett par råd om hur du kan förbättra dina URL:er och därmed din sökmotoroptimering. Hoppas de kommer till nytta för dig.

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Lägg krut på dina URL:er – det lönar sig.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts