Vem ska jag tro på? Om att skapa förtroende online

När en besökare kommer till din webbplats har han eller hon i de allra flesta fall invändningar och känner motstånd mot att göra det som du vill att de ska göra, dvs ditt call to action. Exempelvis klicka på din beställningsknapp, kontakta dig eller prenumerera på ditt nyhetsbrev. Precis som när de blir uppringda av telefonförsäljare har de invändningar, om än inte lika starka…

Nätet är ju tyvärr fullt av skojare och människor är därför automatiskt skeptiska till en sajt de inte känner till. Precis som Thomas Di Leva sjunger tänker dina besökare: Vem ska jag tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är såhär?

För dig som har en webbshop kan det till exempel handla om följande:

Skapa förtroende online

  • Tänk om jag inte gillar det jag beställer eller det är fel på det?
  • Är den här sajten seriös eller kommer jag att bli blåst?
  • Kan jag ringa dem om jag behöver?
  • Vilka är de här typerna som ligger bakom sajten?
  • Varför ska jag egentligen handla här, jag nöjer mig med att bara titta runt just nu
  • Är det många andra som brukar handla från den här sajten?
  • Vad har de för rykte?

Listan kan göras mycket längre och du som webbplatsägare måste därför se till att din webbplats ger svar på och motverkar dessa invändningar i så stor utsträckning som möjligt.

Det gäller oavsett om du driver en webbshop eller en vanlig ”informationssajt”. Du måste övertyga besökaren om – för att citera en annan Tomas – att: Ja, ja, ja – du kan lita på mig!

Metoder att motverka invändningarna ovan

  • Tänk om jag inte gillar det jag beställer eller det är fel på det?
    Placera en tydlig banner eller dylikt som säger ”Returnera varor utan krångel”.
  • Är den här sajten seriös eller kommer jag att bli blåst?
    Ha ett telefonnummer, en fysisk adress och en kontaktsida på sajten.
  • Kan jag ringa dem om jag behöver?
    Ha ett tydligt telefonnummer placerat på varje sida.
  • Vilka är de här typerna som ligger bakom sajten?
    Ha en utförlig ”Om oss”-sida och en länk till din Facebook-sida för ”sociala bevis”.
  • Varför ska jag egentligen handla här, jag nöjer mig med att bara titta runt just nu.
    Ha en tidsbegränsad rabatt eller lista på hur många du har i lager av respektive produkt för att få besökaren att slå till nu.
  • Är det många andra som brukar handla från den här sajten?
    Ha uttalanden för nöjda kunder, gärna i videoform om möjligt. Ha även kommentarer från kunder under varje produkt.
  • Vad har de för rykte?
    Håll koll på ditt onlinerykte och se till att inga olämpliga saker rankar högt på Google när man söker på din sajt. Om det ser illa ut, sätt igång att skapa bra innehåll som kan peta ner dåligheterna.

Förtroende är ytterst viktigt online så vänta inte en dag till med att göra din sajt så förtroendeingivande som det bara går. Det kommer du garanterat att tjäna på.

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Att skapa förtroende är A och O för att dina besökare ska känna sig trygga och göra det du vill.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts