När en besökare kommer till din webbplats har han eller hon i de allra flesta fall invändningar och känner motstånd mot att göra det som du vill att de ska göra, dvs ditt call to action. Exempelvis klicka på din beställningsknapp, kontakta dig eller prenumerera på ditt nyhetsbrev. Precis som när de blir uppringda av telefonförsäljare har de invändningar, om än inte lika starka…
Nätet är ju tyvärr fullt av skojare och människor är därför automatiskt skeptiska till en sajt de inte känner till. Precis som Thomas Di Leva sjunger tänker dina besökare: Vem ska jag tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är såhär?
För dig som har en webbshop kan det till exempel handla om följande:
Listan kan göras mycket längre och du som webbplatsägare måste därför se till att din webbplats ger svar på och motverkar dessa invändningar i så stor utsträckning som möjligt.
Det gäller oavsett om du driver en webbshop eller en vanlig ”informationssajt”. Du måste övertyga besökaren om – för att citera en annan Tomas – att: Ja, ja, ja – du kan lita på mig!
Förtroende är ytterst viktigt online så vänta inte en dag till med att göra din sajt så förtroendeingivande som det bara går. Det kommer du garanterat att tjäna på.
Att skapa förtroende är A och O för att dina besökare ska känna sig trygga och göra det du vill.
Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.
Varför ska du starta en onlinebusiness [INFOGRAFIK]
Använd storytelling för att berätta ditt varumärkes historia
5 livsviktiga kompetenser för dagens digitalmarknadsförare
Gör någon glad och gör det idag - om att använda glädje i din marknadsföring