Om Online Marketing Academy

och Charlotta Wortzelius som ligger bakom det hela

Charlotta Wortzelius

Jag önskar att jag kunde ge dig en lapp som sa: "Gör de här 5 sakerna så blir du garanterat framgångsrik på nätet!"

Eller "gör så här så kommer du varje dag ha motivationen på topp och fokus på rätt saker". Och sedan bjuda dig på ett magiskt piller ur min outtömliga burk som gör att du alltid vet vad nästa steg för att utveckla din verksamhet är.

Så enkelt mitt jobb hade varit.

Och så otroligt populär jag skulle bli…

Men tyvärr kan jag inte ge dig någon lapp. Eller bjuda på piller. För både du och jag vet att företagande inte fungerar så. Vi som företagare – och människor – fungerar inte så. Vägen genom livet är inte rak. För de flesta av oss är den rätt krokig och full av avstickare.

Framgång företag

Det är vi helt överens om, eller hur? Utmärkt. 
Så låt oss nu vända på steken - vad kan jag göra för dig?


Jag kan berätta att det är fullt möjligt att skapa affärer och tjäna pengar på internet - samtidigt som du får din målgrupp att älska dig. Jag kan tala om att det aldrig har funnits så goda odds för att skapa framgångssagor på nätet – oavsett om du vill göra det solo i ditt eget företag eller göra det som anställd för din arbetsgivares räkning. Och jag kan glädja dig med att du varken behöver tömma kappsäcken på guldpengar eller leta efter kapitalstarka investerare för att komma igång.

Tricket heter smart marknadsföring.

Och det är vad Online Marketing Academy kan hjälpa dig med. Jag har skapat den här sajten för att vara din guide till smart marknadsföring i allmänhet och på nätet i synnerhet. Jag vill kort och gott göra allt jag kan för att du ska bli så bra som du bara kan bli inom digitala och sociala medier.

Målet är att vara resursen du behöver för att få koll på branschens bästa och mest effektiva strategier och verktyg, så att du kan dra nytta av alla de fantastiska digitala möjligheter som finns idag. Att du steg för steg, pusselbit för pusselbit, ska kunna bygga en outtröttlig marknadsföringsmaskin som 24/7 jobbar stenhårt med att tala om för världen hur bra ditt företag är. Utan att någonsin kräva semester.

Helt enkelt att uppnå det som marknadsföringsesset Peter Drucker så klokt uttryckt: "The aim of marketing is to make selling superfluous". När din marknadsföring gör ett lysande jobb behöver du inte sälja. Det sköter sig självt.

Och ett väloljat marknadsföringsmaskineri frigör också värdefull tid som du kan lägga på annat: familjen, vännerna, din hobby, favoritserien på tv – eller varför inte på att utveckla andra delar av din verksamhet.

Vad jag gör

För att kunna hjälpa dig så mycket jag bara kan gör jag ett par olika saker:

Blogg

Jag har en blogg som flera gånger i veckan uppdateras med nya artiklar där målet varje gång är att du ska kunna lära dig något nytt. Vi snackar bland annat sociala medier med Facebook, Twitter, LinkedIn och Pinterest i spetsen, trafik, sökmotorer (självklart framför allt Google), videomarknadsföring på YouTube m.fl, visuell marknadsföring med (dvs bilder och grafik) och WordPress-webbplatser. Självklart bjuder jag även på en hel del allmänna affärsstrategier och entreprenörstips speciellt för nätet. 

Veckomejl

Jag skickar ut mitt veckomejl, Dig in, en gratis VIP- och att-göra-lista för din onlinemarknadsföring. Dig In ger dig varje onsdag ett kort, koncist och konkret tips på något som du där och då kan göra i din onlineverksamhet för att den steg för steg ska bli en framgångssaga. Och var inte orolig, tipsen är både enkla att förstå och implementera. Dessutom ger mejlet dig en veckovis spark i baken, vilket kan vara nyckeln till att faktiskt få något gjort. Och som välkomstpresent får du också mitt fullmatade startkit så att du kommer igång på ett bra sätt. 

Onlinebaserade kurser

Men mer än något annat brinner jag för att skapa onlinebaserade kurser där vi djupdyker i olika områden inom marknadsföring på nätet. Kurserna består framför allt av korta, koncisa och handlingsfokuserade videor som steg för steg tar dig framåt. Och det fina är att du kan ta del av dem när och var du vill – det enda du behöver är en internetuppkoppling och dator, surfplatta eller smartphone.

Kurser "IRL"

Vill du hellre lära dig "IRL" så håller jag självklart också gärna kurser där vi träffas i verkliga livet istället för att genomföra utbildningen online. Jag håller kurser i egen regi, och har bland annat varit ansvarig för en kurs för webbredaktörer på Företagsuniversitet.

Till din tjänst

0
blogginlägg
0
års erfarenhet från branschen
0
nedlagda timmar (i runda slängar) på studier av onlinemarknadsföring

Verkstad 100 gånger bättre än snack!

Digital marknadsföring motivation

Temat här är som synes kunskap. Men glöm aldrig att receptet till verklig framgång ligger inte bara i teoretisk kunskap – utan framför allt i att skrida till verket. Handling. Eller take action, som de säger over there. Sanningen är den att lära sig tillräckligt mycket om något (kunna allt behövs inte) och sedan omsätta det i handling, skapar långt bättre resultat än att ha ett huvud fullt med kunskap som du aldrig gör någonting av.

Det kommer att vara upp- och nergångar, tro mig. Men i Online Marketing Academy har du en trogen digital vän som guidar dig igenom sena kvällar där bara kaffet håller dig vaken, tidiga morgnar, idétorka, stunder av uppgivenhet, rädsla, blod, svett och tårar. En vän som hjälper dig att ta dig igenom stormarna, övervinna hindren och hitta tillbaka till rätt spår igen. Full av energi, motivation och nya idéer. 

Summa summarum: Stordåd väntar på dig därute. Vill du följa med på resan?

Då föreslår jag att du ger vår gemensamma expedition en riktig rivstart med det bästa huset har att erbjuda: den unika gratisguiden "339 gratisverktyg som gör dig till en bättre onlinemarknadsförare". Guiden är fullmatad med smarta tjänster för alltifrån webbplatser, video och Facebook till produktivitet och lagring. Dessa verktyg gör garanterat ditt jobb i sociala och digitala medier betydligt enklare – utan att det kostar dig ett öre. Allt du behöver göra för att få tillgång till den direkt är att klicka på knappen här under.

Pil

Vem är Charlotta Wortzelius?

En sådan här sida är ju också ett utmärkt tillfälle att passa på att prata om sig själv: Entreprenören, marknadsföringsfreaket, copywritern, hobbytennisspelaren och soulmusikälskaren som ligger bakom Online Marketing Academy.

Jag heter alltså Charlotta Wortzelius och jag är barnsligt förtjust i internet, marknadsföring och företagande. Jag älskar också att lära mig mer om mina favoritämnen – och att lära ut det jag kan till andra och hjälpa dem att ta nästa steg framåt. Dig till exempel.

Dessutom är jag, för att citera en god vän, grymt bra på att snoka upp saker på internet (som till exempel de 339 kostnadsfria online verktyg som jag sammanställt i min gratisrapport som du kan få tillgång till här).

Charlotta Wortzelius

Hur besatt jag är av marknadsföring:

Hur bra jag är på att laga mat:

Antal förstaservar jag får in på tennisträningen (ej nöjd):

Från paragrafryttare till marknadsföringsräv

Uttråkad

Min väg hit har verkligen inte varit en rak motorväg. Snarare en krokig landsväg med gropar här och där. För ett antal år sedan (känns numera som ett annat liv) satt jag som handläggare på en av våra myndigheter. Att säga att jag vantrivdes var bara förnamnet.

Det som på universitet var tänkt att bli en karriär i IT-branschen hade, på grund av en kombination av dålig tajming, branschkrascher och ett efter vägen upptäckt ointresse för datorsystem, havererat totalt. Men tack vare att jag via Arbetsförmedlingen halkat in på ett bananskal i myndighetsvärlden hade jag i alla fall ett, i de flestas ögon, bra jobb som betalade räkningarna. Även om jag minst sagt gav uttrycket ”fel person på fel plats” ett ansikte.

Vid detta statliga skrivbord i bokfaner kunde jag ha suttit än idag om jag inte en dag tagit mitt förnuft till fånga, travat in till chefen (som blev stum av förvåning) och sagt upp mig. Utan en plan B, men fantastiskt uppfylld av känslan att äntligen fånga min undanträngda dröm om att jobba med det jag verkligen ville. Som vid den tidpunkten var ungefär så tydlig som ”något med skriva och marknadsföring”.

Yikes…

Men det gick bra. Trots min något diffusa framtidsplan satte jag allt på ett kort och hoppade. Och jag lyckades landa på alla fyra. Dessutom vågade jag lämna komfortzonen (aka trygg anställning) och ge mig ut i egenföretagarvärlden, ett beslut jag aldrig ångrat. Under åren har sedan ”något med skriva och marknadsföring”, efter ytterligare ett par avstickare på livets krokiga väg, utkristalliserats till Online Marketing Academy där jag får göra det som gör mig lycklig: hitta på idéer, skriva, bli klokare och lära ut det jag kan till andra.

Och ingenting gör mig gladare än när jag får höra att jag hjälpt någon att komma över ett hinder eller fått en aha-upplevelse som tar dem ett steg framåt. För din framgång är min framgång.

Utanför skärmen gillar jag tennis, musik, läsa och umgås med vänner. Jag bor i Stockholm med min indiepopälskande, löpartokige och fotbollsdyrkande sambo och två katter som jag fick på köpet, men som jag börjar lära mig att uppskatta.

Ska vi slå följe?

Ja, jag vet, jag har redan uppmanat dig att skriva upp dig på Online Marketing Academys e-postlista och följa med på resan utan att det kostar dig ett öre. Men med risk för att bli tjatig gör jag det igen … för i och med att du kommit ända ner hit måste ju något faktiskt ha gjort dig intresserad, inte sant

Så om du är efter att bygga ett företag som skapar resultat på nätet med hjälp av smart och effektiv marknadsföring i digitala och sociala medier kommer du inte ångra att du fyller i din e-postadress här under. 

  • Ett kort, koncist och konkret tips på något som du enkelt och direkt kan implementera i din onlineverksamhet för att den steg för steg ska ta sig framåt.
  • En finfin välkomstpresent i form av min guide ”339 gratisverktyg som gör dig till en bättre onlinemarknadsförare” så att du kan börja jobba både snabbare och smartare i din onlinebusiness.

Inget att tveka över va?

High Five

Jag hoppas att den här sidan besvarat de frågor du kan tänkas ha om Online Marketing Academy.

Skulle det vara något annat du funderar över är du välkommen att kontakta mig på charlotta@onlinemarketingacademy.se

Med det sagt vill jag runda av med ett av mina favoritcitat: "Never tell me the sky’s the limit when there are footprints on the moon". Det säger det mesta tycker jag. Hoppas att vi ses och hörs!

Charlotta Wortzelius

Var inte blyg - kom och säg hej i de sociala medierna!

YouTube

 

Pin It on Pinterest