Som nybörjare – och även som ganska erfaren internetmarknadsförare – är det lätt att bli överväldigad av alla olika strategier och möjligheter som finns för att tjäna pengar på Internet. Det är lätt att bli yr i skallen för mindre.
Vad gäller egentligen?
Och framför allt – vad gäller inte?
Den här artikeln är framför allt för dig som har eller funderar på att skaffa ett helt onlinebaserat företag, snarare än för dig som bara har marknadsföring på Internet som en del av din verksamhet. Men förhoppningsvis kan alla hitta något matnyttigt.
Så för att hjälpa dig på vägen mot en framgångsrik internetbusiness och kunna bedöma alla upphajpade produkter du kommer stöta på ett nyktert sätt tänkte jag ta tillfället i akt att krossa några av de vanligaste myterna när det gäller internet- och affiliatemarknadsföring. Och även avslöja ett par hemligheter. Så häng med på detta mytkrosseri!
Myt 1: Du blir rik snabbt online
Detta är förmodligen den största myten av dem alla. Såvida du inte vinner på stryktipset, lotteri eller plötsligt får ett oväntat jättearv av någon okänd släkting som avlidit så blir du inte rik snabbt. Punkt. Inom internetmarknadsföring vimlar det av bluffar och påstådda kryphål av typen ”bli rik på en månad genom att bara trycka på en knapp” eller magiska datorprogram som spottar pengar. Det har du säkert märkt – eller kommer att märka.
Jag är ledsen om jag måste krossa den här myten. Och jag kan trösta dig med att jag själv fallit för dessa lockelser i början av min karriär online. Man lär sig se igenom dem så småningom, men jag önskar att någon varnat mig innan jag gav mig på det här med att tjäna pengar på internet. Det hade sparat mig mycket huvudvärk.
Sanningen är att du kan tjäna pengar på nätet. Mycket pengar. Du kan bli väldigt rik. Men det är definitivt inte så enkelt som att trycka på en magisk knapp.
Du behöver ha en hållbar och realistisk handlingsplan, du behöver implementera den och sedan skala upp och automatisera den för att skapa tillväxt.
Och just skala upp och automation är nyckelord för en framgångsrik onlineverksamhet. Låt säga att du gör en sak där du tjänar 100 kr per dag på autopilot. Det kan till exempel vara en webbplats med AdSense-annonser eller affiliatemarknadsföring. Om du då gör den grejen två gånger, dvs skapar en likadan webbplats inom en annan nisch så tjänar du 200 kr per dag. Fortsätt sedan att göra samma sak om och om igen så kommer du tjäna 500 kr per dag, 1000 kr per dag osv. Skala upp och automatisera!
Du kan bli rik online, men som sagt – det sker inte över en natt utan tar tid.
Myt 2: Internetmarknadsföring är enkelt
Denna myt är relaterad till den första. Du kan förenkla din verksamhet och få bort mycket krångel och jobbiga saker, men du kommer garanterat att stöta på hinder på vägen när du försöker tjäna pengar på internet. Och inte bara en gång. Det gäller både nybörjare inom marknadsföring på internet och mer erfarna spelare.
Som entreprenör, både online och offline, är och behöver man vara innovativ och tänja sina egna gränser för att komma framåt. Och då stöter man på hinder, det är oundvikligt. Men framgångsrika entreprenörer lär sig komma över hindren, det är hela hemligheten. Och det finns alltid lösningar därute, det är garanterat alltid någon annan som stött på hindret och kommit över det före dig. Om du låter dig stoppas av ett hinder kommer du aldrig bli framgångsrik.
Tänk alltid så här: Du har inte misslyckats, du har bara inte lyckats ännu (hög klyschvarning, men ändå…).
Det finns inga misslyckanden, bara utvecklande erfarenheter. Men tyvärr ger hela 95% av alla som ger sig på marknadsföring på nätet upp. Det är förbaskat synd. För om du kämpar och hänger kvar så kommer du att lyckas och tjäna pengar till slut. Och även märka att det uppstår en fantastisk snöbollseffekt av dina ansträngningar.
Internetmarknadsföring fungerar så här: Det är svårt i början. Men sen när du får lite fart på det så blir det enklare och enklare och plötsligt en dag börjar hjulet snurra väldigt fort och pengarna rullar in i en ryslig fart. Det gäller bara att komma över kanten.
När du kommit dit blir det enkelt att tjäna pengar på internet eftersom du har allt automatiserat och har skalat upp din verksamhet. Allt som krävs är för att nå dit är tid, övning och styrkan att övervinna hindren du stöter på på vägen. Tar dig inte över hindren lyckas du aldrig, så enkelt är det.
Hoppas jag inte låter alltför negativ eller avskräcker dig, jag vill bara vara ärlig och tala om vad som väntar dig. Men det finns ljus i tunneln, det kan jag försäkra dig om – du kommer kunna hitta din väg till framgång.
Myt 3: Affiliatemarknadsförare har en enkel tillvaro
På ett sätt har vi i och för sig det. Som affiliatemarknadsförare behöver man varken oroa sig för lagerhållning av produkter, leveranser, jobbig kundsupport och dylikt. Något som förenklar en hel del. Det enda vi behöver göra är att skaffa trafik till vår webbplats, få besökarna intresserade av de produkter vi är affiliate för och sedan dirigera dem vidare till rätt ställe där de köper produkten.
Kan låta enkelt, men en affiliateverksamhet behöver också skalas upp. Och att generera den nödvändiga trafiken kanske låter enkelt på pappret, men är inte alltid så lätt i realiteten. Dessutom måste vi skapa bloggar där vi kan visa upp produkterna vi är affiliate för, landningssidor, lyckas övertyga besökarna om produktens förträfflighet när vi väl fått dem till vår sajt osv.
Det finns alltså en hel del strategier du behöver kunna även inom affiliatemarknadsföring och även här behöver man en hållbar och solid handlingsplan som man kan följa steg för steg och som hjälper en att övervinna hindren man stöter på.
Det finns hundratusentals affiliatemarknadsförare världen över, men tyvärr lyckas bara några få eftersom det oftast fattas pusselbitar för dem. Utan ett fullständigt pussel blir det bara en enda röra av alltihop så du behöver en handlingsplan och skapa ett fungerande system som kan jobba för dig på autopilot.
Myt 4: Internetmarknadsföring är gratis
Nästa myt är att det inte kostar någonting att ha en onlineverksamhet. Pang, där krossade vi den myten. Det finns kostnader som du inte kommer ifrån – om du vill ha ett riktigt företag med långsiktig tillväxt och inkomster alltså.
Det kommer alltid finns folk runtom på nätet som vill visa dig ”genvägar” och skriker om något kryphål som det upptäckt och som inte kostar dig en spänn. Visst, de kanske fungerar men hur länge då? När kryphålet täpps igen, vilket garanterat sker, så täpps även din inkomst igen.
Det finns med andra ord inga genvägar om du vill ha en riktig onlineverksamhet och tjäna pengar på internet. Om du vill ha en långsiktig tillväxt och inkomst måste du investera din tid, din kraft och även lite kapital. Så nu vet du det.
Men jag vill också understryka att det är mycket billigare att starta en internetbusiness än ett traditionellt företag offline, till exempel en butik, en frisörsalong eller en bilverkstad. Dessa har kostnader för lager, hyra, utrustning m.m. och det behöver du inte alls på samma sätt om du har ditt företag på nätet. Du kan minimera dina kostnader så mycket att du kan komma igång även med en pytteliten budget.
För att komma igång behöver du åtminstone en domän och ett webbhotell, vilket du kan skaffa hos till exempel Binero. Du behöver också en så kallad autoresponder om du vill bygga en lista med e-postadresser som du kan marknadsföra dina olika erbjudanden till. Den autoresponder jag själv använder är Get Response, andra populära alternativ är Aweber (nummer 1 på marknaden), MailChimp, iContact och Infusion Soft.
Detta är alltså ditt grundkit för att komma igång. För att bli bättre och komma framåt så är det fiffigt – och tidsbesparande – att lära dig av någon som redan gjort resan, med andra ord investera i någon form av utbildning. De flesta av kurserna kommer att lära ut saker där du använder dig av olika mjukvaror som förenklar och gör dig mer produktiv. I princip allt inom internetmarknadsföring kan du naturligtvis göra manuellt, men en sak som tar en hel dag för dig kan ofta ett program göra på 10 minuter, exempelvis bygga inlänkar. Du väljer själv vad din tid är värd. En bra strategi kan vara att göra saker manuellt i början, om inte annat för att lära dig principerna bakom, och sedan investera de pengar du tjänar i någon form av effektiviserande mjukvara.
En bra kurs enligt mig ska också upplysa dig om gratisalternativ till olika program som är förenade med kostnader. Gratisalternativen kommer naturligtvis inte vara lika bra, men de kan i alla fall fungera i början så att du kommer igång. När du sedan börjat tjäna pengar på internet kan du investera dem i bättre grejer som effektiviserar ditt arbete.
Myt 5: Tåget har gått – det är för sent att göra något
Här har vi ytterligare en klassiker och domedagsmyt – det är ingen idé att försöka för du är för sent ute. Alla stora och lönsamma nischer är redan upptagna och totalt dominerade av storspelare och det finns ingen plats för en liten spelare som dig.
FEL!
Det är långt ifrån för sent att ge sig in i matchen. Tvärtom. Och jag föredrar att ge mig på större marknader och nischer. Vet du varför? Jo, för att det är där de stora pengarna finns. Och ju större kakan är desto bättre blir din bit av kakan.
Jag föredrar tio gånger av tio en liten bit av en kaka på 10 miljoner kr än en stor bit av en kaka på 10 000 kr. Vad väljer du?
Alltså, det finns plats för alla i onlinemarknadsföringsvärlden – även dig. Och det bästa är att så många av dina motspelare har fel strategi. Hemligheten är att ha många kakbitar på sitt fat, dvs ge sig in i många nischer och därigenom skapa många inkomstkällor.
Myt 6: Bara storföretag lyckas på Internet
Nu har vi kommit fram till den sista myten och den tar vi och krossar på en gång. Krash! Så där ja, det kändes bra.
Visst, storföretagen tjänar många gånger stora pengar på nätet. De har enorma budgetar att spendera på sponsrade länkar och annan annonsering på Internet.
Men det betyder inte att mindre företag som du inte kan bli framgångsrika och få en rejäl bit av kakan. Och du har långt ifrån alla kostnader som ett storföretag har – du får behålla betydligt större andel av dina intäkter i plånboken.
Faktum är att desto fler storföretag som spenderar jättesummor på nätet, desto bättre är det för dig. Du slipper lägga ut några pengar utan kan istället låta storföretagens pengar hamna i din ficka genom t.ex. AdSense-annonser på din sajt.
Det gäller bara att tänka smart så kommer du att lyckas med din satsning på att tjäna pengar på nätet, tro mig.
Det var de sex myterna jag tänkte krossa i det här inlägget och jag hoppas jag slagit hål på dem en gång för alla för dig – och inte låtit allt för negativ… För som sagt, det går att tjäna pengar – om man skapar en stabil och långsiktig business och klarar att stå emot alla som hojtar om nästa ”gyllene möjlighet”. Så se nu till att du blir en sådan internetmarknadsförare som hamnar i gruppen på 5% som hänger kvar, kämpar och förr eller senare lyckas tjäna pengar på internet. En massa pengar. Lycka till!


Dagens marknadsföringslärdom
Trägen vinner.