Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Maxa chanserna att lyckas med din inbound marketing – statistik från 2014

När vi snart lämnar 2014 bakom oss och går mot 2015 med stormsteg kan det vara på sin plats att ta pulsen på din egen marknadsföring i jämförelse med andra.

Hubspot - State of Inbound 2014Och till din hjälp har du Hubspots rapport State of Inbound 2014 som släpptes i november (om du vill läsa hela kan du ladda ner den här utan kostnad).

Rapporten släpps varje år och är en årlig undersökning där tusentals marknadsförare (i år 3570 stycken från både små och stora företag) får svara på vad som fungerat bra, vad som fungerat mindre bra och vilka trender de ser i framtiden för inbound marketing.

Efter att ha läst rapporten var det ett par saker som jag fastnade lite extra för – och det är förhoppningsvis samma saker som intresserar dig. Så sätt dig ner, luta dig tillbaka, ta en kopp kaffe och tänk igenom hur din onlinemarknadsföring sett ut under året som gått. Jämför sedan detta med rapportens statistik om vad andra onlinemarknadsförare gjort. Vad var viktigast för dem? Vilka åtgärder var bortkastade? Hur mycket tjänade de faktiskt på sitt arbete och sina investeringar? Kanske hittar du många likheter mellan er – eller också har ni jobbat på helt olika sätt.

Men inbound marketing – vad tusan är det tänker kanske du? För dig som kan onlinemarknadsföringstugget på dina fem fingrar är innebörden självklar, men om du behöver fräscha upp kunskaperna kommer här en definition.

Vad är inbound marketing?

Vad är inbound marketing

Inbound marketing är den typ av marknadsföring som gör att människor enkelt kan upptäcka ditt företag eller din organisation. Poängen är att de ska komma till dig istället för tvärtom. Motsatsen Outbound marketing innebär mer ”traditionella” aktiviteter som annonsering, försäljning via telefon, utskick via post och dylikt. Den innebär med andra ord att du kommunicerar ditt budskap ut till människor – man kan säga att din kommunikation avbryter och tränger sig på.

Inbound marketing fokuserar mer på att skapa tilltalande, relevant och värdefullt content/innehåll som engagerar människor. Kanalerna för detta kan vara sådant som en blogg, sociala medier eller nyhetsbrev via e-post. Målet är att människor ska hitta dig, vilja ta del av ditt budskap och återvända för mer.


Du som ser tydliga likheter med content marketing i ovanstående är rätt ute – men begreppen är inte synonymer, tro det eller ej. Du som vill fördjupa dig i detta rekommenderar jag att läsa Kntnts utmärkta artikel om skillnaden mellan inbound marketing och content marketing.

Är du med på noterna nu? Bra!

Så vad hände egentligen i onlinemarknadsföringsvärlden under 2014? Vilka var trenderna? Utmaningarna? Svårigheterna?

1. Inbound marketing är det nya svarta

Under 2013 uppgav 60% av marknadsförarna inbound marketing, dvs drev en blogg eller arbetade med sociala medier. 2014 hade denna siffra gjort ett rejält hopp – ända upp till 85%. Antalet som hävdade att de inte ägnar sig åt inbound hade också halverats till 13%.

Med andra ord är bara att tugga i sig att detta är vad som gäller nu, hur mycket du än hävdar att du varken har tid eller lust att skapa innehåll på din webbplats och i sociala medier. Vill du att ditt företag ska vara med i leken på allvar när det gäller digital marknadsföring finns det ingen återvändo. Kan vi skaka hand på det?

2. Blogga dig till ett välfyllt bankkonto

Ytterligare ett bevis på att du inte kan strunta i inbound marketing längre är att det i undersökningen framkommer att marknadsförare som satsat på en företagsblogg har fått betydligt bättre avkastning på sina marknadsföringsinsatser än de som skippat bloggandet. De som bloggar  ökar sina chanser till positiv ROI med 13 gånger i jämförelse med dem som inte gör det.

Så vad säger du? Är det dags att sätta dig ner och planera hur du skapar 2015 års företagsblogg nu? Jag vet att du fixar det.

3. Bloggande är herre på täppan i inbound marketing-världen

Som sagt, att blogga är en riktigt bra idé. Studera diagrammet från Hubspots rapport här under så ser du att bloggande slår all annan typ av inbound marketing på fingrarna när det gäller avkastning på insatsen. Och när du fått stil på det kan du ge dig på de nästa bästa aktiviteterna, sökmotoroptimering och innehållsdistribution.

Bäst ROI inom inbound marketing

Bildkälla: http://blog.hubspot.com/marketing/inbound-marketing-stats-charts

4. Även små företag prioriterar inbound marketing

Ett argument som gärna åberopas när mindre företag inte vill satsa på inbound marketing är bristen på budget. Då kan jag slå hål på det argumentet med faktumet att även de företag som har de minsta marknadsföringsbudgeterna prioriterar den här typen av marknadsföring. Dessutom kostar varken en blogg eller sociala medier några pengar – de kostar enbart din tid.

Visst kan det vara på sin plats att spendera en summa på Facebook-annonsering eller hotta upp din visuella marknadsföring i sociala medier, men du är inte tvungen. Jämför det med en mer traditionell marknadsföringsmetod som annonsering på Google AdWords – noll spenderade kronor betyder noll synlighet.

5. Att skaffa leads ska vara ditt främsta mål

Då är vi alltså överens om att du har råd med inbound marketing. Nästa fråga att ställa dig är vad du ska ha för mål med det hela. För vi kan inte bara skapa YouTube-videor, författa nyhetsbrev, pinna på Pinterest och blogga så det står härliga till bara för att det är roligt, eller hur?

Det är allmänt känt inom den onlinemarknadsföringen att pengarna finns i din lista. Och då är det inte din inköpslista med mellanmjölk, oliver och hushållsost vi pratar om utan dina listor i digitala och sociala medier. Det kan vara sådant som:

  • Facebook-fans
  • Twitter-följare
  • Instagram-följare
  • Prenumeranter på din YouTube-kanal
  • Prenumeranter på din e-postlista
  • Prenumeranter på din bloggs RSS-flöde
  • Osv.

Och icke att förglömma: inom inbound marketing arbetar du långsiktigt. Det handlar inte om att skapa tusentals kunder som handlar av dig imorgon eller övermorgon, utan att få dem att bli kunder på längre sikt. Du börjar med att skapa ditt digitala gäng (dvs personerna på dina olika listor) och låter omvandlingen av dessa leads till betalande kunder bli en senare utmaning.

Ett bevis på att inbound marketing fungerar utmärkt som lead-genereringsmaskin är att 45% av respondenterna i undersökning uppger det som sin främsta källa för att fånga in prospekts, att jämföra med 22% för outbound marketing.

6. Att mäta värdet av inbound marketing är inte lätt – men försök ändå

Att fastställa summan du tjänat på en kampanj på Google AdWords är inte speciellt svårt. Det är inga som helst problem att mäta. Med inbound marketing är läget ett annat.

Hur kan du se att en försäljning beror på att någon sett ditt inlägg på Facebook, tittat på din YouTube-video eller läst din blogg? Det är i princip omöjligt att mäta detta – det är du som arbetar med den här typen av marknadsföring säkert smärtsamt medveten om. För att inte tala om hur denna svårighet att dra solklara paralleller kan göra det svårt att övertyga en ROI-fixerad ledningsgrupp om förträffligheten med inbound marketing.

Men om du går in för att glömma svårigheterna och ändå försöker att mäta resultatet av dina marknadsföringsinsatser så är du en god bit på väg. För faktum är att de som försöker mäta sin ROI har 17 gånger större chans att faktiskt se förändringarna i avkastning från år till år.

Med andra ord är det nästan lika viktigt att du mäter än vad du mäter. Datan är din bästa vän så studera din statistik i Google Analytics (eller vad du nu använder för statistikverktyg) noga. Om du tittar noga kan du säkert se en trafikökning till webbplatsen när du fick till en rejäl viral spridning av din tweet förra veckan eller att försäljningen gick upp när du bloggade om de tio största fördelarna med din produkt.

Studera, analysera och dra slutsatser. Bli en klokare marknadsförare, helt enkelt. Ingen har någonsin tjänat storkovan på gissningslekar.

Summa summarum:

De var de punkterna i Hubspots rapport jag tänkte ta upp, vill du fördjupa dig är det som sagt bara att ladda hem den gratis. Har du tänkt och gjort ungefär lika som deltagarna i undersökningen när det gäller din marknadsföring 2014? Har du satsat på att blogga, arbeta med sociala medier och fokuserat på att generera leads till verksamheten? Och har du också slitit ditt hår i frustration över svårigheterna med att mäta avkastningen på marknadsföringsinvesteringarna?

Om inte annat så vet du nu om du redan är på rätt spår till onlineframgångarna eller om det är läge att göra om och göra rätt 2015.

Lycka till!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Börja blogga 2015!

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This