Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Kör ditt företag med dåliga raggningsrepliker?

Tjena snygging, snygg outfit. Den skulle se bra ut i en hög bredvid min säng.

Är det något du skulle falla för vid bardisken? Förmodligen inte.

Den här typen av poesi brukar inte vara särskilt framgångsrik när vi människor träffas ute på lokal och försöker få varandra intresserade.

Dåliga raggningsrepliker

Du raggar väl kunder med stil?

Personligen skulle jag be personen fara och flyga (eller förmodligen något värre – men vi måste ända upprätthålla någon slags nivå här på bloggen…).

Trots att de flesta av oss skulle hålla med om att det inte fungerar att kommunicera på ett mer eller mindre förolämpande sätt – förutom möjligen de som har Neil Strauss Spelet som sin bibel – är det inte ett ovanligt tillvägagångssätt när folk försöker kommunicera hur förträffliga deras produkter eller tjänster är.

Självklart är det inga företag som använder under-bältet-repliker i stil med casanovaexemplet ovan, men ofta är man faktiskt lite oförskämd mot läsaren (läs: den potentielle kunden) i sin kommunikation.

Ett par exempel på dåliga raggningstekniker

  • Man slår sig för bröstet genom att tala om hur fantastiskt världsbäst man är. Vi gör det, vi kan det här bättre än någon annan, vi är superspecialister på det, vi har kontor på fina gatan – vi, vi, vi. Hur kunden i fråga kan bli hjälpt av produkten eller tjänsten verkar inte lika viktigt.
  • Man hajpar upp sin produkt till en grad som likställer den med lösningen på världsproblemen, och mer eller mindre trycker ner den i halsen på sina läsare. Hur dumma tror man folk är egentligen?

Är du ansvarig för ditt företags copywriting och skyldig till detta. Förhoppningsvis inte.

För aggressiv försäljning i den här stilen är inte attraktivt – varken på nätet eller i verkligheten. Min melodi är att du som företag istället ska ge folk möjligheten att få en nyanserad och balanserad bild av det du säljer. Du ska självklart inte vara överdrivet blygsam eller undervärdera det du har att erbjuda, det är inte det jag är ute efter. Utan att du visar att du vill låta människor tänka och avgöra själva om det är rätt för dem när du visat vad du har och vilka fördelar det kan ge.

Kom ihåg att läsaren/kunden inte bryr sig nämnvärt om vem du är, vad du har gjort, var du har kontor osv. De vill veta en sak: What’s in it for me? Att överhajpa och skryta om hur förträfflig man är enbart avtändande – dessutom kan det slå tillbaka på dig kraftigt om du inte kan leverera i linje med dina vidlyftiga löften.

Använd istället en trevlig ton när du kommunicerar ditt budskap, och visa att din läsares lycka och välgång är det viktigaste för dig. Ragga upp dem med stil och finess, helt enkelt. Det kommer du betydligt längre på. Både i affärslivet och vid bardisken.

Önskar dig en trevlig helg. Och lycka till med raggandet!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Använd en trevlig ton med stil och finess i din kommunikation om du vill få människor på kroken.

BloggkommentarerVad tycker du? Raggar vi företagare dåligt?
Berätta gärna om dina egna erfarenheter av företagens kommunikation i kommentarsfältet här under. Det blir mycket roligare om vi hjälps åt, eller hur?

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

2 kommentarer
Sara säger 23 augusti 2012

Hahaha. Nej, jag är inte skyldig till nåt sånt där :-)

Här är förresten ett till exempel på ett inte så framgångsrikt raggningsförsök:
-Gjorde det ont?
-Vadå?
-När du föll från himmlen
-Va?
-Ja med ett sådant ansikte måste du vara en ängel!

Svara
Svara

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This