Jobba och åter jobba med kommunikationen på Facebook

Att skapa en sida på Facebook för sitt företag är inte svårt. Med några klick har du en gilla-sida och med Photoshop kan du även få till en omslagsbild som piffar till sidan ett steg till. Och sen är den färdig?

Nej, så enkelt är det tyvärr inte. Sen gäller det att jobba och åter jobba med kommunikationen för att Facebook-sidan ska synas på ett bra sätt. Eller åtminstone nå den målgrupp du har för ditt företag.

Kommunikation FacebookOch det är då det blir  knepigt. Mest knepigt för de som tror att en sida på Facebook är…ja, en sida på Facebook. Då har man hamnat på fel ställe. Konsten bakom en riktigt bra företagssida på Facebook är kommunikationen. Att se de som gillar din sida. Idag när Facebook dessutom har gjort om synligheten för företag så är det ett måste att jobba med kommunikationen.

Idag krävs det att du sitter lite då och då med din företagssida och planerar din kommunikation och hur du ska arbeta med den för att du ska synas. I början när allt startades upp med företagssidor så var det enkelt att synas i gillarnas flöde. Numera kan de välja bort dig i flödet – å andra sidan kan du synas mer i andras flöde om dina gillare är aktiva på din sida. Och tricket för att uppnå denna aktivitet stavas k o m m u n i k a t i o n.

Du kan så klart annonsera på Facebook genom att till exempel skapa en sponsrad händelse för ditt företag. Men om du inte vill lägga pengar på det och även vill att gillarna ska fortsätta gilla din sida eller inte dölja din sida från sitt flöde bör du tänka på hur, när och vad du kommunicerar.

Att tänka på:

Interaktionen
Huvudsaken är inte antalet gillare utan interaktionen, dvs hur mycket inläggsrespons, visningar av sidan (inläggen) och aktiva användare det är på din sida.

Men hur ökar man interaktionen? Jo, genom att kommunicera. Inte bara åt ett håll utan åt två håll. Se dina gillare, de dem möjligheter att både synas och höras på din sida. Och svara dem.

Att jobba med:

Bilder
Bilder ger generellt hög respons. Men kom ihåg att bilderna ska motsvara din kommunikationsstrategi, med andra ord ska du inte lägga upp bilder på vad som helst .

Tvåvägskommunikationen
Ställ frågor och såklart relevanta frågor för ditt företag.

Svarsresponsen
Svara dina gillare om de ställer frågor. Och gör det snabbt och tydligt. Var inne på sidan varje dag och ha koll på om du får några frågor eller funderingar kring ditt företag/produkt.

Att utgå ifrån:

En kommunikationsplan. Jag kan inte nog peka på hur viktigt det är med en bra och tydlig kommunikationsplan för sociala medier.

Varför?
Det är oerhört viktigt att se de som engagerar sig men också sprider vidare det du skriver och det du vill nå ut med. Därför är det av största vikt att ha både en bra kommunikatör och en bra kommunikationsstrategi för sociala medier om man är ett företag som vill lyckas på detta område.

Summa summarum: Sociala medier har öppnat nya dörrar och skapar nya sätt att synas på. Och det är den eller de som kan och vågar kommunicera på ett öppet och engagerat sätt som kommer att synas mest. Därför är god kommunikation – allrahelst i kombination med både en snygg webb och en bra aktiv företagssida sida på Facebook A och O för att nå framgång.

Dagens marknadsföringslärdom

Bra kommunikation där det finns en genomtänkt strategi är nyckeln till succé i sociala medier.

BloggkommentarerVad tycker du? Hur ska man jobba med kommunikation i sociala medier?
Berätta gärna om dina egna erfarenheter av kommunikation i sociala medier i kommentarsfältet här under. Eller fyll på om det är något du saknar. Det blir mycket roligare om vi hjälps åt, eller hur?

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Karin Berg

Karin Berg är kommunikatör, sociala medier-strateg och egen företagare med lång erfarenhet och en stark passion för att hjälpa företagare att synas bättre och nå resultat med sociala medier. --- Fler blogginlägg skrivna av Karin. Google+ | Facebook | Twitter | LinkedIn

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts