Hur du skriver effektivt för en blogg

Kanske inte den mest sprudlande titeln, men idag går vi rakt på sak, rakt in i pudelns kärna för den som vill nå framgångar online med ett vasst tangentbord: Hur skriver du effektivt för en blogg? Och trots den något modesta titeln så kan det här bli ett riktigt äventyr så häng med!

Vi börjar med att reda ut en viktig sak: Att blogga och skriva behöver inte nödvändigtvis vara synonymt. Håller du med mig?

För att skriva en vetenskaplig C-uppsats på högskolan är en helt annan sak än att skriva ett medryckande blogginlägg. Båda innebär att skriva, men totalt skilda världar. Tro mig, jag har erfarenhet av dem båda. Och att skriva ett blogginlägg är ungefär tusen gånger roligare…

Att blogga handlar om att du ska tillföra människor värde i någon form, att hjälpa dem eller underhålla dem. Och att du gör det på ett sådant sätt att du både lyckas fånga deras uppmärksamhet tillräckligt mycket för att få dem att läsa din text OCH lyckas hålla kvar den så länge att de läser hela din text.

En tuff utmaning även för den bäste i dagens informationsöversvämmade värld. En värld där du tävlar med miljontals andra blogginlägg, kändisnyheter, Youtube-klipp, tweets och statusuppdateringar på Facebook om internetsurfarnas uppmärksamhet. Bland annat. Med tanke på detta är jag väldigt glad att du läser det här…

Informationssamhället har lämnat oss till förmån för uppmärksamhetssamhället. Och där gäller det att skrika högst. Men att göra det med snits.

En C-uppsats måste åtminstone några stackars opponenter och din handledare läsa från början till slut, oavsett vad du valt för ämne, så där är uppmärksamheten inte ett problem. Men i bloggosfären…oj, oj, oj. Att sticka ut där är jättesvårt om du inte kan skriva på ett fängslande och medryckande sätt.

Så det ska vi prata om idag.

Din läsares inställning

Blogga effektivtEtt av de största misstagen bloggare gör är att fokusera så mycket på sig själva att de förlorar läsaren. Det här kan du förlora mycket trafik på så det är viktigt att du förstår hur psykologin ser ut hos din läsare när han eller hon kommer till din sajt.

När du förstår det här – och dessutom använder dig av det – då kan du få bra fart på saker och ting.

För det första befinner sig din typiske läsare i ett ganska splittrat och förvirrat tillstånd. Från den första sekunden de gick ut på internet har han eller hon bombarderats med information av olika slag som skriker SE MIG! LÄS MIG! TITTA PÅ MIG! Till slut blir alltsammans en stor gröt där allt verkar känns i princip likadant.

Känner du igen dig? Det är ungefär samma känsla som uppstår när man gör något väldigt monotont under en lång tid. Du blir seg och känner dig sömnig.

Och det är anledningen till att människor inte läser dina inlägg, att dina inläggs struktur är så viktig och att en rubrik kan vara skillnaden mellan succé och fiasko. Du måste >ruska liv i dem tillräckligt mycket för att de ska bry sig om dig.

Jag vill även ta tillfället i akt att påminna dig om en gammal sanning: Dina läsare bryr sig bara om sig själva. Inte om dig. Sådant som du tycker är livsviktigt kanske är ungefär lika intressant som att se målarfärg torka för dem. Därför måste du alltid, alltid, alltid svara på frågan som ständigt maler i deras huvud: What’s in it for me?

Förbjuden mark

Innan vi börjar tala om hur du ska blogga, vänder vi på steken och fokuserar på vad du inte ska göra.

  • Publicera inte långa inlägg utan underrubriker
  • Använd inte marginaljusteringar
  • Använd inte långa stycken
  • Försök inte imponera på någon genom att använda en massa svåra akademiska ord
  • Ha inte tråkiga rubriker (här kanske jag själv är skyldig idag…)

Jag har själv huserat i den akademiska världen där du formas att skriva på ett visst sätt. Ett sätt som inte är speciellt attraktivt i bloggvärlden. Det är svårt att ändra sitt skrivsätt, som när du försöker sluta bita på naglarna eller någon annan gammal vana, men det går.

Kom ihåg att du inte skriver för att få ett bra betyg av din ekonomilärare utan för att behålla uppmärksamheten hos en sömnig nätsurfare. Två helt olika saker. Där en uppsats sällan får någon att med spänning se fram emot vad som kommer på nästa sida, måste du konstant visa att ditt blogginlägg är värt att läsa vidare. Fokus kioskvältare snarare än akademipoäng alltså.

6 regler för framgångsrikt bloggande

De som tar till sig och lär sig följa de här reglerna blir de bästa bloggarna. Så nu är det läge att fokusera.

1. Börja alltid med en slagkraftig och uppseendeväckande rubrik som väcker läsarens nyfikenhet. Rubriken är ofta den avgörande faktorn för om ditt blogginlägg blir läst eller inte. Och sänd en tanke till alla de stackars kvalitetsinlägg som aldrig blivit lästa för att dess rubrik inte gör sitt jobb.

2. De första meningarna måste vara så pass fängslande att de rycker tag i läsaren. De ska kort och gott ta ett rejält nackgrepp om läsaren och trycka in honom eller henne i texten och fungera som porten som öppnar ingången till resten av texten. Är det tråkigt, tappar man dem.

3. Skapa ett skönt flyt genom att bryta ner texten i kortare avsnitt som alla har en varsin tydlig underrubrik. Precis som inläggets huvudrubrik måste dessa underrubriker vara slagkraftiga och medryckande – kom ihåg att det är en halvzombie vi måste hålla kvar på kroken. Varje underrubrik måste få dem att vilja läsa stycket under. Och kan du få med dina bästa sökord i dem är det ett plus.

4. Använd korta stycken. När du skriver exempelvis en uppsats är varje stycke till för avhandla ett koncept innan man går vidare till nästa. I blogginlägg – som du till skillnad från uppsatsen också läser på en skärm – används stycken snarare till att kontrollera textens flöde. Glöm aldrig den lata segpellen du har att göra med, ett stycke som ser för långt ut kan räcka för ett klick på tillbakaknappen.

5. Använd punktlistor och numrerade listor så fort du har möjlighet. Även dessa har som uppgift att bygga upp det där sköna flytet som vi strävar efter. De hjälper dig även att fånga upp nätets ökända ”scannare” – alltså de filurer som snabbt scrollar ner och scannar din texts vänstersida för att se om det är något att ha. Med en flott punktlista gillrar du en listig fälla som snärjer dem.

6. Skippa krångelorden. Använd aldrig krångligt fackspråk, akademikertugg eller annat ordsnobberi för att försöka imponera. Vårt mål är att kommunicera. Och det blir ju svårt om den som läser inte förstår dig.

Rubrikformat som visat sig fungera

Att rubriker är jätteviktigt och deras betydelse för om ditt inlägg blir läst har vi redan poängterat. Och varför rubriker är marknadsförarens bästa vän har jag också skrivit om tidigare.

En kass rubrik är alltså det säkraste sättet att döda ett i övrigt exemplariskt blogginlägg.

Mitt bästa tips är att studera andra bloggars rubriker och lägga märka till vilka som får dig lässugen och inte. Vill du gå utanför din egen smak kan du också undersöka vilka blogginlägg som har fungerat bra hos den stora massan.

Ytterligare ett tips är att kolla in rubrikerna på olika tidningar och magasin nästa gång du går och handlar mat. Skvallerpressen är exempelvis experter på att skriva rubriker som fångar in läsare. Det är ju deras levebröd.

Lite hjälp på traven med dina rubriker

Här följer ett par rubrikformat som brukar fungera:

  • Anledningen varför-rubriken. Den här typen av rubrik talar om för läsaren varför han eller hon ska läsa ditt blogginlägg och vad det kan leda till. Exempel: ”Bli friskare på bara en vecka med ett nytt mirakelpiller”.
  • Listrubriken. En klassisk och ack så användbar rubriktyp. Exempel: ”7 anledningar att PC är bättre än Mac”, ”14 sätt Britney Spears har gjort bort sig det senaste året”, ”3 busenkla sätt att komma över gratis flygbiljetter”. Du fattar konceptet.
  • Hur gör man-rubriken. Ännu en gammal goding. Och även ett vanligt upplägg när folk söker på Google m.fl. Ge dem svaret på deras frågor – formulerat på samma sätt som när de söker – och du är hemma. Exempel: ”Hur söker man på Google”.
  • Bryta mönstret-rubriken. Hoppas du inte hunnit glömma den sömniga typen som vi måste rycka upp ur sitt tillstånd. En effektiv metod kan vara att använda något som bryter mönstret genom att ge dem något de inte är beredda på. Exempel: Endast fantasin sätter gränserna.

Puh. Det var det. Är du fortfarande kvar? Bra, då hoppas jag att den här guiden kan hjälpa dig att bli mer effektiv i ditt bloggande.

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Att bli en mästerbloggare är raka vägen till onlinesuccé!

BloggkommentarerDin tur – hur blir man en mästerbloggare?
Berätta gärna om dina egna erfarenheter av bloggande i kommentarsfältet här under. Det blir mycket roligare om vi hjälps åt, eller hur?

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

2 kommentarer
Annelie säger 29 augusti 2012

Tack för bra o intressant info. Jag tror mycket på den här bryta mönstret rubriken om man skall lyckas väcka dessa ”zombies” till liv. Nåt spektakulärt som folk hajjar till på liksom 🙂

Svara
    Charlotta säger 4 september 2012

    Ja, det är en riktigt bra strategi, Annelie. Lycka till med mönsterbrytningen!

    Svara
Svara

Popular posts