Facebooks login-funktion får konkurrens av rivalen Google

Facebooks logga in-knapp, som du idag ser lite här och där på Internet, kommer snart ha sällskap av sin rival på sociala medie-marknaden Google Plus.

Facebook login-knapp
Igår rullade nämligen Google+ ut sin nya medtävlare Google+ Sign-In som kommer ha liknande funktionalitet som Facebooks login-funktion genom att den ger användare med Google Plus, Gmail, YouTube och andra Google-tjänster möjligheten att med sin Google-identitet logga in på andra tjänster och applikationer utanför Google.

I dagsläget är det tio apputvecklare samt tidningarna The Guardian och USA Today som har lagt till Google+-login, som alltså blir ett alternativ till att använda Facebook och Twitter för att förenkla registreringen på din webbplats.

Och den nya spelaren på login-marknaden lovar gott. Google+ login kommer till exempel att vara säkrare att logga in med jämfört med Twitter eller Facebook eftersom Google använder sig av tvåstegsverifiering med hjälp av sms-koder. Dessutom ger Google+ också större möjligheter för användarna att styra hur deras inloggningar används av tredjepartstjänsterna. Vill du inte att alla dina vänner ska se varenda artikel du läser i USA Today när du inloggad så kan du förhindra det.

Seth Sternberg från Google skriver följande på Google Plus utvecklarblogg:

Sometimes you want to share something with the world (like a high score), but other times you want to keep things to yourself (like fitness goals). With Google Plus Sign-In and Circles, you decide who to share with, if at all. In addition: Google Plus doesn’t let apps spray ”frictionless” updates all over the stream, so app activity will only appear when it’s relevant (like when you’re actually looking for it).

Pictures and videos are great for viewing, but sometimes you actually want to do stuff online. That’s why, when you share from an app that uses Google Plus Sign-In, your friends will see a new kind of ”interactive” post in their Google Plus stream. Clicking will take them inside the app, where they can buy, listen to, or review (for instance) exactly what you shared.

För dig som är nyfiken på Googles nya loginfunktion för externa webbplatser är här också en video om tjänsten:

[imaioVideo v=1]

Återstår att se om det blir en flipp eller flopp. Jag sätter mina slantar på att allas vår sökmotorjätte har en hit på gång.

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts