Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Hjälp, Google Panda och Penguin har ätit upp min hemsida

Google PenguinFör dig som förlitat dig på sökmotoroptimering för trafik till din hemsida kanske Googles Panda och Penguin, sökmotorjättens senaste algoritmuppdateringar av större mått, inneburit en kalldusch?

Kanske har de fått din webbplats att sjunka som en sten i rankingen? Då är du inte ensam. Dessa Google-djur har gått fram som riktiga ångvältar och slukat mången hemsida där ute. SEO-världen är helt enkelt ställd på ända.

Men läs vidare här så får du veta vad som gäller efter uppdateringarnas framfart och hur du ska agera nu för att maximera dina möjligheter till bra ranking i Googles sökresultat.

Google Panda satte igång slakten

Google Panda drog som en orkan över SEO-världen den 11 februari 2011 och skapade skrämselhicka bland världens webmasters. Uppdateringen hade skapats för att filtrera bort alla de sajter i låg kvalitet som invaderat Internet under de senaste året. Sajter som framför allt skapats för att tjäna pengar på till exempel annonser och affiliatemarknadsföring utan någon som helst ambition att tillföra värde till webben.

Anledningen till att Googles sökresultat förvandlats till denna skräphög var en av Googles tidigare uppdateringar, kallad Caffeine, kraftigt hade ökat antalet webbsidor som Google behövde hantera i sitt sökindex – de flesta av dessa i låg kvalitet. Så Panda skickades ut för att rensa upp bland lågvattenmärkena.

Och där stod alla stackars webmasters och slet sitt hår i förvåning – de kunde inte begripa vad de gjort för att förtjäna den här bestraffningen. Men svaret var ju enkelt: deras sajter höll inte måttet.

Google Penguin slog spiken i kistan

Knappt hade vi slutat darra efter Pandas framfart innan nästa obehagliga överraskning stod på tur. Den 24 april 2012 skickades Google Penguin ut på SEO-fältet för att slå spiken i kistan för de webbplatser som inte höll kvaliteten med Googles mått mätt. Och om du tyckte att pandan fick SEO-världen att skaka så var pingvinen tio gånger värre. Den förändrade totalt sättet som vi måste tänka när det gäller sökmotoroptimering.

Google avslöjar ju aldrig hela sanningen, men det verkar som om Penguins jobb var att hitta de webbsidor som verkade onormalt optimiserade, dvs där webmastern hade följt SEO-boken till lite för mycket till punkt och pricka, och straffa dem. Att en webbsida är optimiserad helt enligt sökmotorns regelbok verkar helt enkelt inte naturligt, vilket man ju faktiskt kan hålla med om.

Och helt plötsligt var allt du tidigare lärt dig om SEO de senaste 10 åren alltså hopplöst ute. Yikes…

Dagens SEO-värld

Du som har hållit på med sökmotoroptimering vet säkert hur många olika definitioner man kan få av detta begrepp. Men det som alltid brukar dyka upp är on-page-faktorer, off-page-faktorer och att bygga länkar.

Innan Google Panda var SEO ganska lätt – det var bara att köra på med dessa tre faktorer: skapa innehåll på din sajt med titlar, text etc. optimerade enligt konstens alla regler och sedan bombardera webbplatsen med länkar där de flesta skulle ha ditt primära sökord som ankartext.

Efter Google Pandas intåg var SEO fortfarande relativt enkelt, det du framför allt behövde tänka på var att höja kvaliteten på din hemsidas innehåll för att undvika Googles skräpstämpel.

Men när Penguin släpptes lös blev SEO svårare. Väldigt mycket svårare. Och vad förklarar saker här i världen bättre än ett diagram?

SEO innan Panda och Penguin

White Hat SEO vs Black Hat SEO innan Google Panda

Figur 1: White Hat SEO vs Black Hat SEO innan Google Panda

Två typer av SEO illustreras i diagrammet ovan; White Hat SEO och Black Hat SEO. Kanske har du full koll på vad de betyder, annars följer en kort beskrivning här:

  1. White Hat SEO – godkända strategier för att få din webbsida att ranka bra i sökresultaten. Vill du vara helt säker på att du är på rätt sida har Google riktlinjer för dig som webmaster där du kan se vad de rekommenderar när det gäller SEO.
  2. Black Hat SEO – strategier som Google inte är förtjusta i och därför vill bestraffa. Bland dessa strategier kan nämnas alltifrån att överdrivet fylla din sida med dina sökord till att bombardera din sida med inlänkar med hjälp av en programvara.

Om du tänker dig att diagrammet visar en skala från helt säkra White Hat-strategier till totalt livsfarliga Black Hat-strategier, kan du räkna ut att ju mer du rör dig mot höger på skalan desto högre är risken att du hamnar i onöd hos big brother Google. Kanske inte alltid på kort sikt, men definitivt på lång sikt. Och på samma sätt blir du säkrare hos Google ju längre åt vänster du rör dig.

Innan Panda och Penguin visste de flesta webmasters var gränserna gick och kunde därmed beräkna riskerna därefter.

När Panda kom var som sagt den enda verkligt stora förändringen att du som webmaster nu behövde höja din nivå på innehållet kvalitetsmässigt. Du behövde se till att du din sajt var unik (dvs inget duplicate content), intressant för dina besökare och tillförde något som kanske ingen annan webbsida inom ditt område gjorde.

Inte det lättaste, men för att besegra den kvalitetstörstande pandan var det vad som behövde göras.

Men när sedan den betydligt brutalare Penguin gav sig in i leken förändrades alltså SEO-världen för alltid. Eller i alla fall så länge Google fortsätter vara sökmotorn vi framför allt vänder oss till när vi söker något, vilket den säkerligen kommer att vara inom en överskådlig framtid.

Här kan du det omritade diagrammet efter förändringen:

White Hat SEO vs Black Hat SEO efter Google Penguin

Figur 2: White Hat SEO vs Black Hat SEO efter Google Penguin

Som du ser finns både vithatts- och svarthattsstrategierna kvar, men som webmaster ser du inte längre lika tydligt hur de är kopplade till varandra. Den linje som i diagrammets första version fanns i mitten och visade hur risken ökade och minskade har nu blivit linjen som markerar gränsen för de godkända och icke godkända SEO-strategierna. Och dessutom har linjen flyttats ända till gränsen för White Hat.

Du ser också att diagrammet har en ny ”toleranslinje” (gul och svart). Den här toleranslinjen kan komma att flyttas till höger beroende på hur Google förändrar sin algoritm. Vill sökmotorjätten sätta åt de som de betraktar som spammare kan de flytta linjen mer till vänster. Men skulle de då märka att en massa bra sajter som tillför kvalitet då skulle råka stryka med kan de istället flytta linjen lite till höger för att förhindra detta.

Generellt ligger dock toleranslinjen nära gränsen för White Hat för de flesta sajter. Detta betyder att alla som använder tekniker för sökmotoroptimering som ligger längre till höger än denna toleranslinje riskerar sina rankingar i Googles sökresultat.

Men trots att dessa diagram är en bra utgångspunkt för den nya SEO:n visar de givetvis – som så mycket annat här i världen – inte hela sanningen. Då är det framför allt förtroendefaktorn vi ännu inte tagit hänsyn till.

Att ha eller icke ha förtroende hos Google

Googles toleranslinjen kan placeras på olika ställen på skalan beroende på hur mycket de gillar och har förtroende för den webbplats som de ska ranka. Om du har lyckats bevisa för Mr G att du är riktigt hyvens och att din sajt verkligen tillför värde och är att lita på skulle diagrammet kunna se ut så här:

Webbplats med förtroende hos Google

Figur 3: White Hat vs Black Hat för webbplats med förtroende hos Google

Men för en ny sajt som inte har någon meritförteckning att visa upp och där Google ännu inte vet att de kan lita på dig kommer diagrammet förmodligen att se ut som något i den här stilen:

Webbplats utan förtroende hos Google

Figur 4: White Hat vs Black Hat för webbplats med lågt eller utan förtroende hos Google

Som du ser är skillnaden mellan dessa två diagram placeringen av den gulsvarta toleranslinjen.

Med andra ord har Google mycket större tolerans mot webbplatser som har byggt upp auktoritet och förtroende under lång tid än de är mot nya sajter eller sajter som, trots att de har funnits ett tag, inte har lyckats bygga upp en tillräckligt hög auktoritetsnivå.

En sajt med hög auktoritet kan tåla en viss mängd spammig SEO med tekniker som Google inte gillar utan att bli straffad. En ny sajt eller en sajt med låg auktoritet har å andra sidan inte alls detta ”immunförsvar” utan kan bli straffad för bara en liten mängd dålig SEO.

Lev inte i det förflutna

Du kommer säkert att stöta på många som säger att ovanstående resonemang kring dagens nya SEO-villkor bara är struntprat och inte alls stämmer. Må så vara – och egentligen är det ju till och med bra. Desto färre vi är som vet hur det ligger till desto lägre blir konkurrensen.

Du kommer alla gånger att hitta människor som säger att de kan få din sajt rankad för det och det sökordet genom att överösa din sajt med inlänkar som har sökordet i fråga som ankartext. Deras process ser ut ungefär så här (och så här gick jag själv tillväga när jag sökmotoroptimerade – i den gamla SEO-världen):

  1. Gör en sökordsanalys för att hitta sökord eller sökfraser med högt antal sökningar och låg konkurrens.
  2. Skapa en sida på din webbplats som är optimerad för sökordet eller sökfrasen i fråga.
  3. Skaffa massor med inlänkar som har dessa ord/fraser som ankartext.
  4. Sätt dig ner, luta dig tillbaka och se din sajt rusa upp i sökresultaten.

Du som inte bryr dig om din verksamhet, låt dem gärna försöka. Du kommer kanske att tjäna på det på kort sikt, men i det långa loppet riskerar du att förlora dina rankingar när Google kommer på dig och ser vad du håller på med. Något de definitivt kommer göra förr eller senare. För det är inte många som inte har rent mjöl i påsen som kommer undan sökjättens klor…

Och det krävs inte att det är en människa som tar sig en titt på din sajt för att du ska förlora din ranking eftersom Google efter Panda och Penguin blivit så smarta att den själv kan ta fast de som inte spelar rent spel. Det kan räcka med att du går över de toleransnivåer som algoritmen mäter så är det kört för dig.

Men är allt nattsvart efter de här uppdateringarna? Nej, de bra nyheterna är att algoritmiska bestraffningar enkelt kan tas bort genom att du raderar den otillåtna SEO:n och städar upp din sajt.

Observera att detta gäller alltså on-page-faktorerna, dvs SEO-arbetet på själva sajten. Om du har spammade inlänkar av låg kvalitet är det lite knepigare. Det är många som arbetar med SEO därute som använt taktiken att rikta tiotusentals länkar mot sajter med hjälp av olika programvaror.

Hur får du bort dessa? Ibland ligger dessa inlänkar helt enkelt där de ligger och går inte att få bort. Då är tyvärr det enda alternativet som återstår att flytta hela sajten till en ny domän. Man får helt enkelt stå sitt kast, tråkigt men sant.

Slutsats

SEO-landskapet är alltså helt omritat efter Panda och Penguins härjningar. I mitt tycke är utvecklingen bra eftersom den kommer göra Internet till ett bättre ställe för oss alla. Vem vill ha en lista full med skräp när man gör en sökning på Google?

Och skulle du ha drabbats av Google-uppdateringarna har du möjlighet att rädda din sajt, åtminstone om den största skadan är gjord på själva webbplatsen. Dåliga inlänkar är svårare att få bukt med.

Det är också bra att tänka till på vilken status din sajt har när du väljer dina SEO-strategier, om du funnits med ett tag och Google bevisligen gillar dig har du råd att ta ut svängarna kraftigare än en ny sajt.

Men det viktigaste är, och kommer alltid att vara, att skapa bra innehåll. Håll utkik här på Online Marketing Academy så kommer du att få finfina tips på hur du gör just detta.

Stay tuned!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Sökmotorstrategier kommer och går, men finfint innehåll består. Så lägg ditt största fokus där.

BloggkommentarerVad tycker du? Hur ser den nya SEO-världen ut?
Berätta gärna om dina egna erfarenheter av SEO och Googles Panda och Penguin i kommentarsfältet här under. Det blir mycket roligare om vi hjälps åt, eller hur?

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This