En av de sämsta dagarna på jobbet sedan jag började arbeta med marknadsföring på nätet inträffade för några år sedan.
Jag jobbade på den tiden med ett projekt, numera insomnat, som var extremt upphängt på att ranka sajter bra i Googles organiska sökresultat.
Upplägget kändes lysande, det fungerade precis som vi hade planerat och jag och min kompanjon kände att vi hade riktigt stora saker på gång.
Tills vi vaknade upp en morgon och såg att Google under natten genomfört en stor förändring som i stort sett spolierade vårt projekt.
Ridå.
Det var ingen idé att ens försöka komma igen efter denna smäll, utan projektet självdog så småningom. Trist – men jag lärde mig något viktigt: Att aldrig lägga alla ägg i en korg. Att hänga upp din affärsidé på en sak, som i det här fallet gjorde att vi var helt beroende av en tredje part, är livsfarligt. Och något jag aldrig kommer göra igen.
Googles senaste tilltag
Det är aldrig kul att vakna upp – speciellt inte på en måndag – och läsa om ännu en ny uppdatering i sökmotorjättens algoritm. Särskilt inte när det blir som ovan.
Men idag har det enligt uppgift hänt igen. Åtminstone på amerikanska Google. Och då dröjer det säkerligen inte länge förrän det kommer hit till oss också.
I fredags avslöjade Googles Matt Cutts att sökmotorn kommer rulla ut en ny algoritmuppdatering. Den här gången är uppdraget att få bukt med de lågkvalitetssajter som har ett domännamn som exakt matchar sökordet som sajten ska ranka för (Exact Match Domains, EMD, som det kallas på engelska).
Ett exempel är när en sajt som visar hur du bygger en hundkoja heter just hurdubyggerenhundkoja.com, och innehåller en massa taffligt skriven kraftigt sökmotoroptimerad information om hundkojebygge.
Enligt uppgift ska den här förändringen ”påverka 0,6 procent av alla sökningar på amerikanska Google på ett märkbart sätt”. Och med tanke på hur populär denna strategi varit i SEO-världen – eftersom den faktiskt fungerade finfint en gång i tiden – kan detta komma att slå hårt mot många.
Tilläggas kan också att den inte har något att göra med uppdateringarna Panda och Penguin.

Så är detta något du ska hetsa upp sig över?
Nej, faktiskt inte. Snarare borde vi fira en smula.
För ju mindre skräp det finns i Googles sökresultat desto bättre för oss alla, eller hur? Det blir dessutom mer plats för kvalitetssajter i resultatlistorna. Sådana som dina och mina.
Med andra ord sitter du som satsar på kvalitetsinnehåll säkert i båten och kan fortsätta med det du gör. Med tiden kommer den som satsar på att ge sina läsare kvalitet att vinna och bli populärare utan att behöva ta till några luriga SEO-knep, länkbygge eller sökordsanalys. Din framgång kommer komma naturligt av att människor gillar din sajt och därför länkar till den.
För dig som däremot hängt upp dina sajter på ”dagens populära SEO-strategi” finns det anledning att vara lite orolig om denna algoritmuppdatering kommer även till svenska Google.
Dagens marknadsföringslärdom
Oavsett om denna uppdatering kommer drabba dig eller inte så är den ännu en påminnelse om något av det viktigaste inom digital marknadsföring – att inte hänga upp det du gör på Google. Då kommer du aldrig kunna sova lugnt om natten.
Så dagens lärdom är: Lägg inte alla ägg i en korg utan
variera, variera och åter variera!
Glöm aldrig det.

Vad tycker du? Hur ska vi förhålla oss till Google?
Berätta gärna om dina egna erfarenheter av Googles algoritmuppdateringar i kommentarsfältet här under.
[hcshort id=”5″]