Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

[VIDEO] Hur förvandlar jag mina gillare och följare till leads?

[imaioVideo v=1]

Om du av någon outgrundlig anledning inte vill titta på videon så kommer den här i textform:

Har du lyckats bygga upp en ganska stor skara gillare och följare på de sociala medierna? Men känner att det inte händer det inte så mycket sedan? Du får en massa gillanden och retweets, men märker ingen ökning i affärerna. Hur ska du egentligen göra för att förvandla dina gillare och följare till riktiga leads och så småningom affärer?

Visst är sociala medier roligt. Men det tar även mycket tid. Så då måste det förr eller senare generera faktiska affärer och inte bara tummen upp. Du måste kunna se ett så kallat return on investment (ROI) för dina ansträngningar.

Här kommer därför tre tips på hur du kan förvandla fans och följare i sociala medier till leads för ditt företag.

1. Ha ett tydligt call-to-action i dina inlägg

Här får du se till att ha en balans, men se till att du då och då skriver inlägg i de olika sociala medierna där du har ett tydligt call to action med målet att människor ska klicka vidare till innehållet på din webbplats för att läsa mer.

2. Ge människor möjlighet att prenumerera på ditt nyhetsbrev

Att ha ett nyhetsbrev gör att du kan hålla dina prenumeranter uppdaterade på ditt senaste innehåll, tjänster och produkter. Att skicka mejl underlättar också din försäljningsprocess. När besökaren väl har gett dig tillåtelse att skicka information via mejl kan du marknadsföra till honom eller henne och steg för steg leda dem genom din köpprocess. Prenumerationsformuläret ska du givetvis ha på din sajt, men du kan även skaffa en egen flik till det på din Facebook-sida.

3. Led dina leads genom köpprocessen

När du lyckas få dina gillare och följare i sociala medier att bli en lead, låt dem inte samla damm i någon databas utan ytterligare kontakt. Sannolikheten är större att leads som kommer från sociala medier öppnar dina nyhetsbrev och besöker din hemsida – för de gillar ju dig, eller hur? Så håll kontakten och påminn dem om att du finns genom smarta uppföljningskampanjer tills du får dem att bli kunder.

Det var tre tips på hur du kan skapa affärer från sociala medier. Hoppas de kommer vara till hjälp för dig som känner att dina ansträngningar inte riktigt leder någonstans.


Dagens marknadsföringslärdom

Ha en strategi för hur du ska omvandla dina kontakter i sociala medier till kunder.

BloggkommentarerDin tur – hur förvandlar man gillar och följare till kunder?
Berätta gärna om din strategi för att förvandla dina gillare och följare till prospekts och kunder i kommentarsfältet här under.

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This