Gasa ifrån konkurrenterna och syns bättre med hjälp av Google+

Många människor hånskrattade när Google+ gjorde entré i sociala medie-världen. Tanken på att ett nytt socialt nätverk ens skulle kunna komma i närheten av dominanten Facebook var skrattretande.

Men var det verkligen så att Google Plus mål var att ta över tronen från Facebook och bli det nya centret för bilder på gulliga husdjur, fötter, middagsmat och allt det andra? Eller hade de någonting annat i kikaren?

Det är svårt att säga, men även om så var fallet så har Google+ sedan starten utvecklats till att ha en rad egna spännande tjänster som Facebook inte kan stoltsera med. Speciellt för småföretagare som vill synas bättre online.

Det finns många Google+-fördelar för den som vill få en förbättrad ranking till världens tveklöst mest populära sökmotor och att utnyttja dessa är förvånansvärt enkelt.

Vilka är de största fördelarna med Google+?

Google Plus fördelarPrecis som många andra kanske du har sagt tack men nej tack till Google+ för länge sedan. Det är smart att vara aktiv på sajter som Twitter eller Facebook, men det har framkommit att företag som är mycket aktiva på Google+ får rätt trevliga fördelar för sina ansträngningar.

Så genom att ha koll på de viktigaste fördelarna med Google+ så kan du få den motivation du behöver för att skapa eller förbättra din Google+-profil.

Men en liten varningsklocka: För att inse se de största fördelarna med Google Plus behöver du tålamod. Skapa inte bara en profil för att lämna den åt sitt öde. Och tappa inte modet om du inte ser omedelbara resultat – det kan ibland ta ett tag innan fördelarna uppenbarar sig. Men när de väl gör det är det värt all väntan.

Ett par av de främsta fördelarna med Google+ är följande:

  • Google Plus-profiler indexeras av Google. Du kommer snart att märka att Google ofta indexerar profilerna för sitt sociala nätverk. Och det är inte allt – även inläggen och andra interaktioner du gör i Google+ indexeras regelbundet. Givetvis indexeras Facebook- och Twitter-inlägg också, men du kommer att få en ännu skarpare konkurrensfördel när du hoppar på Google Plus-tåget.
  • Inlägg kan enkelt rejtas och delas. Om du har någon erfarenhet av Google+ så vet du redan hur enkelt det är att rejta och dela inlägg. Att rejta ett inlägg är till exempel inte svårare än att klicka på +1-symbolen och att dela saker är också lätt som en plätt. Och med Google+ ger detta dig fördelar åt båda hållen – du kan enkelt dela och rejta andras innehåll för att på så sätt vara aktiv på sajten och andra människor kan dela och rejta dina bidrag. Genom att själv vara aktiv är chansen större att andra delar och rejtar dina inlägg. Google gör det dessutom så enkelt att det inte kommer dröja innan människor börjar dela och rejta ditt innehåll.
  • Makalösa möjligheter att bygga inlänkar. Googles algoritmuppdateringar Panda och Penguin tryckte till alla de som pysslat med manipulativt länkbyggande ordentligt och tidigare metoder för att bygga länkar är med andra ord inte effektiva längre. Idag är det bästa sättet att bygga bra länkar att få andra att dela inlägg på din webbplats eller blogg. En av de bästa Google Plus-fördelarna för småföretagare är att rätt inlägg kan delas både i och utanför dina egna cirklar. Google indexerar alla Google Plus-profiler så sökmotorn kommer se att många människor har länkat till din blogg eller webbplats. Detta sänder signaler till Google att dina länkar kommit till på naturlig väg och hjälper därför till att förbättra din sajts ranking.
  • Användarrecensioner ökar synligheten. Om du är ett lokalt företag ger Google+ människor möjligheten att skriva recensioner om dig, det har du säkert lagt märke till. Det påminner ju om sajter som Reco och Rejta, men med den fiffiga fördelen att de indexeras snabbt och regelbundet av världens största sökmotor. När du skapat din profil på Google+, uppmuntra dina kunder att skriva recensioner om dig. Tacka gärna med någon form av incitament som till exempel en rabattkupong till de som gör detta.
  • Få ett försprång gentemot konkurrenterna. Även fast Google+ funnits med ett bra tag så är det många företag som inte kommit igång med det. Fler och fler företag upptäcker fördelarna, så de som hoppar på tåget först kommer att ha stora fördelar gentemot konkurrenterna. Ju tidigare du sätter igång desto tidigare börjar du förbättra din synlighet online.

Tips för att få ut så mycket som möjligt av Google+

Nu känner du till ett par av de största fördelarna med Google Plus. Det är bra, men du kommer inte att kunna maximera dem om du inte är aktiv på sajten. Men du kan vara lugn – det betyder inte att du måste börja jobba halvtid med att vara aktiv på Google+. Det finns flera snabba och enkla sätt att gå ut så mycket som möjligt av det sociala nätverket.

Ett par utmärkta exempel är följande:

  • Använd Google Authorship-funktionen. Du har kanske sätt att det för vissa sökresultat på Google visar artikelförfattarens foto i anslutning till resultatet? Precis som i exemplet här under.
    Google Authorship-funktion
    Att visa upp foto på det här sättet är bara möjligt om du använder Google Authorship-funktionen och då måste du ha en aktiv Google Plus-profil. Börja med att lägga till en länk till din webbplats eller blogg i fältet för ”Bidrar till” i din profil. Sedan måste du också lägga till taggen ”rel-author” för varje blogginlägg genom att sätta fast den på länken tillbaka till din Google Plus-profil (använder du WordPress som jag finns det plugins som tar hand om det). Detta behövs för att bevisa att det är du som äger bloggen och kommer att få dina inlägg att stå ut tjusigt i sökresultaten.
  • Fyll i din profil ordentligt. Avsätt lite tid för att lära känna Google+. Du kommer att märka att det finns många saker att fylla i i din profil. Se till att fylla i din så komplett som möjligt genom att inkludera alltifrån basfakta till videor. Och glöm inte att kontrollera att din kontaktinformation är korrekt.
  • Optimera din Om-sektion. Varje Google Plus-profil har en Om-sektion. Se till att inkludera många relevanta sökord i din, och lägg till länkar tillbaka till din blogg eller webbplats.
  • Uppdatera ofta. Försök att uppdatera din profil så ofta som möjligt, varför inte i samband med att du uppdaterar Facebook och Twitter. Optimera dem gärna med bra sökord, men se framför allt till att de är välskrivna, informativa och trevliga.
  • Hitta relevanta användare. Jobba regelbundet med att skapa nya kontakter på Google+ och bjud in så många människor som möjligt. Detta är ett bra sätt att släppa lös de främsta Google Plus-fördelarna. Det finns både förteckningar över cirklar och en bra sökfunktion som hjälper dig att hitta cirklar inom din bransch.
  • Lägg upp Google Plus-event. Hitta på anledningar att skapa event på Google+ och bjud in så många människor som möjligt. Eventen kan antingen vara enbart online eller fysiska i ditt företags lokaler eller dylikt. Poängen är att göra människor medvetna om ditt företag och på så vis förhoppningsvis bygga ännu fler inlänkar till din sajt.

För dig som känt att det känns motigt eller onödigt att skapa din Google Plus-profil är det alltså dags att kavla upp ärmarna och få det gjort. Det inledande jobbet med att skapa och optimera profilen kanske tar en stund, men att vara aktiv på sajten kommer sedan inte att kräva så mycket av dig.

Och när du börjar märka resultat av dina ansträngningar kommer du förstå varför Google+ är årets hit för både små och stora företag.


Dagens marknadsföringslärdom

Använd Google+ för att öka din synlighet på nätet och gör det nu.

BloggkommentarerDin tur – hur utnyttjar du Google+ bäst?
Berätta gärna om dina egna erfarenheter av Google+ i kommentarsfältet här under. Det blir mycket roligare om vi hjälps åt, eller hur?

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts