Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Hur frilansare/egenföretagare kan använda sociala medier för att boosta affärerna

FrilansareÄr du frilansare? Egenföretagare eller soloföretagare? Kärt barn har många namn och kalla det vad du vill, men det jag syftar på är en sådan som driver sitt företag ensam.

Om svaret på frågan är ja, då är du som jag. Samma skrot och korn. Och vi är också en del av en stor härlig familj som bara växer och växer.

Frilansande är hett idag. Vi är fler och fler som vill åt lyxen att kunna forma våra egna scheman och jobba när vi vill – antingen hemifrån eller från ett kontor någonstans.

Att till exempel du som är nattuggla kan börja dagen vid lunch utan att någon chef blir sur är en eftertraktad livsstil. Och vi vet båda två att du ju ändå får jobbet gjort eftersom du inte har något emot – utan tvärtom njuter av – att sitta uppe till klockan 1 eftersom det är på kvällstid du arbetar bäst.

Men ju fler vi egenföretagare blir, desto hårdare blir också konkurrensen om uppdragen. Inget gott som inte har något ont med sig alltså. Många av oss får – åtminstone i inledningen av våra frilanskarriärer – genomlida perioder då vi mer eller mindre kan kallas överlevare. Ta det vi kan få för att kunna betala hyran och ställa mat på bordet.

Botemedlet mot dessa perioder av mer eller mindre osynlighet – eller för att åtminstone att göra dem så få, korta och skonsamma som möjligt – är självklart att synas för dina potentiella kunder. Du som (ännu) inte är så eftertraktad att du har uppdragsgivare som sliter i dig, måste visa upp dig för att få in uppdrag och tjäna ditt levebröd.

Jaha, men hur syns jag då?

Jag är glad att du ställde just den frågan.

Traditionellt har metoderna för att tänkbara kunder ska upptäcka dig till stor del varit icke-digitala. Vi snackar kalla samtal (hu), brevutskick och de kära gamla nätverksträffarna (som av någon outgrundlig anledning har den fula ovanan att allt som oftast starta på den inhumana tiden 7.00).

Dessa analoga metoder kompletterar den moderna frilansaren idag också med ett gäng digitala inslag som sökmotoroptimering, AdWords-annonser och e-postutskick.

Och dessa alla tillvägagångssätt fungerar fortfarande, inget snack om saken. Men idag är en av de största och viktigaste metoderna för att marknadsföra dig och dina tjänster som frilansare sociala medier. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest och SlideShare för att bara nämna några av de plattformar som kan få ditt varumärke att lyfta mot skyn likt en stolt kungsörn.

Lyckas du bemästra dessa sociala nätverk slipper du svettas vid telefonen och slösa pengar på frimärken till brevutskick eller svindyra AdWords-annonser. Kanske kan du till och med ta sovmorgon nästa gång BNI och de andra affärsnätverken har sina frukostmöten i ottan. När andra trycker visitkort i näven på varandra kan du istället sväva vidare i drömmarnas land.

Jag är inte bara frilansare utan stjärna i sociala medier också!

Jag är inte bara frilansare utan stjärna i sociala medier också!

Hur du som frilansare på bästa sätt kan arbeta med sociala medier för att nå ut till potentiella kunder är därför vad den här artikeln ska handla om. Tanken är att dessa tips ska ge dig bättre koll på hur du kan marknadsföra dig själv bättre i sociala nätverk, oavsett om du är egenföretagare på heltid eller bara är ute efter ett par frilansprojekt vid sidan av din anställning.

Nu kör vi, håll till godo!

1. Ta dig tid för sociala nätverk

När du en gång i tiden satt och skissade på din affärsplan kanske du inte hade med i beräkningarna att du skulle behöva lägga lika mycket tid på att sälja in och marknadsföra dina tjänster som att faktiskt levererera dem. Kalkylen byggde på att kunderna skulle stå i kö för att vilja köpa dina tjänster utan att du behövde göra så värst mycket mer än att vara grym på det du gör. Vilket du ju är.

Men att det inte riktigt förhåller sig så i verkligheten, utanför affärsplansbubblan, blir man snabbt – och ibland smärtsamt – medveten om när telefonen är lika tyst som inkorgen är tom. Utan marknadsföring blir det stekt gröt till middag. Måndag till fredag. På helgerna kan du lyxa till det med pasta och ketchup.

Nej, så illa är det förhoppningsvis inte. Men utan att du når ut och lyckas sälja dina tjänster blir frilanslivet ingen dans på rosor.

Tid för sociala medier

Få in vanan att varje dag arbeta med sociala medier

Ta dig därför ordentlig tid för de sociala medierna. Ägna exempelvis en timme om dagen åt att uppdatera din status på LinkedIn, Facebook och Twitter och försök hålla denna timme helig. Det kommer garanterat ge resultat. Och ta för vana att för varje mejl du skriver, kontakta två personer på Twitter som du tror kan främja din business. På så sätt kan du under ett års tid skapa hundratals nya kontakter utan att du behöver anstränga dig särskilt mycket.

Om du är bekymrad över tiden det tar att arbeta med sociala medier, fundera då ett varv på hur mycket tid fysiskt nätverkande faktiskt tar. Resan fram och tillbaka till eventet, själva nätverkandet och visitkortsbytandet och sedan uppföljningen efteråt. Och om du använder telefonen som ditt säljvapen tar det ju tid att få fram telefonnummer, göra research om ditt prospekt osv.

Så att sätta målet att skaffa en ny kontakt per dag på till exempel LinkedIn tar både mindre tid och energi än de traditionella nätverksmetoderna. Dessutom behöver du inte känna dig lika påträngande när du nätverkar i sociala medier som du kan göra när du deltar i exempelvis ett fysiskt nätverksmöte. Där har åtminstone jag ibland känt mig som att jag befinner mig i stans krängarklubb där allas primära – och ofta enda – agenda är att sälja sina produkter eller tjänster till varandra. Få verkar vara genuint intresserade av vad någon annan har att erbjuda, och är du inte den mest framåt personen så kan sådana sammanhang kännas rätt tuffa.

2. Lär känna din publik

Vem är det egentligen du försöker nå?

Har du svaret på den frågan? Perfekt, då är du redan inne på rätt spår. Annars är det läge att gnugga geniknölarna för att komma fram till vem du faktiskt försöker kommunicera med och nå ut till i de sociala medierna. Visst kan du ha strategin ju fler desto bättre – med andra ord korka upp champagneflaskan för varenda följare eller gillare som du får in på pluskontot. Om inte annat ger det ditt ego en angenäm boost…

Men mången är den frilansare som sitter där med tusentals Twitter-följare och ett bankkonto som är allt annat än välfyllt. Anledningen är att ”följare som följare” inte gäller om du vill omvandla ditt arbete i sociala medier till uppdrag och därmed påfyllning i kassaskrinet. Det är viktigt att du verkligen fokuserar på att skapa kontakt med de människor och företag som har störst sannolikhet att kunna generera nya leads till dig.

Du når nämligen bättre resultat med 50 ”A-följare” som vet vem du är, finns i rätt bransch och som faktiskt kan hjälpa dig framåt än vad du får ut av 5 000 ”dussinföljare” som du skramlat ihop genom att tokfölja allt och alla i förhoppningen att de ska följa dig tillbaka.

Så kartlägg dina optimala kontakter och lägg all energi på att nå ut till dessa i sociala medier. Låt ”less is more” vara din ledstjärna.

3. Bygg ditt varumärke

Som frilansare och egenföretagare är du och ditt företag synonymt. Du är ditt företag och ditt företag är du. Samma sak gäller företagets och ditt eget varumärke. Att bygga sitt varumärke är viktigt för alla företag, oavsett storlek, men när du som är ensam i ditt bolag bygger företagets varumärke betyder det också att du bygger ditt eget personliga varumärke samtidigt.

Betyder det att du inte kan vara dig själv på sociala medier? Absolut inte. Tvärtom – du har bättre möjligheter än någonsin att vinna affärer med en vinnande personlighet. Att vara personlig är nämligen det nya svarta, och håll med om att det är betydligt enklare för en ensam person att visa upp en härlig personlighet än det är för ett storföretag.

Var inte rädd att visa vem du är och hitta din egen ton i de sociala medierna så kommer framgångarna snabbare än du kunnat föreställa dig. Glöm bara inte att hålla fast vid den personlighet du skapat så att dina fans och följare vet var de har dig. Konsekvent och långsiktigt är rätt melodi att tralla på.

4. Skilj på privatliv och arbete – men glöm inte att ändå vara personlig

Blanda inte arbete och privatliv i sociala medier

Dina bästa branschtips och hurrarop över din egengjorda pesto är ingen bra mix

Apropå den förra punkten – var personlig men inte privat. Som sagt är du och ditt företag i symbios när du frilansar, men det betyder inte att du inte ska hålla isär privatliv och arbete. Suckarna över kaotiska dagishämtningar och hopplösa regnväder hör inte utan avvägning hemma på samma ställe som dina bästa branschtips och senaste försäljningsframgångar. Lika lite bör bilder från fredagsmyset och jublet efter sambons insats i Lidingöloppet ocensurerat paras med länkar till branschtidningens senaste intressanta artikel.

Många egenföretagare kör tyvärr ohämmat på med exempelvis sin privata Facebook-profil oavsett sammanhang. Söndagsångest, resultat från ”vilken-semestertyp-är-du”-tester och affärsplaner blandas friskt utan reflektion över att både dina viktigaste branschkontakter, din bästis och din moster finns på samma lista över folk som kan se vad du publicerar.

Därmed inte sagt att du ska bli en stel streber som aldrig bjuder på dig själv. Men i fallet Facebook, använd deras företagssidor istället för din personliga profil när du kommunicerar ditt professionella jag.

Med en företagssida kan du dela med dig av värdefullt branschrelaterat innehåll bygga upp en expertis och auktoritet i din målgrupps ögon. Och det är inte förbjudet att ibland krydda företagssidan med en bild från något du gör privat, exempelvis lägga ut bilder från din skogspromenad för att även visa din mer mänskliga sida. Att ha en egen sida för firman gör dock att du kan bespara din mormor, grannarna och din kollega från sommarjobbet i nian dina fem bästa tips för hur man frilägger bilder i Photoshop – eftersom de förmodligen högaktningsfullt struntar i dessa.

Och när du undviker att ha dina professionella kontakter som Facebook-vänner behöver du inte fundera över om du bör censurera dig själv när du publicerar på din personliga profil (under förutsättning att du ställt in sekretessinställningarna på ett lämpligt sätt förstås). Det blir fritt fram att meddela världen att du byggt ett makalöst högt legotorn med din son eller bakat årets tveklöst godaste kladdkaka utan att det behöver ta upp onödig plats i dina kunders medvetande.

Helt enkelt målgruppsanpassa som det så tjusigt heter.

Tilläggas kan dock att ett ställe där du ska koppla ihop arbete och privatliv på Facebook är när du fyller i var någonstans du arbetar i din personliga profil. Här ska du givetvis länka till din företagssida.

5. Prova dig fram och finns där dina kunder finns

”Mina kunder använder inte Pinterest, så det kan jag strunta i”.

Hur vet du det? Ligger det djupgående empiriska studier bakom övertygelsen, eller är det bara en känsla som du faktiskt inte hämtat någon annanstans ifrån än luften? Har du faktiskt gett Pinterest en ärlig chans och sett vad det ger för resultat?

Och om du inte är nöjd med resultaten från exempelvis Twitter, lägg dig inte platt och ge upp utan lägg till fler sociala nätverk i din arsenal. För bövelen!

För kanske är inte din målgrupp flitiga Twitter-användare utan mer visuellt lagda åt Instagram- och Pinterest-hållet? Eller också kanske Twitters 140 tecken inte passar dig som handen i handsken utan känns som en urväxt vante där varje statusuppdatering är en kamp. Det enda sättet att får reda på vilken plattform som passar både dig och din målgrupp bäst är att prova flera olika sociala medier.

Men innan du avfärdar en tjänst som skräp och slöseri med tid är det viktigt att du är säker på att du använt det till sin fulla potential. Skriv inte av LinkedIn som värdelöst innan du ens gjort en ansats att be dina kontakter om rekommendationer och fyllt i din profil ordentligt. Dubba inte Facebook till ett oanvändbart titta-på-min-lunch-ställe innan du minglat runt en längre period i de olika affärsinriktade grupper som finns där. Utnyttjar du inte de funktioner och möjligheter som finns är chansen att nå framgång i sociala medier inte särskilt stor.

6. Var en kunskapsbank, inte en vandrande säljpitch

Vad tycker du själv om människor som försöker sälja på dig sina grejer innan du ens hunnit presentera dig? De står inte speciellt högt på listan över dina favoriter, eller hur? Ändå är det så många beter sig när de använder sociala medier.

Vi tar det en gång för alla. Poängen med sociala medier är inte att du begåvats med ett antal nya säljkanaler där du likt en annonsplattform kan skjuta ut ditt budskap till höger och vänster. Det handlar om tvåvägskommunikation. Att ha en dialog. Att skapa engagemang. Att få människor att gilla dig, helt enkelt.

Det uppnår du genom att vara hjälpsam, att dela med dig av din kunskap och visa att du bryr dig om dem och deras framgång. Inte genom att trycka ner ditt senaste erbjudande i halsen på dem. Människor vill ha någon som lyssnar på dem och förstår deras behov. Känner de detta förtroende så kommer de vilja köpa av dig utan att du behöver sälja aktivt.

Använd jab jab jab right hook i sociala medier

Med tre jabbar och en vass högerkrok vinner du på knockout i sociala medier

Men självklart måste du sälja också. Annars blir användandet av sociala medier ingenting annat än en tidsödande hobby och du måste återigen ställa fram den stekta gröten på middagsbordet. Som tur är har den legendariske sociala medie-stjärnan Gary Vaynerchuk har en formel för hur du ska fördela värdeskapande och säljinriktat innehåll som han kallar ”Jab, jab, jab, right hook”.

Hans formel innebär att du först levererar tre inlägg som skapar värde för din målgrupp (”jabbar”). Dessa kan vara bra tips, humor, citat, länkar till läsvärda artiklar eller vad som helst som din målgrupp gillar. Efter dessa kommer med en riktigt vass högerkrok i form av ett makalöst säljerbjudande som slår knockout på dem. Tricket här är att de tre jabbarna först ska mjuka upp dina fans och följare så att de börjar gilla dig. För på så sätt blir de mer välvilligt inställda när du sedan kommer med ditt erbjudande. Människor köper hellre av människor de gillar än av krängiga försäljartyper. Gå bara till dig själv – hur gör du?

Sociala medier kan bli frilansarens väg till guld och gröna skogar

Oavsett om du är frilansare/egenföretagare på heltid eller deltid kan sociala medier vara till stor hjälp för dig i jakten på fler och bättre kunder och uppdrag. Tillsammans med det enastående arbete jag utgår ifrån att du gör när du kan ägna din arbetstid åt det du faktiskt brinner för, kan LinkedIn, Twitter, Instagram och de andra ta din frilanskarriär till oanade höjder.

För som verktyg för nätverkande och att hitta nya prospekts är de sociala medierna svårslagna idag. Tänk att kunna visa ditt nätverk att du är deras ohotade kunskapsguru och få ännu en ny kund på kroken – halvliggandes i soffan iklädd pyjamasbyxor. Säg det nätverksmöte som slår det.

Lycka till med ditt frilansande och ditt jobb med sociala medier!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Du som är frilansare/egenföretagare, ta tillvara på möjligheterna med sociala medier.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This