Fördelar och nackdelar med responsiv webbdesign

Observera att denna artikel skrevs i mars 2013 och därför kan delar av den kännas inaktuell. Idag är jag av åsikten att en responsiv hemsida inte längre är ett val utan ett måste.

Good design is good business
– Thomas J. Watson Jr.

En fasligt het potatis inom webbdesignvärlden för närvarande är onekligen att använda responsiv webbdesign när man skapar sin sajt. Det har hos många snabbt ersatt tankarna på att skapa en separat mobil hemsida.

För dig som inte vet vad detta begrepp innebär kommer här en förklaring från Wikipedia:

Responsiv webbdesign innebär att webbutvecklaren bygger och designar en webbplats som tillåter layouten att förändras beroende på vilken skärmupplösning besökaren har. Det innebär exempelvis att webbplatsens besökare kan surfa till sajten med en läs/surfplatta, en mobiltelefon eller en dator och att innehållet på webbplatsen anpassas efter besökarens plattform. Tekniken är ett alternativ till att bygga specialanpassade webbplatser för samtliga skärmupplösningar.

Responsiv webbdesign Disney

Visst låter det bra? Men givetvis finns det som vanligt två sidor av ett mynt och därför tänkte jag nu gå igenom fördelar och nackdelar med repsonsiv webbdesign, så att du utifrån det kan ta ett beslut för vad som är bäst för din hemsida.

Låt oss börja med att titta på responsiv webbdesign in action. Ta dig till exempel en titt på vad som händer med sajten du just nu befinner dig på, dvs Online Marketing Academys webbplats, och prova att förstora och förminska webbläsarens storlek alternativt surfa till den från en läsplatta eller smartphone. Då ser du hur innehållet smidigt anpassar sig beroende på webbläsarstorleken.

Fördelar med responsiv webbdesign

  • En lösning för allt. Du behöver bara ha en webbplats, vilket underlättar underhållsarbetet. Istället för att behöva uppdatera två separata sajter med samma innehåll, behöver du bara uppdatera en webbplats som fungerar för alla typer av enheter.
  • Besökaren missar inget. De som besöker och använder webbplatsen kan alltid ta del av allt ditt innehåll istället för att du till exempel skapar en bantad version för mobila användare där besökaren kanske inte hittar vad han eller hon söker för att du valt att inte ta med denna information.
  • Enheten är inte allt. Även om den som surfar kanske har en väldigt stor skärm är det inte säkert att han eller hon låter webbläsaren ha samma storlek som skärmen. Med en responsiv webbplats spelar det ingen roll om webbläsarfönstret är förminskat – du behöver aldrig vara rädd för den fruktade scrollisten.
  • Inget onödigt innehåll. När du skapar en repsonsiv sajt bör du först och främst ha de mobila enheterna i åtanke – du är mer eller mindre tvingad till det. På så sätt ökar chanserna att det innehåll som kommer med i slutversionen verkligen är det som användaren behöver. Med andra ord ingen utfyllnad eller onödigt fluff.
  • Samma URL. Användare kan använda samma URL (webbadress) oavsett vilken enhet de använder. Du slipper risken att någon som använder en iPhone och då har en speciell mobilsajtslink rekommenderar din hemsida till någon som surfar på en dator och som då hamnar på en version som inte alls är optimerad för datorskärmen.

Nackdelar med responsiv webbdesign

  • Problem med laddningstiden. En mobiltelefon har fortfarande en slöare internetuppkoppling än en dator. Och när du har en responsiv webbplats betyder det att en användare med en smartphone laddar hela din webbplats och därmed all kod. Men det är mycket av innehållet som du visar på din ”datorskärmsversion” som är inställt på att inte synas på den mobila versionen – ändå laddar användaren ner allt.
  • Mer tid och resurser för utveckling. Att bygga en webbplats som ska fungera bra oavsett enhet är givetvis mer komplext än att bygga en traditionell sajt eller liten mobil webbplats. Det måste du vara medveten om, oavsett om du har kunskapen att göra jobbet själv, eller om dina anställda eller extern hjälp ska skapa den responsiva webbplatsen.
  • Kompatibilitetsproblem. Som vanligt när man ska bygga en hemsida så sätter alla olika webbläsare (t.ex. Firefox, Internet Explorer, Chrome och Safari) och versioner av dessa käppar i hjulet. Exempelvis är HTML5 och CSS3 ett kraftfullt team för att skapa responsiva webbplatser, men det finns tyvärr fortfarande kompatibilitetsproblem när det gäller de här språken. Därför kan du behöva använda alternativ till dessa för att uppnå ditt önskade resultat och det finns ju roligare saker än att mecka med sådant…
  • Olika syften. Syftet med din datorskärmsanpassade version, som ofta är både mer informativ och funktionell, är kanske inte samma som syftet med de versioner som visas för läsplattor och mobiltelefoner. Syftet med dessa är ofta lika funktionellt som datorversionen, men kanske inte alls lika informativt. Mobila besökare använder många gånger inte din webbplats för att få reda på en massa information utan till mer snabba saker som att få reda på en prisuppgift eller ett telefonnummer. Det kan innebära att du måste överväga att ha olika versioner för olika syften.
  • Anpassning av bilders storlek. Att anpassa storleken på bilder är en viktig faktor inom responsiv webbdesign. Men ibland fungerar inte det så bra – ett exempel är annonsbanners som ofta har bestämda storlekar. I dessa fall kan det sluta i knasigheter.

Blev du något klokare?
Responsiv webbdesign
Sammanfattningsvis kan man säga att du måste göra en bedömning utifrån målet och syftet med din webbplats.

Kanske kommer du fram till att en responsiv webbplats inte alls är bäst för dig – eller att det utan tvekan kommer att bli alla tiders. Men slarva inte med analysen.

Och för att förenkla beslutsprocessen har du här under några frågor att ställa dig innan du sätter igång med ditt responsiva webbplatsprojekt.

Frågor att ställa dig innan du sätter igång

  • Är responsiv webbdesign i linje med min webbplats mål?
  • Förväntar sig mina användare samma saker när de besöker min webbplats från en smartphone som från en dator?
  • Har jag tillräckligt med resurser för att genomföra projektet?
  • Har jag tillräckligt med tid för att genomföra projektet?

Lycka till med din webbdesign – responsiv eller inte!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Tänk igenom vad som kommer krävas och se till syfte och mål med din hemsida innan du beslutar dig för responsiv webbdesign.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

2 kommentarer
Svara

Popular posts