Håva in fler kunder till företaget med en vass portfolio på webben

Det här internet är sannerligen en riktig skattkista ibland. Bland allt skräp som finns därute hittar man då och då ett riktigt guldkorn och det gjorde jag idag.

Som egenföretagare inom den kreativa näringen har jag ägnat mycket tid åt att studera mina kollegors portfolios för inspiration och jämförande, men sällan stött på något i den här klassen.

The Forty Story är en helt fenomenal portfoliovideo från designföretaget Pentagram. Istället för att använda ett standardformat i stil med ”Det här är vad vi gjort”, ”Här är våra tidigare jobb” eller det sexigaste av dem alla ”Referenscase” så har de skapat en berättelse som kretsar kring en pojke som föddes samma dag som Pentagram öppnade sin business.

Videon visar pojkens liv när han under dessa lysande 3,5 minuter växer upp till en 40-årig man – parallellt med Pentagrams 40 år i designbranschen. Den är som sagt fantastisk och engagerar som kanske ingen portfolio gjort tidigare.

Man kan få spader av avundsjuka för mindre, eller hur?

Men även om du kanske inte når upp till Pentagrams klass kan du faktiskt skapa en rätt hyfsad portfolio till företaget du också. Och det är inte bara art directors, grafiska formgivare, fotografer, copywriters och andra i kreativitetsindustrin som kan använda en portfolio för att imponera på potentiella kunder. Att på ett snyggt och tilltalande sätt visa upp vad man har att erbjuda är mödan värt för många andra branscher också. Och i och med webbens utveckling har det aldrig varit enklare.

Därför kommer här är ett par finfina tips för dig som vill skapa en webbplats i portfoliostil och håva in fler kunder med hjälp av denna.

Tips för din portfolio

  • Se till att det är enkelt att kontakta dig (det tveklöst viktigaste på den här listan)
  • Beskriv tydligt vem du är, vad du kan och vad du gjort tidigare
  • Lyft fram det bästa du har att erbjuda så att det är vad dina besökare ser
  • Beskriv tydligt hur ditt erbjudande ser ut så att inga missförstånd uppstår
  • Ange dina priser – visa att du kan det du gör och är värd därefter
  • Ha en perfekt portfolio – de skapar intrycket att även de jobb du gör är perfekta
  • Visa att det är en riktig och äkta person som står bakom sajten, ingen robot
  • Förklara din arbetsprocess (om du säljer tjänster)
  • Ange dina referenser om du till exempel jobbat med välkända företag eller varit med i pressen
  • Visa upp citat från tidigare nöjda kunder – gärna med en personlig touch
  • Ha ett tydligt och starkt ”call to action” – besökaren ska förstå vad han eller hon ska göra på din sajt

Hoppas dessa tips kan vara till någon hjälp. Och för dig som vill ha lite ytterligare inspiration på vägen (förutom den toppenvideon här ovanför) kommer här några exempel på portfoliosajter som jag gillar:

Julien Renvoye
Webbdesign portfolio Julien Renvoye

Leonardo Tartari
Webbdesign portfolio Leonardo Tartari

Kardo Ayoub
Webbdesign portfolio Kardo Ayoub

Jan Mense
Webbdesign portfolio Jan Mense

Lite inspiration för ditt portfolioskapande. Kör hårt!

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts