Det här internet är sannerligen en riktig skattkista ibland. Bland allt skräp som finns därute hittar man då och då ett riktigt guldkorn och det gjorde jag idag.
Som egenföretagare inom den kreativa näringen har jag ägnat mycket tid åt att studera mina kollegors portfolios för inspiration och jämförande, men sällan stött på något i den här klassen.
The Forty Story är en helt fenomenal portfoliovideo från designföretaget Pentagram. Istället för att använda ett standardformat i stil med ”Det här är vad vi gjort”, ”Här är våra tidigare jobb” eller det sexigaste av dem alla ”Referenscase” så har de skapat en berättelse som kretsar kring en pojke som föddes samma dag som Pentagram öppnade sin business.
Videon visar pojkens liv när han under dessa lysande 3,5 minuter växer upp till en 40-årig man – parallellt med Pentagrams 40 år i designbranschen. Den är som sagt fantastisk och engagerar som kanske ingen portfolio gjort tidigare.
Man kan få spader av avundsjuka för mindre, eller hur?
Men även om du kanske inte når upp till Pentagrams klass kan du faktiskt skapa en rätt hyfsad portfolio till företaget du också. Och det är inte bara art directors, grafiska formgivare, fotografer, copywriters och andra i kreativitetsindustrin som kan använda en portfolio för att imponera på potentiella kunder. Att på ett snyggt och tilltalande sätt visa upp vad man har att erbjuda är mödan värt för många andra branscher också. Och i och med webbens utveckling har det aldrig varit enklare.
Därför kommer här är ett par finfina tips för dig som vill skapa en webbplats i portfoliostil och håva in fler kunder med hjälp av denna.
Hoppas dessa tips kan vara till någon hjälp. Och för dig som vill ha lite ytterligare inspiration på vägen (förutom den toppenvideon här ovanför) kommer här några exempel på portfoliosajter som jag gillar:
Lite inspiration för ditt portfolioskapande. Kör hårt!
Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.