Hur du fixar Google Authorship

Uppdatering 2014-08-29: Google har meddelat att Authorship-funktionen kommer att upphöra. Läs mer här.


Har du en fråga? Funderingar som håller dig vaken om natten? Kanske letar du efter något? Då är Google som bekant din bästa vän.

Förr i tiden kanske vi frågade vår smartaste kompis eller vår kloka föräldrar. Eller ringde 118 100. Som en sista desperat åtgärd kanske vi vände oss till uppslagsverket i 24 band som på den tiden inte stod och samlade damm i bokhyllan. Men när vi behöver få reda på något idag så vänder vi oss med största sannolikhet till en sökmotor. Och det betyder i stort sett alltid Google.

När du googlat den senaste tiden har du förmodligen lagt märke till att sökresultaten sett lite annorlunda ut – lite trevligare kanske? Till exempel:

Google Authorship Google sökresultat

Ovanstående visar någonting som på webbspråket kallas ”Rich Snippets”. Att sökresultaten inkluderar en bild har visat sig förbättra människors uppfattning av din trovärdighet, och därmed ett ökat antal klick, i jämförelse med sökresultat som inte har någon bild. Vilket resultat skulle du själv klicka på?

Som en extra bonus knyter dessa förstärkta söklistningar också ihop artikelskribenten med hans eller hennes Google Plus-konto. Detta gör att de människor som söker även kan kontrollera skribentens trovärdighet genom att titta på vederbörandes Google+-profil. Dessutom kan man se fler artiklar skrivna av skribenten i fråga.

Du får dina sökresultat att se ut på det här viset genom att du använder någonting som kallas Google Authorship (författarskap på svenska), och i den här artikeln kommer vi att gå igenom hur du gör detta (under förutsättning att du använder publiceringsverktyget WordPress).

Idén med Google Authorship är att författaren, genom att publicera mer och mer kvalitetsinnehåll på webben, bidrar till att öka en rankingfaktor som i SEO-världen kallas ”Author Rank”. Att denna bidrar till bättre placering på Google är ännu inte bekräftat, men med största sannolikhet har – eller kommer den att ha – betydelse i framtiden i och med att webben tack vare sociala medier blir mer och mer personlig. Ju bättre Author Rank du har, desto större chans har du att ranka ditt innehåll högt i sökresultaten.

Google Authorship för dig som använder WordPress

Du som till exempel driver en blogg är förmodligen intresserad av att dra nytta av Googles nya funktion. Givetvis kan du fixa Google Authorship även om du använder något annat publiceringsverktyg eller har en vanlig HTML-sajt, men i den här artikeln kommer vi att utgå från WordPress.

Anledningen är att det idag är den mest populära plattformen för bloggar och att jag själv använder det. Och frukta ej du icke-WordPress-användare, de viktigaste poängerna i artikeln kommer även du att kunna ta till dig och använda.

Steg 1: Skapa en Google+-profil

(Du som redan har en Google+-profil kan hoppa över det här steget och scrolla ner till steg 2.
Och bra jobbat förresten!)

Innan du ens kan fundera på att skaffa Google Authorship-funktionen till din blogg måste du ha en aktiv Google+-profil. Om du jobbar med en blogg som har flera olika författare som bidrar med innehåll bär varje person ha en egen profil.

Nu kanske du tänker att varför inte ha ett gemensamt konto på företaget eller i organisationen och använda detta till era blogginlägg. Men gå inte i den fällan. Att låta era olika bloggare gömma sig bakom en företagsidentitet kan påverka de som söker negativt och bygger heller inte någon trovärdighet. Visa istället stolt upp de människor som med sitt fantastiska innehåll bidrar till att göra er gemensamma blogg till det flaggskepp den är.

Börja med att styra kosan mot http://plus.google.com. Där loggar du in på ditt Google-konto (har du inget sådant, måste du först skaffa det). Där klickar du på +Du längst upp till vänster på skärmen.

Google Plus +Du

Google Plus skapa profilDå blir du omdirigerad till sidan där du skapar din profil. Väl där så blir du ombedd att ladda upp ett foto och registrera grundläggande information om dig själv.

Bildtips
Ett tips är att du laddar upp ett riktigt foto som föreställer dig själv och ingenting annat. Jag märkte till exempel att Google inte ville ge mig något Google Authorship då jag först försökte med en tecknad bild av mig själv.

När du sedan klickat på den blå knappen ”Uppgradera” kommer du att bli erbjuden förslag på personer (och sidor) att lägga till i dina cirklar. Dessa kan du hoppa över i detta steg, men gå gärna tillbaka och gör detta senare om du vill. Principen är lik den på Twitter där du följer personer med förhoppningen att de ska följa dig tillbaka.

Steg 2: Den första ihopkopplingen

Nu när du skapat ditt Google Plus-konto är det dags att börja koppla ihop saker och ting. Från startsidan på din Google+1-sida navigerar du till din profil med hjälp av panelen till vänster.

Google Plus startsida

Väl framme på profilsidan behöver du redigera sidan och då börjar du med att klicka på ”Om”.

Google Plus profilsida

Nu kommer vi till det verkligt kritiska stegen. För att Google ska kunna göra kopplingen mellan ditt innehåll och ditt Google+-konto måste du själv först koppla ihop dessa två. Den första kopplingen som måste göras är att du anger på ditt Google+-konto att du faktiskt bidrar med innehåll på din sajt.

När du är inne på fliken ”Om” börjar du med att scrolla ner ända tills du kommit längst ner i den högra av de två spalterna där du ser länken heter ”Redigera”.

Redigera

Klickar du på ”Redigera” får du upp en ruta på skärmen med rubriken ”Länkar”. Där ser du ett antal möjligheter att klicka på länkar med texten ”Lägg till en anpassad länk”. Den vi är intresserade av är den som finns under rubriken ”Bidrar till”.

google-plus-lankar

När du klickar på denna länk ser du att du får upp en möjlighet att lägga till webbplatser som du bidrar till. I mitt fall kan du se att jag angett att jag bidrar till innehåll till Online Marketing Academy (bland annat det du läser just nu). I fältet Etikett anger du namnet på din webbplats (t.ex. Online Marketing Academy) och i fältet Webbadress anger du adressen till webbplatsen (t.ex. http://www.onlinemarketingacademy.se).

Bidrar till

Om du bidrar med innehåll till fler än en webbplats fortsätter du att klicka på ”Lägg till en anpassad länk” tills du angett alla de olika sajterna. Då klickar du på den blå knappen Spara längst ner i rutan. Och därmed är vi klara med detta steg.

Steg 3: Den andra ihopkopplingen

Nu kan vi lämna Google+ för ett tag och bege oss till vår WordPress-sajt och fixa saker och ting där. Här finns det ett antal olika plugins (eller tillägg som vi säger på svenska) som hjälper dig att göra jobbet. Många rekommenderar till exempel WordPress SEO by Yoast, men den jag använder – och som jag tycker har fungerat bra – är Google Author Link.

WordPress användareLadda ner och installera pluginen precis som vanligt och glöm sedan inte att aktivera den.

Pluginen gör att du får ett extra fält för din Google+-profil i din användarprofil på WordPress-sajten och tar hand om allt krångligt jobb där bakom (som till exempel att placera den nödvändiga länken rel=”author” i din webbplats header).

När du befinner dig i WordPress adminpanelen väljer du ”Användare” i menyn till vänster. I listan du då får upp väljer du din användarprofil och klickar på ”Redigera”.

Då du befinner dig i redigeringsläget scrollar du ner till fältet som heter ”Google Profile URL”. Sedan går du tillbaka till din Google Plus-sida och kopierar URL:en (webbadressen) till sidan. Var noga med att inte få med ”/about” eller ”/posts” i URL:en. Den ska se som något i stil med det här:

https://plus.google.com/u/0/109040082389086810973

Klistra sedan in URL:en i fältet Google Profile URL och klicka sedan på ”Uppdatera profil”. Och det som nu händer bakom kulisserna är helt och hållet fantastiskt. För varje blogginlägg där du är författaren, läggs denna kodsnutt till i sidans källkod:

rel author

Tack vare detta steg har du nu gjort det möjligt för Google att göra ihopkoppling nummer 2, länka ditt innehåll tillbaka till ditt Google+-konto, och identifierat dig som författaren genom rel=”author”-taggen. Bra jobbat!

Steg 4: Testa

Det enda som återstår nu är att testa om allt fungerat med alla kopplingar och länkningar hit och dit som vi just gjort. För detta syfte har vår vän Google ett behändigt litet verktyg som de – passande nog – kallar Rich Snippet Testing Tool (eller det spännande svenska namnet ”Testverktyg för strukturerade data”).

Allt du behöver göra där är att klistra in en URL (du behöver inte inkludera http://) till något blogginlägg du publicerat och sedan klicka på ”Förhandsgranska”. Om allt då är frid och fröjd bör det se ut så här:

Testverktyg för strukturerade data

Ser du någonting annat har någonting tyvärr gått fel på vägen. Då får du gå tillbaka, göra om stegen och hoppas på bättre framgång nästa gång.

Att aktivera Google Authorship kan bidra till stor framgång för ditt varumärke, så se till att välja en bra bild på dig själv och luta dig sedan tillbaka och spana stolt in den nya looken på dina Google-resultat. Det är inte dumt alls!

Dagens marknadsföringslärdom

Fixa Google Authorship för att sticka ut i sökresultaten.

BloggkommentarerDin tur – vad säger du om Google Authorship
Berätta gärna om dina egna erfarenheter av Google Authorship i kommentarsfältet här under. Det blir mycket roligare om vi hjälps åt, eller hur?

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

3 kommentarer
Susanne säger 14 mars 2013

Tack!
Det här hade jag ingen aning om, men har nu tack vare din guidning fixat så att det fungerar även för min sajt. 🙂

Svara
Svara

Popular posts