Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Fiffigt tips inom e-postmarknadsföring

Jobbar du med e-postmarknadsföring?
Har du funderat över varför bredden på
dina e-postmeddelanden är så viktig
och varför förändringar i teknik
tvingar dig som marknadsförare
att förändra ditt sätt att kommunicera?
Läs vidare då vidare om det tips som jag
snappat upp.

”Guru”-stilen

Du som är erfaren inom internet-
marknadsföring, har du någonsin märkt
att de största ”guruerna” formaterar
sina e-mail på ett liknande sätt?

Har du förstått varför de gör
detta i sin e-postmarknadsföring
eller tror du bara tror att
de gillar att skriva i korta
meningar?

Har du någonsin undrat?

Varför de gör sina meddelanden
kortare och mer direkta?

Varför smalt är bättre än brett

När du börjar att ändra ditt sätt
att kommunicera kommer dina
meddelanden

Ha större effekt …

öppnas oftare och dina läsare
kommer att lyssna vad du har att säga.
Det betyder en effektivare
e-postmarknadsföring.

Vissa experter hävdar att 25-40 tecken
är den perfekta bredden och att
du behöver avsluta varje rad med
en radbrytning.

De sägs att om vissa av de här personerna
får ett e-postmeddelande som inte är
formaterat på det sätt som de förväntar
sig åker det rakt i papperskorgen.

Andra experter inom e-postmarknadsföring bryr sig inte så mycket och
använder upp till 70 tecken. Det är förmodligen en smaksak, men kan
ha stor betydelse.

Hur brett är då 25 tecken?

Kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

Ppppppppppppppppppppppppp

Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Och hur brett är 40 tecken?

Kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

Pppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp

Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Som du märker så varierar det så
välj en bredd som motsvarar
25-40 repetitioner av bokstaven ”A”

Vad händer om du är för bred?

Om du väljer att skriva långa meningar med riktigt breda stycken och inte
använder någon formatering utan bara fortsätter utan någon hänsyn till det faktum att
människor kommer att få det svårare att läsa vad du har skrivit och om du är
en av de få människor som faktiskt läser ett stycke som är så långt och
inte ens har en paus för några andetag så kommer du när du kommer till slutet märka att
du har glömt vad författaren talat om eftersom du koncentrerat dig så på att läsa alla
de ord som de har skrivit att du faktiskt inte förstår någonting och när du kommer så här
långt i stycket är du redan uttråkad eftersom författaren inte har lyckats uttrycka vad de vill
säga och bara upprepar sig så till slut kanske du även välja att trycka på tillbaka-knappen i din
webbläsaren och lägger din uppmärksamhet på något som är lite enklare och
kräver att du arbetar så hårt och om du har varit kvar så här länge måste du antingen vara ett
die hard-fan av den här bloggen eller e-postmarknadsföring eller en av de människor som inte
gillar att missa några detaljer, jag gissar att kanske bara 20% av mina läsare faktiskt kommit så
här långt ner i stycket och att resten hoppade till nästa.

Hoppade du över det senaste stycket?

Om du gjorde det är du som
de flesta normala människor, när du
ser en stor massa av text brukar du
ignorera den och hoppa vidare till
nästa stycke, du läste förmodligen
två första meningarna och kanske
den sista.

Skriv på ett sätt som är lätt att smälta

Det är lätt att tappa intresset och
bestämma sig för att lämna sidan.
Om du vill engagera människor
måste skriva med ett avstånd som
gör texten lätt att smälta …

Skriv i små textstycken och
se till att det är väl
formaterat och har
underrubriker med fetstil.

Ändra dina vanor nu

Var kommer internet befinna
sig om 5 år?

Saker förändras så snabbt
att du måste skaffa dig
rätt vanor nu och inte
någon gång i framtiden

Tekniken visar vägen …

Det finns en helt ny generation
som konsumerar Internet via
handdatorer som t.ex. iPhone,
och Samsung Galaxy.

Du behöver bara lägga märke till den ökade
användningen av mikrobloggsplattformar och
videomarknadsföring för att förstå i vilken
riktning saker går …

Kommer dina e-postmeddelanden och
innehåll kunna översättas till dessa nya
medier eller kommer du bara bli en del av
bakgrundsljudet?

Storleksbegränsningar

De mobila enheterna har ofta små,
smala skärmar så du vill inte
tvinga människor att bläddra
i sidled för att kunna läsa ditt
e-mail.

Kärnan i ditt meddelande

Om du har en uppmaning till handling och
en länk i ditt mejl, placera dessa där de
är lätta att se direkt efter
inledningsfraserna.

Du kan fånga fler människor på detta sätt.
De som vill läsa mer kan scrolla ner.
De som inte vill det kan fortfarande
få kärnan i ditt meddelande
genom ett snabbt ögonkast.

Så tänk på att hålla dig smal
i din e-postmarknadsföring!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Det är bredden som räknas!

BloggkommentarerDin tur – hur ska man skriva sina mejl för att bli läst?
Berätta gärna om dina egna erfarenheter av e-postmarknadsföring i kommentarsfältet här under.

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This