Hur man med en enkel och uråldrig metod kan slå en Facebook-inbjudan med hästlängder

Efter en snabb titt på min evenemangskalender på Facebook för februari månad så har jag i skrivande stund 15 evenemang som jag är inbjuden till. Av dessa har jag i fem stycken ingen aning om vem personen som bjudit in mig är eller varför jag bjudits in. Det är alltifrån företagarkonferenser till after works, presentationer av mirakeljuicer och välgörenhetsevenemang.

Förmodligen är det många av er därute som har långt fler inbjudningar än vad jag har. Man kan ju fråga sig om det är den eventspäckade tid vi lever i som orsakat denna inbjudningsflod eller om folk helt utan urvalskriterier bjuder in vem som helst nuförtiden? Det räcker att du är en mänsklig varelse (och innehavare av ett Facebook-konto) så är du hjärtligt välkommen på mitt event.

För innan Facebook blev en del av våra liv har jag inget minne av att brevlådan svämmade över av inbjudningskort till olika tillställningar. Som dessutom följdes upp med ett X antal påminnelser à la ”Kom kom kom på mitt event”.

Den tråkiga följden av utvecklingen är ju att kraften i en inbjudan har devalverats väsentligt sedan den här massbombningen på Facebook gjorde entré. En inbjudan till något blir inte så mycket värd eftersom den har sällskap av så många andra. För att inte tala om alla dessa ”Kanske” som man får som svar på inbjudan. Inte lätt att beräkna antal bitar smörgåstårta då inte.

Visst, jag förstår fördelarna. Du kan nå en massa människor utan att det kostar dig en krona i fint papper, guldpenna och porto. Du kan påminna folk hur många gånger som helst. Men ändå. Och jag har dessutom missat evenemang som jag faktiskt hade velat gå på eftersom de drunknat bland alla andra.

Men utvecklingen ger sannerligen dig som vill skilja dig från mängden ett gyllene tillfälle. Allt du egentligen behöver göra är att investera i lite porto och använda vårt kära gamla postväsende för att leverera din inbjudan. Den kommer garanterat inte passera obemärkt förbi.

Precis som den här unga damen, dessutom född in i den digitala åldern, valde att göra. Och gissa om jag blev glad när denna damp ner i brevlådan för ett tag sedan:

Motsatsen till Facebook-inbjudan

Hur kan man ignorera eller tacka nej till en sådan inbjudan? När menyn enligt uppgift dessutom består av följande:

  • Förrätt: Macka
  • Varmrätt: Tjockpannkaka
  • Efterrätt: Chokladefterrätt (av okänd art)

Så det är vad jag gör i afton. Önskar er alla en trevlig lördag!


Dagens marknadsföringslärdom

Genom att inte göra som alla andra och med små enkla medel kan du sticka ut från mängden.

BloggkommentarerDin tur – är Facebook-inbjudningarna bra eller dåliga?
Berätta gärna om vad du tycker och tänker kring inbjudningar via Facebook i kommentarsfältet här under.

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

2 kommentarer
Anna Olsson / Anasoux säger 11 februari 2013

Hej Charlotta!
Jag har svarat ditt blogginlägg med mitt eget blogginlägg idag: http://anasoux.wordpress.com/2013/02/11/ar-facebookinbjudningar-bra-eller-daligt/

Tack för inspiration!

Svara
    Charlotta Wortzelius säger 25 februari 2013

    Hej Anna! Hittade precis din kommentar i skräpposten där den av någon anledning hade hamnat – därav det sena svaret. Kul att se att du blev inspirerad av mitt inlägg!

    Svara
Svara

Popular posts