Välkommen till Facebook kära hashtag!

Det ryktas om att Facebook inom en snar framtid kommer att trappa upp kampen med den största rivalen inom sociala medier, Twitter, genom att ta steget in på symbolmarknaden, närmare bestämt: #. Vår kära gamla hashtag alltså.

Facebook tänker införliva hashtaggen, en av Twitters största markörer, i sina tjänster genom att använda symbolen som ett sätt att gruppera konversationer, exempelvis användare som gillar att snacka fiske eller Lady Gagas senaste hit.

Taggen finns redan i Facebook-ägda Instagram, där användare kan tagga bilder för att kunna sortera dem, och nu är det alltså dags för moderskeppet att följa efter. Och det var väl egentligen bara en tidsfråga innan det skulle ske. I dagsläget är det dock oklart hur långt Facebook kommit i arbetet med implementera hashtagen, och förmodligen kommer det dröja ännu en tid innan den gör entré.

Från skilda spelplaner till ett gemensamt slagfält

Twitter och Facebook fajtas om hashtagPå Twitter sätter man, som du säkert vet, hashtagen före ett ord eller en fras och har länge varit ett sätt att samla ihop alla tweets om ett visst ämne, som fotboll eller korsstygnsbroderi, eller en viss händelse, exempelvis Melodifestivalen eller prinsessan Lilians begravning. Twitter introducerade hashtaggen för fem år sedan och den har därigenom blivit starkt associerad med tjänsten.

Facebook testar nu om man ska följa i Twitters fotspår genom att ge sina användare möjligheten att klicka på en hashtag för att få upp alla inlägg om olika ämnen eller händelser. På så sätt ska användare kunna få en överblick över trendande ämnen och bidra till att ytterligare fylla på dessa diskussioner – och därigenom stanna inne på sajten och se fler annonser. Som vanligt är det alltså en strävan efter att kunna visa fler annonser som ligger bakom…

Twitter och Facebook har hittills mer eller mindre spelat på olika spelplaner inom sociala medie-världen. Facebook har varit hemmaarenan för att hålla kontakten med vänner och familj medan Twitter varit mer som en ”direktsändning” där du kommenterar saker som händer här och nu. Men i och med hashtagen ökar kriget mellan de två tjänsterna, som ju slåss om samma användare och därmed annonspengar.

Facebook presenterade nyligen sin nya design och Marc Zuckerberg uppgav då att plattformen satsar på att bli världens bästa ”individanpassade nyhetstidning” för användare, en ambition som Twitter också sagt sig ha genom att arbeta nära med publicister i syfte att förbättra sin nyhetssökfunktion. Facebook, som nyss förbättrat sin sökmotor, har också deklarerat att de planerar att göra publika inlägg sökbara i framtiden.

När hashtagen börjar användas på Facebook kommer Twitter, som ju bara en bråkdel av Facebook storleksmässigt, med största sannolikhet att få det tuffare i kampen om annonspengarna då de länge haft fördelen att det är där saker händer i realtid – lite mer action så att säga. Detta har varit tilltalande för annonsörer, men nu försvagas alltså denna konkurrensfördel.

Men ingenting är som sagt klart, så vad som kommer hända återstår att se. Själv är jag fylld av spänning inför den rafflande kampen om hashtaggen.

BloggkommentarerDin tur – vad tror du om kampen om hashtagen?
Berätta gärna om dina egna tankar kring Facebook, Twitter och hashtagen i kommentarsfältet här under. Det blir mycket roligare om vi hjälps åt, eller hur?

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts