Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

En bild säger mer än tusen ord på sociala medier

Bilder sociala medierDet finns få uttryck som är mer slitna än det om att en bild säger mer än tusen ord.

Och som copywriter och bloggare har jag alltid hållit det skrivna ordets fana högt och stolt – här finns minsann inga foton eller illustrationer som kan komma och smälla mina 28 bokstäver på fingrarna.

Men jag har börjat vackla. Mjukna. Börjat snegla på att gå över till den andra sidan. I alla fall när det gäller sociala medier.

Sådant som händer i livet. Och som Wille Crafoord sjöng: Ursäkta mig – men hej – man har väl rätt att ändra sig?

Ändra sig precis som de bromotståndare som innan den ståtliga Öresundsbron stod på plats, krampaktigt hävdade att det minsann gick lika bra att ta båten trots minst en timmes krångel innan Danmarksbåtarna ens lämnat kajen, numera är flitiga broresenärer. Ändra sig likt den som hela livet avskytt oliver plötsligt sitter där och njuter i fulla drag av både en grekisk kalamata och en spansk manzanilla.

Vi människor är helt enkelt ombytliga varelser. Vår smak förändras liksom världen där utanför. Och vi med den. Då gäller det att anpassa sig. Att ladda om med ny ammunition om den gamla inte fungerar lika bra som förr.

Vem scrollar snabbast?

Smartphone med bilder

Vågar du ens tänka på hur mycket content som du tävlar med när du ska fånga människors uppmärksamhet?

Du som inte bott under en sten de senaste åren vet att vi numera lever i en scrollande värld. En väldigt snabbt scrollande värld.

Studera bara närmaste mobilsurfare så förstår du vad jag menar.

Och med tanke på hur stor del av användningen av sociala medier som sker från smartphones idag, är det detta scrollande folk som du måste fånga och attrahera. Du måste få deras blixtsnabba tumme och tomt stirrande blick att stanna upp ett tag.

Ingen lätt uppgift.

Funderar du på att lyckas med den genom att endast använda text så är du nästan – såvida du inte redan är välkänd och populär – dömd att misslyckas. För hur vass och fulländad din text än är så hinner människor helt enkelt inte se den när de stirrar på sitt forsande sociala medie-flöde. Ett flöde där ditt och alla andras content konstant rusar fram likt ett expresståg.

Visuell marknadsföring är det nya svarta

I denna uppmärksamhetsålder, befolkad av ständigt skummande scrollare, behövs alltså något som fångar ögat bättre en något annat. Och idag gör ingenting jobbet bättre än bilder, foton, grafik, videor och annat visuellt content..

Detta visuella innehåll är därför något som varje klok onlinemarknadsförare av idag bör omfamna med hull och hår. För det finns en anledning till att du numera ser det i var och varannan kampanj på sociala medier. Det vi som marknadsför online slåss om är användarnas engagemang, och då är det bara att plocka fram de vassaste vapen man har.

Att inlägg har någon form av visuellt innehåll har visat sig skapa högre sannolikhet för att användare ska interagera och svara på det du publicerar. Lyckas du bemästra visuell påverkan kan det därför öka både trafiken till din webbplats och chanserna att människor delar ditt innehåll till andra.

Resultatet? Tja, vad sägs till exempel om högre kännedom om ditt varumärke på kortare tid?

Vikten av att använda bilder i din marknadsföring

Att använda bilder eller annat visuellt innehåll – med fördel tillsammans med text och väl valda hashtags – i dina inlägg på sociala medier är alltså ett effektivt sätt att fånga uppmärksamheten. De hjälper dig att få in foten i dörren, att ge en första introduktion till den information du har att bjuda på och lockar även användare att klicka på länkar och hashtags. Att kommunicera till din målgrupp visuellt med bilder är nämligen riktigt starka grejer.

Det blir enklare att få fram budskap eller berättelser (dvs storytelling) när du gör det visuellt. Varför tror du att bilder och foton är så vanliga i annonser till exempel? Jo, för att de fångar uppmärksamheten. Och när vi i bästa fall får ett par sekunders uppmärksamhet i sociala medier gäller det att vårt content verkligen drar till sig blicken.

Är du med på noterna?

Bra. Då tänkte jag övertyga dig ytterligare om det förträffliga med bilder i marknadsföringen på nätet.

5 fördelar med visuellt innehåll

1. Det ger dig mer utrymme

Att använda visuellt innehåll och grafik hjälper dig att få fram mer av ditt budskap. Ett exempel är Twitter där du som bekant bara får använda max 140 tecken när du twittrar. Att kombinera din tweet med en bild ger dig möjlighet att kommunicera mer av det du vill säga utan att riskera att förbruka de antal tecken du har till ditt förfogande.

Och även om du inte har några begränsade ramar som på Twitter att förhålla dig till, så är det en god idé att ändå hålla dig kort i sociala medier. Låter du då texten och bilden hjälpas åt med budskapet så kan de tillsammans skapa riktigt effektiva inlägg där ingen del av budskapet behöver stå tillbaka.

Bilder Twitter Coca cola

Låt text och bilder arbeta tillsammans för att maximera effekten i ditt budskap.

2. Det skapar högre engagemang

Undersökningar har som sagt visat att användare av sociala medier interagerar och svarar bättre på bilder och foton jämfört med vanlig text. Du kan effektivt kommunicera med din målgrupp och bygga upp din expertstatus i branschen genom att publicera unika, originella och informativa bilder som för fram vem du är.

Kraften i en unik bild har sällan visat sig så tydlig som i fallet med Ellen DeGenreres selfie från Oscarsgalan i mars 2014, den mest retweetade bilden på Twitter någonsin. Över en miljon retweets på en timme och över två miljoner innan galan var slut. Numera ligger det som du ser en bra bit över 3 miljoner.

 

 

3. Det är enkelt och bekvämt

Att ta och dela foton i de olika sociala medierna är mycket enklare idag eftersom i stort sett alla mobila enheter, smartphones och surfplattor, har en inbyggd kamera. Kvaliteten är klart godkänd, och det är betydligt bekvämare än att släpa runt på en klumpig systemkamera i väskan.

Många mobilkameror innehåller också fiffiga funktioner som hjälper dig att ta verkliga kvalitetsfoton – och ju snyggare foton du publicerar desto fler människor attraherar du i regel. Dessutom gör en mobilkamera det möjligt att snabbt fånga de ögonblick som dyker upp under dagen och direkt publicera dem på Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter och de andra sociala medierna.

Bilder marknadsföring Heinz

Visa upp din produkt på oväntade ställen för att skapa en överraskningseffekt.

4. Smarta bildappar

Apropå mobilkameror och foton – frammarschen av smartphones och andra mobila enheter har också medfört att tillverkningen av appar för ändamålet har skjutit i höjden.

Idag finns det en uppsjö av smarta appar som hjälper dig att ta dina foton och bilder i sociala medier till nästa nivå. Vad du än kan tänka dig som skulle kunna förbättra dina bilder så finns det (nästan) garanterat en app som fixar biffen. Allt du behöver tillsätta är din kreativitet och det har du gott om, eller hur?

WordSwag

Har du en iPhone? Prova appen WordSwag där du kan skapa fantastiskt snygga bilder med text på.

5. Informationsgrafik

Vem har sagt att data och statistik behöver vara tråkigt? Det som tidigare fått de flesta att somna av tristess kan numera upplevas som riktigt intressant. Det handlar bara om att klä informationen i rätt kostym – och det är inte en 97-sidig uselt formaterad rapport med enkelt radavstånd utan tjusig informationsgrafik. Eller? Rätta mig gärna om jag har fel.

Informationsgrafik är, som namnet antyder, information och grafik i en ljuv kombination. Ett i mitt tycke visuellt underverk som ger siffror, grafer och annan traditionellt småtrist information nytt liv. Dessutom fungerar de utmärkt för att kommunicera produktjämförelser, priser, steg-för-steg-instruktioner, nyheter och dylikt.

En attraktiv infografik är inte bara ett lysande sätt att förmedla information utan de har också visat sig vara bland det bästa du kan ta till om du vill göra intryck på din målgrupp och få dem att sprida ditt budskap vidare. Formatet fungerar utmärkt oavsett bransch (även om vissa branscher kräver mer fantasi från din sida) och på alla sociala medie-plattformar. Så vill du göra succé över hela fältet är detta vägen att gå.

Infografik om tid

Med en snygg infografik blir vilken information som helst intressant att ta del av. Bildkälla: Mavenlink

Är du övertygad? Är visuell marknadsföring det bästa som hänt oss sedan skivat bröd? Tänkte väl det. Och detta var bara några av fördelarna med visuellt content.

Har du inte redan börjat, sätt igång att regelbundet publicera bilder, foton, infografik, videor och allt annat visuellt du kan tänka dig på Facebook, Instagram, Pinterest och de andra plattformarna. Ser du till att de tilltalar just din målgrupp och håller hög kvalitet så kommer du garanterat förbättra dina resultat på sociala medier.

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Använd bilder i sociala medier för att fånga din målgrupps uppmärksamhet och få dem att interagera med dig.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This