E-posten är död! Länge leve sociala medier!
Eller?
Är det så att en av internetvärldens verkliga trotjänare har spelat ut sin roll som kommunikationskanal? Har den numera ersatts av mer eller mindre nya spelare som Instagram, Facebook, Twitter och Snapchat?
Är ordet e-post ungefär lika hett som stenkaka, mankemang, tjotahejti och cyber? Bör du som använder e-postmarknadsföring i företaget känna dig som den som fortfarande använder en Nokia 3210 fast det är år 2015?
Svaret är ett rungande nej.
E-post är idag, trots att den faktiskt funnits med oss ända sedan 1960-talet (källa: Wikipedia), starkare än någonsin. Världen över skickas år 2015 ca 205 miljarder mejl per dag av 2,5 miljarder e-postanvändare (källa: Radicati Group).
Hisnande siffror, eller hur? Men trots detta är det många gånger en utmaning att övertyga människor om e-postens och e-postmarknadsföringens effektivitet. Den uppfattas som lite mossig och vi vill hellre prata sociala medier, mobil marknadsföring, content marketing och andra mer "moderna" marknadsföringsmetoder.
Men vem kan argumentera mot siffror och fakta? Därför kommer här statistik för dig som står inför uppgiften att få en oförstående chef, en kallsinnig kollega eller andra tvivlare att förstå att ni ska satsa era kort på att bygga en e-postlista. Med dessa triumfkort på hand kommer du att få även den mest inbitna skeptiker att ändra uppfattning.
21 fascinerande fakta som slår fast att en engagerad och responsiv e-postlista slår all världens följare i sociala medier med hästlängder. Plus ett par tips på hur du bäst lyckas med din e-postmarknadsföring. Håll till godo!
4,3 miljarder
e-postkonton kommer finnas i världen 2016.
Tips: Om e-postmarknadsföring inte redan är en av dina viktigaste kanaler, se till att den blir det.
Källa: Radicati Group
51%
av alla e-postmeddelande öppnas på en mobil enhet.
Tips: Se till att dina nyhetsbrev är anpassade för alla typer av skärmar, dvs att du använder responsiv design.
Källa: Litmus
90%
vill ha uppdateringar från företag via e-post - att jämföra med 10% som vill ha det via Facebook.
Tips: Om du inte redan använder e-post i din marknadsföring, se till att börja med det - lägg inte allt krut på sociala medier.
Källa: Nielsen Norman Group
80%
av mottagarna scannar endast dina e-postmeddelanden.
Tips: Se till att de inte missar ditt nyhetsbrevs huvudinnehåll genom att använda starka bilder och slagkraftiga rubriker:
Källa: Nielsen Norman Group
70%
öppnar e-post från företag på jakt efter en deal, rabatt eller kupong.
Tips: Ge dina prenumeranter specialerbjudanden på dina produkter eller tjänster med jämna mellanrum. Det får dem att känna sig speciella och uppmuntrar dem att fortsätta öppna dina e-brev.
Källa: The Social Habit
40 gånger
lättare är det att få nya kunder via e-post jämfört med Facebook och Twitter
Tips: Använd sociala medier för att marknadsföra möjligheten att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Använd sedan e-post för att konvertera dina prenumeranter till betalande kunder.
Källa: McKinsey & Company
60 000 gånger
gånger snabbare processar hjärnan bilder i jämförelse med text.
Tips: Öka antalet bilder du använder i förhållande till text och använd starka bilder som det du vill kommunicera på bästa sätt.
Källa: 3M Corporation
300%
kan du öka dina nyhetsbrevs klickfrekvens med genom att använda video.
Tips: Tala tydligt om att du har en spännande video att bjuda på i dina mejl. Skapa också en bra bild av videon (gärna med en play-knapp) att använda i dina e-postmeddelanden och gör bilden klickbar.
Källa: Wistia
94%
avkastning på investeringen får företag som skickar 100 000 email per månad.
Tips: Använd e-postmarknadsföring om du är ute efter hög ROI.
Källa: MECLabs
70%
av de som använder smarta mobiler kollar sin e-post
Tips: Se till att designa dina dina mejl så att de kan läsas lika bra på en mobiltelefon som på en datorskärm.
Källa: Svenskarna och internet
62%
kommunicerar dagligen via e-post, oavsett ålder
Tips: Använd e-post som marknadsföringskanal oavsett om du riktar dig till ungdomar eller pensionärer.
Källa: Svenskarna och internet
46 pixlar
är den genomsnittliga bredden på en persons fingertopp
Tips: Se till att storleken på knappar och länkar i dina e-postbrev är tillräckligt stora för ett finger att klicka på. Gör inte misstaget att enbart anpassa dem efter en muspekare.
Källa: Apple
33%
högre engagemang på lång sikt finns hos prenumeranter som får ett välkomstmejl
Tips: Öka engagemanget hos din lista genom att göra ett bra första intryck när någon börjar prenumerera.
Källa: ChiefMarketer.com
14%
högre klickfrekvens och 10% högre konvertering har mejl som anpassas till varje mottagare
Tips: Använd t.ex. mottagarens förnamn och satsa på rätt tajming med dina e-postmeddelanden - skicka t.ex. en hälsning på födelsedagen med en rabattcheck eller dylikt (under förutsättning att du samlat in data om mottagarens födelsedag).
Källa: Aberdeen Group
1:a
anledningen till att människor avslutar sina prenumeration är att de får för många mejl
Tips: Använd automatiska mejl som kommer regelbundet istället för att mejla din lista så fort du har något nytt att berätta.
Källa: Chadwick Martin Bailey
58%
av vuxna kollar sin e-post det första de gör på morgonen
Tips: Prova att skicka dina mejl tidigt på morgonen - det kan påverka utfallet av din e-postmarknadsföring positivt.
Källa: Ezanga
18 gånger
högre intäkter ger mejl som är relevanta för mottagarna jämfört med allmänna utskick till alla
Tips: Samla in data om dina mottagare för att kunna segmentera dem och skapa riktade individanpassade mejl.
Källa: Jupiter Research
20%
bättre uppfattar mottagarna dina mejl om du ökar luften mellan olika designelement
Tips: Tryck inte ihop innehållet i dina mejl (text, bild, knappar etc.) för tätt - du vinner på att öka avstånden och använda tomma ytor i designen.
Källa: Crazy Egg
32 tecken
är allt en iPhone-användare ser av din ämnesrad
Tips: Placera de viktigaste orden i din ämnesrad först för att inte riskera att de kapas bort och därför inte syns.
Källa: Harland Clarke Digital
40%
högre konverteringsgrad har e-post i jämförelse med Twitter och Facebook
Tips: Marknadsför möjligheten att prenumerera på dina mejl i sociala medier och använd sedan e-post för att konvertera dina prenumeranter till betalande kunder.
Källa: Kissmetrics
66%
har gjort ett köp efter att ha tagit emot ett marknadsföringsbudskap via e-post - högre än t.ex. både sociala medier och DR-utskick
Tips: Med risk för att bli tjatig - börja bygga din e-postlista redan idag om du vill öka din försäljning.
Källa: The DMA
Siffrorna har talat.
Och vi kan fastslå att det verkligen inte växer någon mossa på e-post som marknadsföringskanal. Tvärtom - den har betydligt bättre räckvidd och genomslagskraft än exempelvis sociala medier som många har större tilltro till idag. Dessutom har e-post en betydligt högre klickfrekvens och ger en bättre avkastning på din investering.
Övertygad? Bra. Då vill jag också skicka med dig ett par tips på vägen för en framgångsrik e-postmarknadsföring.
För statistik är inte allt här i världen - du når inte automatiskt succé genom att använda e-post i din marknadsföring. Innan du klickar på skicka-knappen måste alltid börja med att ställa dig frågan: Vad är syftet med det här mejlet? Med andra ord - vad vill du att mottagaren ska göra?
Syftet kan till exempel vara att mottagaren ska:
Detta måste du ha helt klart för dig innan du skickar. Skicka aldrig ett mejl "bara för att".
Se också till att du följer upp utskicken genom att studera statistiken - den ger dig svart på vitt vad som fungerade bra och vad du bör förbättra. Utifrån denna utvärdering bör du sedan hela tiden testa nya angreppssätt för att bli medveten om vad som fungerar bäst på just din målgrupp. För just testa är nämligen den säkraste vägen till framgång.
Målet är att så småningom alltid skicka rätt budskap till rätt person i rätt tid och med rätt frekvens. Och du, glöm inte att alltid ge innan du tar - att dela med dig av värdefull information till mottagarna innan du ber dem om något, exempelvis ett köp. Det tjänar du garanterat på i längden.
Vet du någon som behöver övertygas om e-postens förträfflighet? Dela gärna!
Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.