Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Vad din content marketing bör ha gemensamt med ditt bästa blandband från 80-talet

Content marketingÄr det någon mer än jag som under 80-talet satt med radio i öronen och fingret på kassettbandspelaren i väntan på just den där låten?

Den där låten som du bara älskade? Den där låten som fick dig att dansa som en dåre, tårarna att rinna eller spela luftgitarr som om du vore Yngwie Malmsteens kusin?

Då har du idag förmodligen en låda på vinden full av gamla avlagda kassetter där Kaj Kindvalls (eller någon annan radiolegend) röst dyker upp i slutet på runt 85 procent av låtarna? För när den så hett efterlängtade låten äntligen kom, och du lyckats kasta dig på inspelningsknappen i tid, så var det ju väldigt ofta så att det skulle börja pratas innan låten var slut.

Irriterande var bara förnamnet.

Eller ännu värre – låten avbröts plötsligt mitt i av någon trafikinformation i stil med att det låg en tappad diskbänk tvärsöver riksväg 70 utanför Hedemora. Alternativt en käck målsignatur för att det gjorts ännu ett mål i division 1-mötet mellan GAIS och FC Trollhättan. Information du förmodligen gav blanka tusan i – du ville bara spela in din låt. Och i och med avbrottet var ju också allt förstört och den evighetslånga väntan med fingret på helspänn fortsatte.

Du känner igen dig va? Då vet du också vad det oftast står på de där kassetterna jag syftar på?

Just det: Blandband.

Men visst var det så att trägen vann. För alla dessa tröstlösa timmars väntan vid radion gav till slut resultat. Du fick in alla dina favoritlåtar på bandet. I en perfekt blandning. Det fulländade mixverket.

Likheten mellan content marketing och blandband

Bildkälla: benman31

När jag i nostalgiska återfall tänker tillbaka på 80-talet är det just blandbanden som ofta dyker upp i minnet. Även om Spotify onekligen har förenklat ens musikliv avsevärt var det ändå något visst med blandbanden. Det var något visst med att få kämpa för det man önskade istället för att bara skriva in det man vill ha i en sökruta.

Ingen förmedlar känslan kring dessa kassetter bättre än Rob Gordon, John Cusacks rollfigur i filmen High Fidelity:

Now, the making of a good compilation tape is a very subtle art. Many do’s and don’ts. First of all you’re using someone else’s poetry to express how you feel. This is a delicate thing.

Detta genomtänkta mixande var nästan en konstform. Och fanns det en finare gåva att ge bort till den du tyckte om än ett blandband du lagt ner hela din själ i?

Det finns ingen genväg till den perfekta blandningen

Då jag häromveckan tittade på ett avsnitt av SVT:s utmärkta nostalgitripp Retro och de pratade om 80-talets viktigaste topplista Tracklistan, började jag verkligen fundera på detta med blandbanden. Hur vårt beteende kring dessa ömsint mixade kassetter faktiskt har mycket gemensamt med dagens content marketing.

Den perfekta mixen är möjlig – men den tar tid och planering.

Idag har våra kära blandband som bekant blivit ersatta av CD-skivor och sedan av diverse spellistor på olika digitala tjänster, men deras koncept är mer aktuellt än någonsin för oss som marknadsför på nätet: Andras verk kan remixas i en blandning som i sig blir något nytt och unikt.

Bli en lysande content marketing DJ

Vilka låtar fanns med på dina blandband? Always on My Mind med Pet Shop Boys, Superstitious med Europe eller Mauros Scoccos fantastiska Sarah kanske?

Oavsett din musiksmak hade förmodligen alla våra blandband en sak gemensamt: det fanns aldrig några egna alster på kassetterna. Eller hur? Inga egenskrivna gitarrballader om hjärta och smärta eller tuffa beats som du gjort på din storebrors dator. Det var istället andras verk som du använde till din mix.

Ändå kändes blandbandet på något sätt som du. Du visade genom de låtar av andra som du valt ut vem du var, vad du stod för. Den unika mixen kommunicerade ditt budskap fast du inte skrivit en enda ton eller textrad i kassettbandets innehåll. Jämför det också med DJ:s som genom att spela andras låtar själva blir omåttligt populära storstjärnor. De har stenkoll på musikvärlden och väljer sedan ut de bästa låtarna som deras dansande publik får njuta av.

Content Marketing DJ

Har du lyckats med rätt remix i din content marketing?

Bildkälla: Artem Ermakov

Alltså är det lika viktigt att lägga tid och kraft på att inkludera andras innehåll i din content marketing som att arbeta med innehållsmarknadsföring i dina egna kanaler (blogg, olika sociala medier etc.). Dina läsare och följare vill ha det bästa innehållet som finns att få därute, och som onlinemarknadsförare är en av dina viktigaste uppgifter att bli en mästare på att servera dem detta. I den forsande informationsflod som vi alla snart drunknar i, är det helt omöjligt att kunna konsumera allt. Därför behöver människor någon som lotsar dem igenom överflödet och visar dem vägen till guldkornen.

Är du detta så välbehövliga ljus i informationsdimman?

Tittar du ständigt efter bra innehåll som du kan dela med dig av till dina fans på ett sätt som gör det enkelt för dem att ta till sig den? Innehåll som du kan referera till i din blogg eller dela med dig av i olika sociala medier? Annars är det hög tid att slipa på din talang som content marketing DJ.

Vikten av att finna de allra bästa guldkornen

Visst spelade både du och jag in blandband för eget bruk när det begav sig. Men minst lika viktigt var att skapa ett blandband med våra favoriter och sedan ge bort kassetten till en annan person som kanske inte hört låtarna innan, men som troligen skulle uppskatta dem om han eller hon fick höra dem.

Bland de tusen och åter tusen låtarna som fanns därute så fanns det då, precis som nu, sådana som var bättre än andra. För mitt tioåriga jag, i gränslandet mellan 80- och 90-tal när mitt blandbandande låg på topp,  var dessa låtar bland annat The Look med Roxette, To be with you med Mr Big och Girl I’m gonna miss you med Milli Vanilli. Och genom att mixa dessa höjdare på ett blandband och ge bort till min målgrupp, som jag på den tiden hade ringat in till min lillasyster, fick jag även denna sexåring att uppskatta en hesröstad karl sittandes på en stol vänd bak och fram (du som minns Eric Martin i Mr Big vet vad jag pratar om).

Här snackar alltså vi påverkan på hög nivå… Och min kära syster var, likt de flesta barn, vid denna tid väldigt lättpåverkad så hon svalde allt jag gav henne likt en fågelunge. Kanske är din målgrupp inte lika lättflörtad, men principen är densamma. Hon fick alla godbitar serverade på silverfat, enkelt och bekvämt. Bara att lyssna utan att leta först. Precis på samma sätt ska du behandla dina läsare och följare; servera dem det bästa content du kan hitta i internets informationsflod på silverfat utan att de behöver anstränga sig det minsta. De kommer älska dig för den insatsen.

På det här sättet visar du dem också att du verkligen anstränger dig för deras skull. Att du är villig att lägga din tid och kraft på att gå igenom den jättelika högen av information som finns därute och sortera ut det de vill ha – riktigt bra artiklar, blogginlägg, bilder, videor, presentationer, podcasts eller vad det nu kan vara. Så att de slipper.

Innehållet som du serverar dem i din blogg, på Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram eller vilka plattformar du nu använder i kontakten med din målgrupp kan du hitta på många ställen. Sociala medier, branschsajter, andra bloggar, videosajter och podcaster för att bara nämna några. Klura ut vad dina följare gillar och ge dig sedan ut på nätet och hitta det. Gör jobbet, helt enkelt. Du kommer garanterat få lön för mödan förr eller senare.

Ytterligare ett plus är att du framstår som någon som inte bara ropar ut sitt eget budskap gång på gång, utan även osjälviskt delar med dig av annat som de kan ha nytta av. Sådant gillar folk. Och detta kan du dessutom göra utan att förlora kontrollen över vilken information de konsumerar. Du kontrollerar, precis som Avicii, David Guetta, Axwell och alla andra stjärndiscjockeys, vad din publik dansar till – fast det är andras ”låtar”.

Hitta rätt rytm och håll fast vid den

Den seriöse blandbandaren vet att en riktigt bra mix inte ska spreta åt alla håll utan låtarna ska på något sätt hålla ihop. Det ska inte bestå av slumpartade blandade hårdrocksballader, soulstänkare och poppärlor utan vara ett noga uttänkt sammanhängande verk. Samma sak gäller för vår content marketing. Hitta ditt område och håll fast vid det.

Med andra ord är det inte vad som helst som platsar i vår mix. Vi måste hela tiden leverera innehåll med högsta kvalitet – minst lika bra (gärna bättre) än det vi själva producerar. Att dela ett alltför spretigt urval utan en röd tråd, slarvigt skrivna och ytliga artiklar, undermåliga videor och liknande lågvattenmärken kommer inte att göra rätt intryck på din målgrupp och således bara slå tillbaka på dig själv. Det budskap du vill kommunicera når inte fram. Du skapar inget förtroende. Du blir inte hjälten som räddar dem från att drunkna i informationsfloden.

Så kvaliteten får du aldrig kompromissa med. Glöm aldrig hur enkelt det är att klicka på webbläsarens tillbakaknapp om något inte faller oss i smaken.

Inte heller är det självklart att två artiklar som handlar om ungefär samma sak automatiskt passar ihop och därför båda kan ingå i din mix. Bara för att två låtar kan placeras i facket popmusik betyder de inte att de går ihop som ler och långhalm på ditt blandband, eller hur? Välj ditt innehåll med omsorg.

Ha regelbundna gig

Har man lyckats erövra skapa ett rykte som den som levererar bra saker gäller det att upprätthålla det. Att alltid vara top of mind hos människor.

För att fortsätta bli sedd som den bästa ”blandbandaren” i kompisgänget behövde du hyfsat ofta fixa nya kassetter fyllda med bra musik åt dina vänner. För att inte bli bortglömd som DJ behöver du hela tiden nya spelningar. Och för att behålla tronen som den som alltid levererar läs- eller sevärt kvalitetsinnehåll behöver du regelbundet servera fantastiskt content som dina följare älskar. Så planera din verksamhet därefter.

Lyckas du med allt detta – att identifiera vad din målgrupp gillar, hålla dig inom ramarna för ditt område och regelbundet servera dem vad de vill ha så är det inte svårt att bygga en trogen skara som litar på dig och följer dig i vått och torrt. De vet vad de får hos dig och ser ingen anledning att gå någon annanstans.

Du är nu deras content marketing superstar.

Lycka till!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Använd andras innehåll för att skapa en egen unik content marketing-mix som din målgrupp älskar.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This