Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Hur du bygger länkar 2013 – att mata Google med rätt sorts käk

Bygga länkar till sin webbplats. Usch! Det känns som en gammal sur och vresig släkting som man inte vill veta av, men som man på något sätt ändå aldrig blir av med.

För inte är det kul, men ändå måste det göras om du vill vara en spelare att räkna med i kampen om sökmotorernas gunst. För inlänkar är och förblir bevis för Google m.fl. att andra gillar din sajt – helt enkelt en röst på att du har ett schysst innehåll.

En värld full av sinners’n’saints

Bygga länkarDet här med länkar har alltid varit ett omtvistat ämne i sökmotorsammanhang. Och Google har under åren inte varit nådiga i sina åsikter om webbmästares byggande av länkar – alltså det byggande som bygger på fuffens och suspekta metoder.

För givetvis finns det även gott om hemsidor som gått den rätta vägen, delat med sig av bra innehåll och därför fått välförtjänta länkar från andra som kort och gott gillat vad de publicerar.

Men åtskilliga är de som investerat i listiga programvaror som 24-7 skapar fejkade konton på tusentals webb 2.0-sajter och forum osv. bara för att kunna sätta ditt en liten länk med rätt sökord i ankartexten tillbaka till någons sajt och andra tvivelaktiga metoder.

Men trots Googles sura miner så är det fula i kråksången att det i flera flera år har fungerat för många att länkpeppra sin sajt på det här sättet. Inte alla – men alltför många. Tills nu. Efter en lång rad algoritmuppdateringar, med Panda och Penguin i spetsen, har allas vår sökmotorfavorit fått bukt med många av länkfuskarna. De har förlorat sina oförtjänta förstasidesplatser till dem som förtjänar dem.

Rättvisan har segrat. Bra det.

Hurra, slipper jag bygga länkar nu?

Betyder då detta att du kan lägga det här med inlänkar på hyllan och ägna dig åt trevligare saker?

Nej. Jag är ledsen att säga det, men tyvärr inte. Men sättet du ska göra det på är förändrat. 2013 är det nya metoder som gäller. Schyssta och ärliga metoder. Och inte är det svårt heller, allt som behövs är action – att du bara gör det. Då kan dina ansträngningar ge finfina resultat.

Det finns säkert människor som kommer tvista med mig om huruvida nedanstående strategier är bra eller inte, men det här är vad jag tror på. Sedan får andra tro på de metoder som de anser vara bäst. Så var det sagt.

Nu är det äntligen dags att gå rakt på russinen i kakan: SEO-strategier för 2013. Och se gärna strategierna som ett ordningsflöde där du börjar med nummer 1 och sedan går vidare till nummer 2, 3 osv.

SEO-strategi nr 1: Fantastiskt innehåll

Du behöver fenomenalt osannolikt lysande bra innehåll. Punkt.

Jag vill inte att du sätter prestationsångesten i halsen nu, men sanningen är den att ingen marknadsföringsbudget i världen i längden fungerar som substitut för bra innehåll. Och när du har det så kommer marknadsföringen att gå som en dans. Och du, du kommer ganska långt med bara bra innehåll också. Uppblandat med fenomenalt.

Bra innehåll innebär för de flesta företag sådant som hjälper någon att lösa ett problem på ett enklare sätt än de kunnat klura ut själva. I skapandet av ditt innehåll ska du därför använda dig av din expertis och erfarenhet för att förenkla människors tillvaro.

Bra innehåll måste också vara enkelt att konsumera. Artiklar måste vara enkla att läsa, podcasts måste vara enkla att lyssna till och videor måste vara enkla att titta på. Satsa därför på kvalitet så mycket du kan. Det finns helt enkelt inga genvägar till det perfekta innehållet.

Publicera med andra ord inte ditt innehåll för publicerandets skull, utan publicera det absolut bästa du kan utifrån den tid och kraft som du har.

SEO-strategi nr 2: Gästblogga

Nya webbplatser behöver i regel, trots ett fantastiskt innehåll, ett gäng inkommande länkar för att lyckas få igång den första trafiken. Människor måste helt enkelt upptäcka vilken pärla din sajt är på något sätt. När sajten sedan har trafik är det betydligt enklare att få fler inlänkar, men de här första är en utmaning. Om du inte greppat konceptet gästbloggande förstås.

I stort sett alla sajter på nätet vill vill ha och är i behov av bra innehåll. Kruxet är bara att det är både svårt och tidskrävande att skriva eller producera bra innehåll. Därför finns det en lång rad framgångsrika sajter därute som blir överlyckliga av att höra att någon vill ge dem kvalitetsinnehåll i stort sett gratis.

Och denne någon, som så frikostigt skänker dem detta kostnadsfria praktexemplar till innehåll, är så klart du. Du sätter dig ner och skapar ditt mästerverk och ger det sedan till den populära webbplatsen eller bloggen i utbyte mot en länk tillbaka till din sajt.

Givetvis är det inte alla som går med på denna deal, men många. Och de som säger nej är oftast de som benhårt kör mitt endast eget material eller som redan har ett stort antal gästbloggare knutna till sig.

Ett plus med denna länkstrategi är också att den inte enbart gör sökmotorerna glada utan också kan ge dig läsare som upptäcker dig via bloggen/sajten du gästar.

SEO-strategi nr 3: En länk för en länk

InlänkarEfter att ha använt dig av gästbloggarstrategin för att få dina första länkar så har du kanske lite trafik att vara glad åt nu. Då är det dags att du använder dig av den här trafiken för att få fler länkar som i sin tur ger dig ytterligare trafik.

Den första och enklaste metoden här är att länka till andra sajter – speciellt mindre sådana.

När du länkar till andra sajter kommer vissa av de som besöker din sajt att klicka på dessa länkar. Då kommer ägarna av de länkade sajterna – om de har ordning på sin statistik – att se att du har drivit trafik till dem. Och har du då tur så tycker dessa sajtägare att du verkar vara en hyvens prick och länkar tillbaka till dig som ett tack.

SEO-strategi nr 4: Länkbete

Nu har du förhoppningsvis fått upp trafiktalet ytterligare och det är dags att trycka ännu hårdare på gaspedalen. Det är dags att fiska efter mer med en metod lika klassisk som den lilla svarta, nämligen länkbete.

Idén med ett länkbete är att skapa något som andra människor vill länka till. Det kan vara värdefull information av något slag, en nyhet, något roligt, kontroversiellt eller annat som entusiasmerar din målgrupp.

Prova till exempel någon av följande tekniker:

  • Ha en tävling där du lottar ut priser till besökarna för att de till exempel tipsar sina vänner och bekanta om din sajt
  • Skriv en kontroversiell artikel och be människor att ge dig sina åsikter på sina egna bloggar (vilket förhoppningsvis inkluderar en länk till din sajt)
  • Skapa ett fenomenalt bra content av något slag, exempelvis en infographic, och låt människor återpublicera det på sina bloggar om de länkar tillbaka till dig
  • Uppfinn din egen teknik för att få en stor grupp människor att länka till din sajt (och tipsa gärna mig om det sedan…)

SEO-strategi nr 5: Länkpartners

Jag är egentligen inte så förtjust i den här taktiken, och har använt den ganska sparsamt, men tänkte ändå tipsa den som känner för den. För det heter väl att inom krig, kärlek och sökmotoroptimering är allt tillåtet…

Hur som helst, nu när du genom att använda strategierna ovan fått en massa inlänkar så är det läge att stärka rankingen i din bransch ordentligt. Det gör du genom att skapa samarbeten med andra sajter i din bransch och närliggande branscher.

Kontakta ägarna av sajter du gillar och ge dem ett oemotståndligt erbjudande om att bli ”partners in crime” (förlåt, jag menar länkpartners). Upplägget kan till exempel se ut som så att du en gång per månad nämner dem i ett blogginlägg och länkar till deras sajt. Och i utbyte gör de samma sak för dig.

Som sagt, den här strategin glider lite mot ”the dark side”, men den kan utan tvekan ge dig flera värdefulla inlänkar från välrenommerade webbplatser i din nisch – precis sådana länkar som Google & Co gillar allra bäst. Och det utan speciellt hårt arbete från din sida och med en metod som kan upprepas hur många som helst.

Så fortsätt men uppdatera länkarbetet 2013!


Dagens marknadsföringslärdom

Länkarbete är fortfarande viktigt, men glöm inte att det är fair play som gäller.

BloggkommentarerVad tycker du? Hur ska man jobba med inlänkar nuförtiden?
Berätta gärna om dina egna erfarenheter av länkarbete i kommentarsfältet här under.

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This