Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Bygg ett superstarkt varumärke med YouTube

Bygg starkt varumärke med YouTubeVarumärken, varumärken, varumärken.

Det är ett ord du hört förr, eller hur?

Och anledningen till det är att så mycket av framgången online idag bygger på att du lyckas bygga ett starkt varumärke.

Vare sig det handlar om det personliga varumärket eller företagets ger ett starkt varumärke dig både goodwill och gör dig känd på marknaden.

Varje gång en person köper en produkt eller tjänst, blir medlem i en klubb, börjar prenumerera på någonting etc. på nätet så betyder det att han eller hon, i alla fall till viss del, påverkad av varumärkets status och styrka. Kraften i varumärket påverkar och övertygar besökaren/kunden om att produkten eller tjänsten i fråga erbjuder någonting av värde.

Det finns många strategier för att bygga ditt onlinevarumärke. Vissa blir en mästare på att vara slagkraftig på 140 tecken på Twitter. Andra bygger nätverk som om det inte fanns någon morgondag på Facebook. En tredje grupp lyckas skapa bloggar som alla vill läsa. Och så har vi dem som lyckas bygga upp en avundsvärd fanskara genom fantastiska bilder på Instagram. Den flitigaste varumärkesbyggaren kanske till och med använder alla de här kanalerna?

Hur som helst – det finns som synes rätt många strategier du kan välja och idag ska vi prata om att använda videor och YouTube för att bygga ett starkt varumärke.

Blir du nästa framgångssaga på YouTube?

Google-ägda YouTube är idag världens i särklass största videosajt och även världens näst största sökmotor efter sina ägare Google. Och här finns det mycket att hämta för den som vill och vågar kasta sig in i videomarknadsföringens förunderliga värld.

Exemplen på framgångssagorna på YouTube är åtskilliga. Den man kanske först kommer att tänka på är den sydkoreanska rapparen PSY och hans låt Gangnam Style som på bara ett halvår lyckades bli den mest sedda videon någonsin med över en miljard visningar. Det är en hisnande siffra – och kanske du är en av alla dem som älskar att dansa hans speciella dans?

Om vi lämnar musikvärlden och tittar på de företagare och entreprenörer som använt YouTube för att bygga sitt varumärke så kommer jag genast att tänka på amerikanen Gary Vaynerchuk och hans onlinevideoshow Wine Library TV.

Han har tack vare denna denna både informativa och underhållande show om vin lyckats positionera sig som vinspecialist – och dessutom som expert inom sociala medier. Där kan vi snacka om starkt varumärkesbyggande och om du inte redan sett Gary in action så kan du här under se avsnitt nummer 1 000 (han har som synes varit flitig).

[imaioVideo v=1]

Ett utmärkt exempel på hur man bygger auktoritet och får expertstatus inom sitt område. Kanske skulle du kunna göra något liknande inom din bransch?

Se till att ditt varumärke är konsekvent

Bland det viktigaste för att människor ska känna igen och skapa en relation till ditt varumärke är att det hänger samman med dina övriga ”webbegendomar”. Om din Facebook- eller Twittersida till exempel har en annan profilbild eller att användarnamnen för de olika tjänsterna spretar åt alla håll så kommer människor att ha svårt att känna igen ditt varumärke och varumärkesbyggandet blir därför väldigt svårt. För många tjänster finns det tyvärr begränsningar för antal tecken i användarnamnen, men försök i så stor utsträckning som möjligt att vara konsekvent.

Innan du skapar en YouTube-kanal, se till att namnet och URL:n till kanalen överensstämmer med ditt företagsnamn. Det allra bästa är att göra detta i samma veva som du köper en domän till din webbplats. Faktum är att det idag blir allt vanligare att företag först kontrollerar tillgängligheten för användarnamn innan de beslutar om namnet på sitt varumärke – så viktigt är varumärkesbyggandet online nuförtiden.

När du skapat kanalen laddar du sedan upp en profilbild (kom ihåg att använda samma som på Facebook, Twitter m.fl.) och fyll i titel, beskrivningen och taggar så bra som möjligt. Ladda också gärna upp en egen snyggt designad bakgrundsbild eftersom det är denna som kommer vara landningssida när man kommer till din kanal. Du får aldrig en andra chans till ett första intryck så här är verkligen din chans att imponera.

Kvaliteten på dina videor är A och O

Bygg ditt varumärke med YouTubeNär du laddar upp en video, ha då i åtanke att kvaliteten på dessa kommer att färga av sig på varumärket. Om din video är skakig, suddig och helt enkelt inte ser bra ut riskerar du att tappa den som tittar inom bara några sekunder. Och det är inte bara det visuella som har betydelse – att ljudet håller måttet är minst lika viktigt.

Så tänk på att du använder bra utrustning när du skapar dina alster. Idag går det utmärkt att använda exempelvis en iPhone, men det gäller att du har koll på inställningar m.m. för att resultatet ska bli bra. Även programvaran som du redigerar och renderar dina videor med måste vara bra. Och här finns det en uppsjö att välja mellan på marknaden – alltifrån enkla Windows Media Player till Adobes avancerade After Effects. Mycket av det är skräp så var noga med vad du väljer. Jag gillar personligen Camtasia (finns för både PC och Mac) och Audacity för ljudfiler (gratis).

Håll dig kort och koncis

Ingen vill se långfilmer på YouTube, speciellt inte sådana som inte är sammanhängande. Dina videor bör därför vara så korta som möjligt och berätta gärna om syftet så tidigt som möjligt för att göra klart för tittaren vad han eller hon har att vänta sig. Undvik tråkiga instruktioner och gå istället direkt på kärnan och poängen. Några som jag tycker gör det här riktigt bra är till exempel Revision3.

Korta och koncisa videor får lättare ”kraften” som behövs för att fånga förstagångstittarnas uppmärksamhet eftersom de snabbt kan förmedla videons värde. Därför skulle jag, om du känner att du har problem med att hålla kvar dina tittare, råda dig att börja med korta videor och sedan stegvis expandera längden när du byggt en större och starkare skara prenumeranter.

Blod, svett och tårar skapar resultat

Kvalitet och videolängd i all ära, men den allra viktigaste punkten om du ska kunna skapa ett starkt varumärke online är att du levererar nya videor regelbundet. Disciplin är inte bara viktigt, det är kritiskt för din framgång. Därför är mitt tips att du innan du hoppar huvudstupa in i videomarknadsföring ställer dig följande frågor:

  • Hur ofta kommer du – handen på hjärtat – att ha ork och tid att uppdatera din YouTube-kanal med nytt och fräscht innehåll?
  • Vilken är din nisch? Och hur ofta kräver din nisch att du uppdaterar? Varje dag, varje vecka eller räcker det med varje månad?
  • Hur ser ditt nuvarande schema ut? Kommer du att kunna ladda upp två till tre videor varje vecka eller får du satsa på en per månad?
  • Vad är ditt mål? Är det att få så många prenumeranter som möjligt, presentera detaljerad information om dina produkter/tjänster eller vill du bygga expertstatus i din bransch?

Svaren på dessa frågor kommer att ge dig en bra uppfattning om hur fräsch och aktuell din YouTube-kanal kommer se ut.

Om ditt mål är att få många prenumeranter är det bra att köra en långsam start och fokusera på att skapa värde. Om du levererar värde kommer människor att börja prenumerera på din kanal oavsett hur ofta du gör uppdateringar. Men om ditt primära mål är att bli en auktoritet inom ett ämne är tiden en mer känslig parameter eftersom du hela tiden måste vara på tå när det gäller det som händer i din bransch. Din kanal måste i detta fall uppdateras så ofta som möjligt, helst flera gånger i veckan.

Ibland är ett ord värt mer än tusen videor

Ytterligare ett tips för att bygga ditt varumärke på YouTube är att varva dina videor med att lägga ut textinnehåll i din kanal. Det finns två anledningar till detta. För det första kan sökmotorer inte läsa videor och har därför ingen aning om vad en video handlar om så länge du inte har något förklarande textinnehåll kring den.

Därför bör du för att driva trafik till din kanal, ha värdefullt och meningsfullt textinnehåll i din kanal. Detta kan vara i form av metadata och kommentarer från användare, men ett smartare sätt att skapa detta är att skriva egna textinlägg.

YouTube textinnehåll

Sådana textinlägg kan skapa både större engagemang och öka interaktionen med användarna. Du kan till exempel posta en intressant länk, en spellista, en video som kompletterar det som du pratar om i dina egna videor eller tipsa om bra sajter på nätet. Att använda textinnehåll på det sättet stärker ditt varumärke ytterligare.

Visa det bästa du har först

När du har kommit en bit på väg och laddat upp ett gäng videor så är det dags att börja skilja agnarna från vetet och sätta dina triumfkort på piedestal. Med andra ord ge dina bästa videor en framskjuten placering i din kanal så att dessa visas först. Detta gör du genom att använda YouTubes funktion Utvalda videklipp.

Så här gör du för att visa utvalda videor (källa):

  • Logga in och klicka på ditt användarnamn längst upp till höger på sidan.
  • Klicka på Min kanal i rullgardinsmenyn med länkar.
  • Klicka på knappen Redigera kanal.
  • Välj kanalmallen som du vill använda på fliken Utvalda.
  • Välj Klar med redigeringen.

Navigera sedan till kanalens flik Utvalda.

  • Klicka på knappen Redigera längst upp till höger i ditt första utvalda videoklipp.
  • Klicka på Välj ett utvalt videoklipp.

Välja ett utvalt videoklipp

  • Välj ett videoklipp från dina överföringar, favoriter eller spellistor.
  • Du kan även välja att låta videoklippet spelas upp automatiskt när andra besöker din kanal. Klicka i så fall på rutan Börja spela upp videoklippet automatiskt när kanalen har lästs in.

Om fliken Utvalda inte visas är det för att du inte har aktiverat den. Så här aktiverar du alternativet:

  • Navigera till din kanal.
  • Klicka på knappen Redigera kanal.
  • Välj fliken Utvalda
  • Klicka på rutan Aktivera fliken Utvalda.

Utvalda videor ”klistras fast” på din kanals startsida och är ett av de bästa sätten att visa upp dina bästa alster för besökaren.

Puh! Det var mycket YouTube, videomarknadsföring och varumärkesbyggande på en gång. Hoppas att du hängt med och att tipsen kan vara till nytta för dig och lycka till med dina videor!


Dagens marknadsföringslärdom

Använd YouTube för att bygga ett starkt varumärke online, men kom ihåg att vara konsekvent, publicera regelbundet och leverera kvalitet och värde.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This