Vad sjutton är bounce rate och varför ska du bry dig om det?

Vad är bounce rateIbland händer det att man – trots att man kanske borde ägna tiden åt skvaller och annat struntprat – istället börjar prata om IP-nummer och digitala marknadsföringsstrategier när man fikar med sin kompis.

Sånt som händer när man båda gillar det här med marknadsföring på webben. Och sist vi sågs tog jag upp det här med bounce rate.

Bounce what? sa min kompis med ögon som frågetecken.

– Ja, den där siffran inne på Google Analytics som visar om din sajt är ett hett ställe där folk gillar att hänga eller om de sticker därifrån fortare än kvickt. En låg bounce rate är bra och visar att besökarna gillar vad du har att bjuda på – en hög visar att din sajt inte är värd deras tid. Inga konstigheter där inte.

Eller?

Faktum är att det när vi börjar grunna på exakt hur denna bounce rate påverkar våra sajter, varför vi måste bry oss och vad vi kan göra åt den kan bli lite knepigt. Det är ungefär som med Omega 3 – vi vet helt säkert att det är bra för oss men inte riktigt varför.

Därför ska vi ägna oss åt att räta ut alla dessa frågetecken idag.

Vad är bounce rate?

Bounce rateEnligt Google själva är bounce rate – eller avvisningsfrekvens som det heter på svenska – en term som talar om hur stor procentandel som endast besöker en sida på din sajt (dvs där personen lämnar webbplatsen direkt från ingångssidan).

Den är ett mått på din trafiks kvalitet och är något som du kan ha full koll på via Google Analytics.

Avvisningsfrekvensen visar helt enkelt hur många som kommer till din sajt och sedan likt studsbollar snabbt lämnar den för nya webbäventyr. Och man skulle kunna säga att det är den enda parameter inom webbstatistik som vi faktiskt vill ska vara låg. När det gäller allt annat – konverteringsgrad, antal besökare osv. vill vi ju gärna att siffrorna ska skjuta i höjden.

Din webbplats bounce rate mäts på två sätt:

  1. Antalet besökare som kommit till din webbplats och aldrig klickat sig vidare till en annan sida på din sajt.
  2. Den tid som besökaren spenderar på din sajt – vanligtvis påverkar allting under 5 sekunder din bounce rate.

Varför är bounce rate viktigt?

Som sagt så är termen ett bra kvalitetsmått på den trafik som kommer till din hemsida.

Den visar hur engagerade dina besökare är på sajten och vilken förmåga webbplatsen har att likt en magnet suga till sig människor.

Och generellt är det alltså bra med en låg bounce rate – den visar att det mesta du gör verkar vara rätt och fungera. Är din avvisningsfrekvens hög kan det vara idé att ta tag i din sajts förmåga att hålla kvar människor på webbplatsen.

Vad är en okej avvisningsfrekvens?

Den frågan går inte att svara på. Tyvärr.

Det är som att fråga sig hur mycket pengar som är tillräckligt att tjäna. Förmodligen alltid ytterligare en krona. Det går med andra inte att bli riktigt nöjd – och på samma sätt tänker man att en acceptabel bounce rate alltid är att ytterligare en mindre besökare vänder i dörren.

Och ofta går avvisningsfrekvensen upp ju populärare en blogg blir eftersom den då attraherar en bredare målgrupp med olika behov.

Exempelvis kommer dina trogna läsare – de som skriver in din bloggs URL direkt i webbläsaren – bidra till att höja din bounce rate eftersom de många gånger kommer till din sajt för att se om du skrivit några nya inlägg och sedan går vidare. De har ju förmodligen läst många av dina gamla inlägg och går därför inte vidare till fler sidor. Mer direkttrafik och högre bounce avvisningsfrekvens växer alltså ofta parallellt.

Även trafik som kommer från sökmotorer som till exempel Google kommer säkerligen att medverka till att bounce raten höjs. Ju mer din blogg växer, desto fler sökord/sökfraser kommer du att ranka för och många av dessa kommer du inte ha en aning om att du faktiskt rankar för. Dessa nyckelord kommer dra trafik till din sajt, men ibland kanske det inte är människor ur din målgrupp som kommer till sajten.

Låt säga att du av någon anledning nämner en skönlitterär boktitel i ditt inlägg om mobil marknadsföring. Då kan det hända att du plötsligt rankar på Google för den här boktiteln, men de som klickar på länken till din sajt i sökmotorns resultatlista ville ha information om bokens författare och inte om de senaste rönen inom den mobila världen. Denna person kommer således sannolikt klicka på tillbakaknappen så fort de kommer in på din sajt och avvisningsfrekvensen får sig en törn.

Summa summarum: Förutom din sajts förmåga att hålla kvar besökare finns det som synes även legitima faktorer som påverkar din webbplats eller bloggs bounce rate. Och det är inte så mycket du kan göra åt saken.

Ett trick för att mäta om din bounce rate är bra

Bounce rate - nya vs återkommande besökareMed tanke på ovanstående omständigheter så kan det vara svårt att mäta om din avvisningsfrekvens ligger på en bra nivå.

Därför ska jag här visa dig ett trick för att få en klarare bild av din sajts bounce rate.

Gå till ditt Google Analytics-konto och klicka på Målgrupp > Nya eller återkommande.

Där kan du sedan separera dina dina återkommande besökare – de som redan känner till din sajt och återvänder för att endast se om du har några nya blogginlägg och sedan lämnar den – från dina nya. Då kan du studera endast dina nya besökare och tydligare se hur dessa beter sig på din sajt.

Om bounce raten är lägre för dina nya besökare än för hela sajten överlag så är du rätt ute.

Kan din avvisningsfrekvens vara för låg?

Nu har vi ju tjatat snart ett helt inlägg om att din avvisningsfrekvens ska vara så låg som möjligt. Men kan den vara för låg? Ja, det kan den faktiskt. Ser du att din bounce rate ligger på bara ett par procent så är jag ledsen att säga det, men du har inte skapat världens mest tilldragande webbplats.

Med största sannolikhet har någonting gått snett och du kan du nästan utgå från att någonting är fel med din spårningskod. Förmodligen har du klistrat in din Google Analytics-kod två gånger på webbplatsen, vilket gör att den mäter din statistik helt galet.

Fem saker att göra om din bounce rate gör dig låg

Om du känner att din bounce rate är alldeles för hög, är det bara att kapitulera och bryta ihop då? Nej, det finns ett par saker du kan försöka dig på för att få besökarna att besöka fler sidor och således sänka avvisningsfrekvensen. Naturligtvis finns det även många andra sätt, men här är ett par.

  • Uppmana besökare att kommentera – när någon kommentera laddas sidan om och vips har du fått en extra sidvisning.
  • Försök få besökarna att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev – när de blir prenumereanter omdirigeras de ofta till en tacksida eller dylikt.
  • Använd mycket internlänkning för att dirigera besökare till andra sidor på din sajt.
  • Öppna externa länkar i nya fönster – att inte göra detta gör att du lätt förlorar besökare till andra sajter.
  • Ha en tydlig sökfunktion.
  • Undvik i mesta möjliga mån distraherande element – annonser, Twitter- och Facebook-flöden och dylikt kan lätt få dina besökare att tappa uppmärksamheten.
  • Ha en bra 404-sida (sidan som kommer upp när någon exempelvis klickat på en bruten länk) för att hjälpa dina besökare vidare.
  • Visa relaterade inlägg i slutet av dina bloggposter.
  • Ha en bra ”Om oss”-sida med en tydlig länk i menyn – denna är oftast en välbesökt sida på din sajt.
  • Ha en snygg och ren layout som känns behaglig för besökaren.
  • Jobba mycket med din sajts läsbarhet och formatering av texter och placering av bilder.
  • Försök göra din sajt snabbare.

Nu hoppas jag att du – och min kompis som jag berättade om i början av inlägget – har bättre koll på vad bounce rate är och vet vad du kan göra för att försöka sänka den. Lycka till!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Hög bounce rate är inte bra för din sajt, men det finns saker du kan göra åt den.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts