Rockstjärna

Bli en rockstjärna på din marknad (del 6)

Det här är sjätte delen av nio i bloggserien om hur du blir en rockstjärna på din marknad. Om du missade första delen hittar du den här, den andra delen här, den tredje delen här, den fjärde delen här och den femte delen här.


Regel nr 6: Rockstjärnor är produktiva

RockstjärnaDu måste hela tiden vara på hugget

Som du säkert känner till finns det rockstjärnor som släpper nya låtar och album var och vartannat år. De är alltid aktuella med något nytt. För det är få förunnat att leva på gamla meriter hur länge som helst.

Ska du bli en riktig rockstjärna på din marknad måste du också uppnå en sådan här produktivitet. Har du till exempel en mejllista? Hur ofta mejlar du den? Många svarar ”Tja, en gång varannan månad kanske” på den frågan.

Det är i dagens informationsöverflöd ungefär som att inte mejla den överhuvudtaget. När det där mejlet väl hamnar i dina prospekts inkorg kommer de inte ihåg dig. Konsekvensen blir deleteknappen, spamvarning och i värsta fall en bluffstämpel. Inte bra.

Du måste synas – varje dag

Det spelar ingen roll vad det är – Facebook, Twitter, din blogg eller att du rear ut din själ på Blocket – du måste märkas och visa att du finns. Konstant.

När det gäller exempelvis e-post är det bevisat att det leder till framgång i affärerna att höra av sig ofta. Det kommer att ta lite tid att komma över känslan och rädslan för att du stör människor, men det ger sig. Testa att skicka dina mejl oftare och oftare tills du hittar en frekvens som du och din lista gillar. Ibland kan det bli för ofta och då får du backa lite.

Nyckelordet är att testa sig fram. Men du bör sträva efter att få iväg något minst 1-2 gånger i veckan. Annars är det inte så stor idé att lägga krut på att ha en mejllista eftersom responsen kommer minska. Då är det bättre att lägga den energin på något annat.

Men ett varningens finger är på sin plats: När du mejlar din lista måste du ge dem bra innehåll som tillför mottagaren värde. Du vill inte bli ett deleteknappsoffer, eller hur?

4 sätt att synas för rockstjärneaspiranten

    • Mejla din lista minst 1 gång per vecka
    • Blogga minst 3 gånger per vecka
    • Uppdatera Facebook varje dag
      Som du vet är Facebook fortfarande det som framför allt gäller just nu, så se till att vara aktiv där. Ingen vet hur det ser ut om ett år (någon som fortfarande kör hårt på MySpace?) men just nu är Facebook alltjämt mer eller mindre en del av gemene mans vardag. Så där bör du synas.
    • Håll någon form av ”liveevent” varje månad
      Anledningen till att jag använt citationstecken runt liveevent är att du inte behöver boka en stor lokal och beställa kaffe med dopp till alla dina kunder. Med dagens teknik kan du enkelt och kostnadseffektivt hålla webbseminarium eller teleseminarier där dina kunder inte behöver mer än en internetuppkoppling och en stund över.

Det var regel nummer 6, Rockstjärnor är produktiva. Hoppas den har gett dig en spark i baken att lägga i ytterligare en växel mot att bli den flitigaste företagaren i din bransch.

Och håll utkik efter kommande inlägg där vi går igenom resterande tre regler.

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Var ständigt på hugget och se till att du syns för din målgrupp.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This