Det här är sjätte delen av nio i bloggserien om hur du blir en rockstjärna på din marknad. Om du missade första delen hittar du den här, den andra delen här, den tredje delen här, den fjärde delen här och den femte delen här.
Som du säkert känner till finns det rockstjärnor som släpper nya låtar och album var och vartannat år. De är alltid aktuella med något nytt. För det är få förunnat att leva på gamla meriter hur länge som helst.
Ska du bli en riktig rockstjärna på din marknad måste du också uppnå en sådan här produktivitet. Har du till exempel en mejllista? Hur ofta mejlar du den? Många svarar ”Tja, en gång varannan månad kanske” på den frågan.
Det är i dagens informationsöverflöd ungefär som att inte mejla den överhuvudtaget. När det där mejlet väl hamnar i dina prospekts inkorg kommer de inte ihåg dig. Konsekvensen blir deleteknappen, spamvarning och i värsta fall en bluffstämpel. Inte bra.
Det spelar ingen roll vad det är – Facebook, Twitter, din blogg eller att du rear ut din själ på Blocket – du måste märkas och visa att du finns. Konstant.
När det gäller exempelvis e-post är det bevisat att det leder till framgång i affärerna att höra av sig ofta. Det kommer att ta lite tid att komma över känslan och rädslan för att du stör människor, men det ger sig. Testa att skicka dina mejl oftare och oftare tills du hittar en frekvens som du och din lista gillar. Ibland kan det bli för ofta och då får du backa lite.
Nyckelordet är att testa sig fram. Men du bör sträva efter att få iväg något minst 1-2 gånger i veckan. Annars är det inte så stor idé att lägga krut på att ha en mejllista eftersom responsen kommer minska. Då är det bättre att lägga den energin på något annat.
Men ett varningens finger är på sin plats: När du mejlar din lista måste du ge dem bra innehåll som tillför mottagaren värde. Du vill inte bli ett deleteknappsoffer, eller hur?
Det var regel nummer 6, Rockstjärnor är produktiva. Hoppas den har gett dig en spark i baken att lägga i ytterligare en växel mot att bli den flitigaste företagaren i din bransch.
Och håll utkik efter kommande inlägg där vi går igenom resterande tre regler.
Var ständigt på hugget och se till att du syns för din målgrupp.
Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.
Jag vågar företaga - jag är inte rädd (min entreprenörsresa)
Bli en rockstjärna på din marknad (del 5)
Glöm nyårslöftena 2015 - satsa istället på att återuppfinna dig själv
Bli en rockstjärna på din marknad (del 4)