Bli en rockstjärna på din marknad (del 4)

Det här är fjärde delen av nio i bloggserien om hur du blir en rockstjärna på din marknad. Om du missade första delen hittar du den här, den andra delen här och den tredje delen här.


Regel nr 4: Rockstjärnor vill spöa sina konkurrenter

Hur du tar dig till förstaplatsen på listorna

Bli en rockstjärna på din marknad

För att bli branschens största rockstjärna måste du vara bättre än konkurrenterna

För att bli en rockstjärna som når toppen på listorna måste du ha känslan inom dig att du vill vinna. Att du vill spöa konkurrenterna. Naturligtvis ska du inte vilja spöa dem i bemärkelsen att du vill puckla på dem eller trycka ner dem på ett elakt sätt, men du måste vilja vinna.

En rockstjärna som släpper en ny skiva tänker inte att de vill bli nummer sju eller nummer två på listorna. De vill bli nummer ett. Det måste du också vilja om du ska bli en rockstjärna med en förstaplats på affärsvärldens motsvarighet till Billboard-listan.

Så ta en minut eller två och tänk efter. Hur gärna vill du bli nummer ett? Skriv ner den siffran på en skala från 1 till 10 där 1 är högst på viljerankningen.

Vad blev det? Nära 1:an hoppas jag. Och för de mest framgångsrika företagarna och entreprenörerna är det garanterat långt bortom 1:an.

Tilläggas bör att det absolut inte är något fel på att vilja vara försiktig, dvs vara helt okej med att vara nummer sju eller fem på listan. Men du kommer tyvärr inte att bli någon rockstjärna. Då måste du vilja vinna och dominera på din marknad.

Skapa ett oövervinnerligt företag

4 sätt att dominera

Dubbla dina konkurrenter
Vilka är dina konkurrenter? Har alla ens konkurrenter? Svaret är ja. Om du inte tror att du har några konkurrenter lurar du bara dig själv. För även om du är ensam om det du gör så konkurrerar du ändå om kundernas pengar med andra företags produkter och tjänster.

Om du erbjuder exklusiva vinprovningar på Österlen dit dina kunder får rida på kameler så är du förmodligen ensam om detta. Men kunderna kan lika gärna välja att lägga sina pengar på en skidsemester i Lappland. Således är skidsemestersarrangörerna din konkurrent trots att ni erbjuder ganska olika semesterupplägg.

Skriv ner 1-2 av dina största konkurrenter på marknaden. Kartlägg noga vad de gör och vad de erbjuder. Och vad de än erbjuder, kan du dubbla det? Om de publicerar två kvalitetsartiklar på sin blogg per vecka, kan du publicera fyra? Om de får en viss mängd av en produkt för ett visst pris, kan de då få dubbelt så mycket för samma pris av dig?

Dubbla alltid värdet. Idag vill människor ha värde.

Dra alltid kortaste strået
Du har förmodligen lärt dig ett begrepp som heter win-win – att båda parter ska tjäna lika mycket på en affär. Glöm det. Ge alltid det längsta strået till dina kunder. Det du erbjuder ska vara 10 gånger mer värt än det kostar. Minst. Överleverera (för att använda ett slitet uttryck) alltid.

Arbeta hårdare än konkurrenterna
Det är det som ger resultat. Tyvärr finns det ju ingen magisk knapp som skapar framgång som av ett trollslag. För då skulle jag definitivt köpa en påse godis och sätta mig i soffan och trycka på
den istället för att sitta här och skriva… Man måste jobba, helt enkelt.

Skapa ett oemotståndligt erbjudande
Ge dina kunder ett erbjudande som verkligen har ett värde. Ett erbjudande som man vore galen om man tackade nej till. Är ditt nuvarande erbjudande så starkt? Är det det bästa du kan erbjuda. Fundera några varv på det. Om svaret är nej, förbättra det.

Det var regel nummer 4, Rockstjärnor vill spöa sina konkurrenter. Håll utkik efter kommande inlägg där vi går igenom resterande fem regler.

Tills dess, rock on!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Var alltid bättre än konkurrenterna.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This