Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Bli en rockstjärna på din marknad (del 1)

As a rockstar, I have two instincts, I want to have fun, and I want to change the world. I have the chance to do both.

– Bono, U2

Mick Jagger, Bruce Springsteen, U2, Madonna, Lady Gaga. Vad har de gemensamt? Jo, att de är rockstjärnor. Och att de har mängder av mer eller mindre galna fans som dyrkar dem.

25 bäst betalda musikerna 2013Titta bara på listan här bredvid för att se vad världens tio bäst betalda stjärnor inom musiken tjänade under 2013. Ingen dålig dagspenning…

För att inte tala om hur mycket pengar gamla rävar som Rolling Stones, The Beatles och The Police tjänar. Artister som har varit med ett tag. När släppte de sist en skiva? Beatles har av naturliga skäl svårt att komma med några nya alster, men Rolling Stones – när kom det senast en ny platta från dessa herrar? Ändå har de horder med fans som fullkomligt avgudar dem.

Varför? Jo, för att de säger något. Svårare än så är det inte. Och det är ett koncept som du också kan tillämpa på företagarvärlden. För att dominera på din marknad och skaffa fans (läs: kunder) som dyrkar dig måste du säga något. Något som gör avtryck. Fråga bara företagarkollegor som Sir Richard Branson, Mark Zuckerberg, Steve Jobs och Henry Ford.

Gör tricks, test och optimering oväsentligt

Om du uppnår rockstjärnestatus på din marknad blir saker som vilka rubriker, annonser, annonsplattformar och copy som du använder irrelevant. Om du gör det på rätt sätt. Idag är många marknadsförare besatta av saker som optimering och test. Det är absolut inte fel att tänka på sådant, men hade det inte varit skönt om din kommunikation gick som tåget bra oavsett om du skrev världens bästa rubrik på dina nyhetsbrev eller inte?

Så blir det om du blir rockstjärnan på din marknad. Då blir optimering oväsentligt.

Låt oss ta e-post som exempel. Om du får ett mejl från din kompis, är det då spänningsgraden på ämnesraden som får dig att öppna hans eller hennes mejl? Eller om du får mejl från dina föräldrar och syskon? Behöver du en rafflande ämnesrad som ”Hur jag när du var 12 år fick dig att tro att dina Barbiedockor var borta när jag egentligen hade smält ner dem till plastklumpar” för att öppna din systers mejl? Nej, självklart inte – du öppnar ändå.

Rockstjärna på din marknad

Rockstjärnor behöver inga tricks – fansen älskar dem ändå.

Det behövs ingen slagkraftig rubrik, ingen perfekt copytext, ingenting sådant. Det spelar ingen roll. Om du är rockstjärnan på din marknad ser dina kunder och prospekts dig på i stort sett samma sätt som en kompis. Får de exempelvis ett mejl från dig utgår de ifrån att det är något som kommer ge dem värde.

Allt annat – strategier, taktiker, tricks, osv. – är bra, men utan en solid rockstjärnestatus spelar det ingen roll. Lyckas du uppnå detta blir ditt företagande enkelt.

När du kombinerar ”galna fans” med stark kommunikation marknadsföring, då sker magin. Du hittar din sweetspot. Och det är då det händer.

Följ rockstjärnans nio regler

I min värld ska rockstjärnor, förutom att vara allmänt coola, följa nio regler för att bli den klarast lysande idolen på marknaden. Dessa nio regler kommer jag att gå igenom i en serie på nio delar här i bloggen. Kanske blir du inte Mick Jagger, men följer du de nio reglerna kan du skapa din hord med ”galna fans” och göra din marknadsföring och försäljning (och ditt liv) mycket enklare.

De här reglerna fungerar i alla branscher. Så kom inte dragandes med det gamla ”min bransch är minsann annorlunda”. Det är struntprat.

Din bransch är inte annorlunda. Människor är människor och kommer alltid att vara det. Det gäller oavsett vad de är ute efter att köpa – golflektioner, scrapbookingmaterial, konsulttjänster – eller automationslösningar för processindustrin. Det är en person som läser ditt budskap.

Nog talat. Dags att börja med den första regeln.

Regel nr 1: Rockstjärnor berör människor

Att vara tråkig dödar din rockstjärnestatus på ett ögonblick.

Vill du ha ett idiotsäkert recept på hur du dödar din rockstjärnestatus snabbare än Slash hinner dra ett A-moll på sin gitarr?

Var tråkig.

Ta det här med e-post återigen. Kanske har du dålig grammatik eller stavar som en kratta. Må så vara. Men var inte tråkig när du kommunicerar.

Att vara rolig kan översättas till öppnade mejl. Och öppnade mejl kan översättas till ökade chanser att göra affärer. Vad det sedan kan översättas till kan du räkna ut själv, eller hur?


”5 sätt att få mera gjort under arbetsdagen”

Gäsp. Det här är en tråkig skräprubrik av en typ som inte är alltför ovanlig på sajter idag. En rubrik som definitivt inte är skriven av en rockstjärna.

Jag menar, skulle Mick Jagger skriva en låt med en sådan titel? Förmodligen inte. Och skulle han det så skulle den förmodligen inte sälja särskilt bra…

Nej, istället ändrar vi till:

”Sluta skylla på snacksaliga kollegor och strulande skrivare! Här är 7 sätt att få 10 gånger mer gjort på jobbet samtidigt som du kan lata dig mer.”

Så uttrycker sig en rockstjärna. De säger något. De lämnar ett avtryck.

Om löftet bakom ovanstående rubrik kan infrias låter jag vara osagt, men du förstår poängen. Det är så här du dominerar. Alla försöker nämligen vara så försiktiga idag.

”Jag kommer att förolämpa människor. ”Vad ska folk tro?”. Tänk inte så. Var en rockstjärna. Och då är det så här du ska skriva. Det stör kanske någon, men försöker du vara alla till lags slutar det till slut med att du inte står för någonting.

Vad driver dig? Hur vill du att man ska minnas dig?

Rockstjärnor är passionerade människor. Därför måste du – om du vill bli en sådan – hitta din grej i livet. Hitta något som du brinner så mycket för att du skulle kunna prata om det dag och natt. 7 dagar i veckan, 365 dagar om året.

Har du gjort det?

Annars är det hög tid. Och här får du ett par tips på vägen mot att bli den som berör människor.

5 sätt att beröra människor

  • Hitta en fiende
    Vem är du emot? Vem är dina kunder emot? Alla marknader har fiender. Och vi talar inte om fiender i bemärkelsen att man önskar dem dit pepparn växer utan sådana som håller på med något som ligger nära i sin karaktär, men som kunderna ändå vill ta avstånd ifrån. Yoga-utövares antagonister kanske är de som tränar aerobic, de som sysslar med säljträning har sina rivaler i de som tränar mindfulness osv.
  • Var passionerad inom det du skriver om
  • Säg vad andra tänker, men är rädda för att säga själva
    Det kommer behövas en hel del mod och kräva en hel del från din sida. Men det fungerar.
  • Berätta personliga berättelser
    Låt din personlighet, ditt vardagsliv och ditt privatliv (inom rimliga gränser) finnas med i din kommunikation. Skriv personligt men inte privat, som det så fint heter.
  • Var rolig
    Skriv på ett underhållande sätt och ta inte dig själv på så stort allvar. Det går att få med humor i det mesta du skriver. Prova så får du se.

Det var regel nummer 1, Rockstjärnor berör människor. Håll utkik efter kommande inlägg där vi går igenom resterande åtta regler.

Tills dess, rock on!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Se till att du och ditt företag berör människor.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This