Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Vilka färger är bäst för din hemsida?

Bäst färger för hemsidaGrönt är skönt, blått är flott, rött är skönt. Gult är bara fult. Och svart är ingen färg. Inte vitt heller. Orange, den är gladast – det tyckte i alla fall Frank Sinatra.

Ja, åsikterna om färger är många. Det är inte så konstigt – färgerna påverkar oss. Experter hävdar exempelvis att vi är ett av de få däggdjur som uppfattar färger och att dessa var väldigt viktiga för våra förfäders överlevnad.

Och apropå överlevnad så är webbplatsen en viktig del för att ett företag ska överleva. Därför ska vi idag prata om färgers nyckelroll när det gäller hur vi påverkas av en hemsida och varför du måste tänka till noga för att dina färger ska hjälpa dig att uppnå målet med din webbplats. Exempelvis handla i din webbshop, beställa en broschyr eller kontakta dig via telefon.

Färgerna måste även hjälpa dig att kommunicera ditt budskap effektivt, stärka det unika med ditt företag och bygga ditt varumärke. Ett felval kan få dina besökare och kasta sig över tillbakaknappen fortare än kvickt istället för att utforska din sajt och allt du har att bjuda på.

Så ska knapparna vara blåa? Eller kanske gröna? Ska du ha en mörk eller ljus sajt? Besluten är många och de måste som sagt bli rätt.

Generella riktlinjer för färger på webbplatser

Färger på din webbplatsVi börjar med ett par generella riktlinjer för användning av färger på hemsidor.

Givetvis är ingenting av nedanstående hugget i sten, men det ger dig direktiv vad du kan tänka på.

  • Fundera över hur din målgrupp ser ut demografiskt. Består den primärt av kvinnor eller män? Unga eller äldre? Ha sedan detta i åtanke när du väljer färger.
  • Skapa ett naturligt färgschema, utan onaturliga skrikiga färger, som framkallar de känslor som du vill att besökarna ska få på din sajt.
  • Välj max tre olika färger och använd sedan dem genomgående över hela sajten. Och även i resten av ditt marknadsföringsmaterial, så klart.
  • Använd inte gul som bakgrundsfärg eftersom det är ansträngande för ögonen.
  • Tänk över användningen av svart som bakgrundsfärg. Det begränsar nämligen i stort sett textfärgsalternativen till vitt eller gult och dessa kan se skrikiga ut mot en svart bakgrund. De är dessutom ganska jobbiga för ögat.
  • Om du känner dig osäker, välj det säkra kortet svart text på vit bakgrund. Kanske vinner du inga priser i uppfinningsrikedom eller originalitet, men denna färgkombination ger din sajt optimal läsbarhet. Välj hur som helst en textfärg som är i kontrast med din bakgrundfärg – och det bästa alternativet är oftast mörk textfärg på ljus bakgrund.
  • Välj från de 216 ”webbläsarsäkra” färgerna om du vill vara säker på att din sajt ska visa rätt färger för alla dina besökare – du vet aldrig vad de sitter på för utrustning. Ett schema över de webbsäkra färgerna hittar du här.
  • Låt din sajts olika webbelement stå i kontrast med varandra för att texter, knappar, grafik etc. ska kännas mer dynamiska och bli lättare att uppfatta och ta till sig. Testa gärna webbplatsen på vänner och bekanta för att få feedback på färger och konstraster.

Färger i kontrast

Bild hämtad från Lighthouse International

Färger som säljer

Du som driver ett företag vill givetvis att din webbplats ska sälja. Konstigt vore väl annars.

Färger har en viktig del i marknadsföring. Och åsikterna och teorierna om vad som är toppen och botten går isär.

Många säger att blått signalerar kvalitet och förtroende. Andra att rött får oss att agera och att göra det NU! Det finns också en teori om att grönt får människor att spendera pengar (detta är jag personligen lite skeptisk mot). Att gult får mer uppmärksamhet – men samtidigt är besvärligt – är också en filosofi medan andra istället hävdar att det är orange som ger bäst uppmärksamhet och därför ska användas för t.ex. call to actions.

Vanliga färger och deras vanligaste betydelser

Röd: energi, passion, iver, kraft – men också aggression och fara.

Blå: tuffhet, frihet, tålamod, lojalitet, lugn, trovärdighet – men också vemod och depression.

Gul: ljus, optimism, glädje, lycka.

Grön: liv, naturlighet, hälsa, välstånd, framgång.

Orange: vänlighet, värme energi, lekfullhet, mod.

Lila: vishet, sofistikerat, festlighet.

Vit: renhet, ungdom, fräschhet, lugn.

Svart: kraft, elegans, hemlighetsfull, mystisk.

Grå: säkerhet, mogenhet, tillförlitlighet.

Rosa: romantik, ses ofta som en kvinnlig färg.

Brun: välbefinnande, styrka, stabilitet, trovärdighet.

Ett säkert råd om färgval

Håller du med? Det är sannerligen inte lätt det här med färger. Men ska jag ge dig ett enda tips som du kan ta med dig från den här artikeln är det att du ska använda en tydlig ”actionfärg” på din sajt. Vilken kulör den sedan har är egentligen sekundärt.

Och sedan ska du uppfostra dina besökare att denna färg betyder att de ska utföra någon form av handling. Med andra ord ska du använda den på call to action-knappar, länkar och dylikt.

Och vill du vara trendig så ska du enligt färgexperterna Pantone välja den gröna färgen PANTONE 17-5641 Emerald som de utsett till årets färg 2013.

Så just nu är det alltså grönt som är skönt. Lycka till med dina färgval!


Dagens marknadsföringslärdom

Färger har betydelse och ska inte lämnas åt slumpen.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

2 kommentarer
Palle säger 4 februari 2013

Gillar denna genomgång som har många bra och konkreta tips.
Tack.

Svara
Svara

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This