Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Är Pinterest något att ha för ett företag?

Att jobba med bilder i marknadsföring på sociala medier kan ge stort utslag för ett företag och jag har till exempel skrivit om att jobba med bilder på Facebook tidigare.

Idag tänkte jag spinna vidare på det temat och skriva om plattformen Pinterest som ett komplement till webben och hur du på ett enkelt sätt kan använda Pinterest för att sprida dina produkter och blogginlägg. För bilder, det gillar vi!

Du kan göra det på flera enkla sätt:

1. Du skapar ett konto på Pinterest som du döper till samma namn som din webbshop, webb eller varumärke. Där pinnar du bilder, likadana som du har  i shoppen, och lägger in en direktlänk till din produkt. Jag tycker att Pinterest är snyggt och sidan där man själv samlar sina bilder bildar en snygg helhet. Sitter du och pillar lite extra och flyttar omkring så kan du få en riktigt snygg shop även på Pinterest.

Pinterest är uppbyggt i så kallade boards. Det är flera små anslagstavlor som du kan döpa till vad du vill och sedan lägga in bilder där som passar rubriken. Du kan också möblera om dessa hur du vill.

Pinterest anslagstavla

2. Nyttan för dig är att du på ett enkelt sätt kan visa upp bilder och produkter från din webbplats. På själva webbplatsen lägger du in möjligheten för dina besökare/köpare att pinna/dela dina bilder på sina sidor för att på så sätt sprids dina bilder ytterligare. I den möjligheten ligger ju även direktlänken till din sajt så att dina produkter sprids ytterligare när människor pinnar sina bilder till sina boards.

3. Använd Pinterest till kampanjer. Det går alldeles utmärkt att använda Pinterest i en kampanj, men självklart måste ju föremålet för kampanjen har någon anknytning till just bilder. Klicka in på den här sidan där bokkaraktär, Vanja Juhlin ur boken Fotografenhuserar. Boken har inte släppts ännu utan man har börjat med ett smygsläpp på Pinterest. Där jobbar även författaren med att lägga ut bilder som hintar till det som händer i boken samt att hon lägger ut små utdrag. Den här kampanjen är också jag involverad i.

4. Skriv mer än ett ord. Du kan skriva upp till 500 tecken under varje bild. Om du kopplar bilderna till en webbshop så rekommendera jag även att du skriver lite om produkten. Eller gör som i kampanjen för Fotografen ovan och tar lite snuttar ur boken.

Att ladda upp egna bilder är viktigt om du vill ha vidare spridning och med trafik till din egen sida. Och du ska koppla bilden med länk till din webb.

5. Kom ihåg att du också ska repinna och gilla bilder. Det är ett bra sätt att få nya följare och visa att man finns – precis som det fungerar på Twitter.

Avslutningsvis, varför ska du vara på Pinterest?

  • Bilder är poppis på sociala medier och ger mer spridning
  • Det är enkelt att jobba med storytelling på Pinterest
  • Du skapar nya kontakter
  • Du kan använda din Pinterest-sida som portfolio
  • Pinterest är ett utmärkt komplement till de andra sociala medierna du använder
  • Det är både roligt och snyggt

Och jag själv blir alltid lika glad för nya följare på Pinterest.

Dagens marknadsföringslärdom

Pinna bilder från din webbwebbplats på Pinterest!

BloggkommentarerDin tur – är Pinterest något att ha?
Berätta gärna om dina egna erfarenheter av Pinterest i kommentarsfältet här under. Eller fyll på om det är något du saknar. Det blir mycket roligare om vi hjälps åt, eller hur?

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Karin Berg

Karin Berg är kommunikatör, sociala medier-strateg och egen företagare med lång erfarenhet och en stark passion för att hjälpa företagare att synas bättre och nå resultat med sociala medier. --- Fler blogginlägg skrivna av Karin. Google+ | Facebook | Twitter | LinkedIn

Gör din röst hörd:

4 kommentarer
Michael säger 13 mars 2013

Jag tror många fortfarande ser på Pinterest som något som används för att marknadsföra snygga konsumentprodukter. Men tänk exempelvis en arkitektfirma eller en konferensanläggning. Sådana B2B-kategorier tror jag lätt missar Pinterest!

Svara
    Karin Berg säger 13 mars 2013

    Ja, du har rätt i det! Absolut.
    Jag skriver dessutom att man kan ha det som Potfolio eller Storytelling. Men precis som du skriver är det lätt att andra kategorier missar nyttan med Pinterest. Konferensanläggningar har ett superläge med Pinterest samma gäller turistnäringen. Som konsult har du ju också ett läge, åtminstone om du jobbar med bild som tex AD.

    Svara
Svara

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This