Använd storytelling för att berätta ditt varumärkes historia

Storytelling varumärkeUnder lång tid är det tv-reklamfilmer som varit det bästa sättet för större företag och organisationer att berätta starka historier, så kallad storytelling, för en större grupp människor.

Men i och med Internets intåg har denna verklighet förändrats.

Idag har sociala medier och onlinevideor gjort det möjligt även för företag som inte har en kassakista stor nog att kunna finansiera en tv-reklam att kommunicera med sin målgrupp genom storytelling.

Och vill du se ett exempel på en oerhört stark berättelse, kommunicerad via onlinevideo av ett företag, ska du klicka på play här under. Men jag vill varna dig för att det finns en överhängande risk för att du blir lite blank i ögonen…

[imaioVideo v=1]

Som du ser handlar berättelsen om en kinesisk familj som lyckas överkomma stora svårigheter då sonen skadas i en olycka och förlorar förmågan att gå. Men genom att kämpaglöd och beslutsamhet lyckas fadern hjälpa honom att kunna gå igen. Något du också märker är att familjemiddagar återkommer genom hela filmen.

Videon har ett starkt budskap, är gripande och nästan omöjlig att inte bli berörd av. Men den är också en reklamfilm för BERNAS, ett malaysiskt risföretag, som är över tre minuter lång (och verkligen värd att investera tre minuter av din tid i, så om du inte redan tittat så gör det).

På tre minuter lyckas videomakarna få till en story som innehåller både tragedi, förlåtelse, styrka, familjeliv och kärlek. Och den är som sagt djupt berörande. Notera också att videon, som trots allt är en reklamfilm, inte innehåller någon käck jingel eller hurtig röst som säger åt dig att köpa. Istället har företaget använt storytelling, mänsklighetens ”sociala valuta”, som är så mycket starkare än någon av reklamfilmers traditionella ingredienser.

Att videon är tre minuter gjorde den för lång för att visas i tv. Men risföretaget behövde uppenbarligen inte tv för att generera över 750 000 visningar online.

De behövde bara en stark story.

Varumärke storytellingSociala medier gör det möjligt för företag och organisationer av alla storlekar att dagligen berätta sin historia utan att spendera en massa pengar på traditionella storytelling-verktyg, dvs tv och radio.

Facebook har till exempel uppmuntrat företag att använda stories genom att de introducerat ”Sponsored Stories” (Sponsrade händelser på svenska) – en form av annonsering där du marknadsför ditt varumärkes statusuppdatering till dina fans och deras vänner. Även när det gäller timeline (tidslinjen) är Facebooks tanke att du ska berätta ditt företags story genom bilder och video.

Sociala medier där det visuella står i centrum växer lavinartat med tjänster som till exempel Pinterest, Instagram, YouTube och Tumblr. Där kan du som företagare berätta din historia genom en bild eller en kort egenproducerad video. Och om berättelserna är starka och tilltalande så sprids de till fler och fler och fler.

Ett extra plus med den här strategin är dessutom att om du skulle misslyckas med att få till en stark story så spelar det inte så stor roll eftersom du ändå inte har spenderat en miljon kronor på en tv-reklam. Du kan bara göra ett nytt försök imorgon och hoppas på bättre lycka.

Så har du inte redan börjat storytella, sätt igång med det nu. Storytelling har funnits sedan urminnes tider och kommer aldrig går ur modet. Varumärkesbyggarbranschens ständiga lilla svarta.


Dagens marknadsföringslärdom

Använd storytelling för att skriva ditt varumärkes framgångssaga.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts