Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Gör någon glad och gör det idag – om att använda glädje i din marknadsföring

Nyss hemkommen från en gospelkonsert med min mammas kör känns den här söndagskvällen inte alls dum. För efter en timme med pur glädje och livsbejakande musik kan man inte känna sig så mycket annat än glad och upprymd. Oh happy day, liksom.

Att tidigare idag ha åkt skridskor i solskenet, på en kanske inte spegelblank men ändå finfin is, har bidragit till en alla tiders dag.

Och dagens intryck och känslor fick mig att fundera på kombinationen glädje och marknadsföring. Kan dessa två bilda en match made in heaven eller utesluter det ena det andra?

Vad säger glädjeexperten?

Marknadsföringsprofessorn Jennifer Aaker (Stanford) har jobbat med många storföretag, bland dem AOL, Adobe och Facebook, för att lära dem att använda glädje för att öka sina anställdas produktivitet och attrahera kunder.

Aaker tror starkt på glädje i näringslivet. Att förståelsen av vad som gör människor glada är ytterst viktigt för att bygga starka relationer, produkter, organisationer och varumärken. Och om hennes hypoteser stämmer så är glädje troligtvis ett av de få sätt som finns kvar för företag att kännas äkta i sina försök att locka kunder.

Aaker uttrycker saken så här:

”The idea of brands enabling happiness and providing greater meaning in the world is powerful. People have an aversion to anything that feels overly manufactured.”

I sin undervisning bad hon sina studenter att utveckla sin egen ”glädjeplan” för ett fiktivt företag. Hon uppmanande dem också att varje dag i 30 dagar ta minst ett foto av ett glädjefyllt ögonblick med sin smartphone och sedan ranka varje ögonblick på en skala från 1 till 10 för att på så sätt kvantifiera sina känslor.

Klassen såg snart klara mönster.

De lärde sig att förväntningarna inför en angenäm upplevelse kändes lika bra som att klara en tung uppgift (t.ex. ett maratonlopp eller en tenta). De upptäckte också att en meningsfull upplevelse (t.ex. lära sig någonting nytt, volontärarbete eller umgås med familj och vänner) många gånger gör människor gladare än ögonblick av ren njutning.

De fick dessutom insikten att glädje förändras med åldern. Yngre människor känner sig som lyckligast när de är ivriga medan äldre likställer glädje att känna sig lugn och harmonisk.

Glädje en nyckel till ökade affärer

Att känna till att det är så här det ligger till är en nyckel för företag som alltmer börjar försöka tala till konsumenternas känslor i tider av både sparsamhet och nyckfullt köpbeteende.

Använd glädje i marknadsföring

Nu vill människor ha någonting annat, någonting mer, än att bara köpa en produkt, använda den och sedan slänga den. Att föra in glädjen i marknadsföringen och det företagen erbjuder utvidgar idén om vad det ska innebära att köpa någonting.

Och i och med de sociala mediernas framfart har ribban höjts. Som företag vill du att människor ska ha en upplevelse utöver det vanliga som de kan prata om på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn etc.

Ett exempel på ett företag som skapat en länk mellan glädje och varumärket är Coca Cola som för ett par år sedan installerade en ”happiness machine” i form av en läskautomat på ett universitet i New York. Istället för att, som brukligt spotta ur sig läskburkar, överraskade denna glädjemaskin studenterna genom att leverera antingen en pizza eller en blombukett. Dolda kameror filmade det hela och när videon sedan lades ut online blev den genast viral med ett stort antal tittare som följd. Om du inte sett den redan, ta dig en titt här under.

[imaioVideo v=1]

Idag har videon över 5,2 miljoner visningar och Coca Cola är säkerligen nöjda med kopplingen som glädje fått till deras varumärke. För de vill ju, precis som vi andra företagare, att konsumenterna ska dela med sig av det glada ögonblick som konsumtionen av vår produkt har gett dem och det ska kännas som att den är en del av deras liv och samhället de lever i.

En viktig anledning till det är att vi idag är medvetna om att det rekommendationerna från vänner och bekanta som påverkar konsumenterna starkast. Det känner du förmodligen igen om du går till dig själv och ditt eget beteende.

Glädje kan alltså vara den ingrediens som kan hjälpa dig till en effektivare marknadsföring och fler affärer. Så det är bara att börja fundera på hur du kan föra in glädjen i ditt företag. Tänk bara på att den ska vara genuin och äkta – försöker du fejka kommer du garanterat bli genomskådad fortare än kvickt.

Som avslutning säger jag som sångerskan Doris: Did you give the world some love today baby. Annars är det bara ut och sprida glädje och kärlek på gator och torg.


Dagens marknadsföringslärdom

Att göra någon glad kan ge dig fler affärer.

BloggkommentarerVad tycker du? Har glädje något att göra i näringslivet?
Dela gärna med dig av dina egna tankar kring glädje och affärer i kommentarsfältet här under. Det blir mycket roligare om vi hjälps åt, eller hur?

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This