Hur du får alla aviseringar från din favoritsida på Facebook

Gilla FacebookGillar du många sidor på Facebook?

Om svaret är ja är vi av samma skrot och korn.

Och en herrans massa år spenderade på detta sociala nätverk har medfört att högen med sidor man klickat gilla på har växt till något nästintill okontrollerbart.

Ett monster av företagssidor som löper amok.

Nej, så illa är det naturligtvis inte. Men det har blivit lite för många sidor under årens lopp. Vissa håller fortfarande måttet, medan man har tröttnat rejält på andra. Som den där tröjan som kändes så het förra våren, men som du nu aldrig skulle visa dig offentligt i. Kanske har du ibland till och med bara gillaklickat för att vara snäll mot din nätverkskollega.

Men så har vi de där Facebook-sidorna som gång på gång överlevererar med fantastiskt innehåll. Guldkornen. De sidor som du inte kan leva ditt onlineliv utan.

Få alla aviseringar från en Facebook-sida

Bara för att du gillat en sida på Facebook är det ingen garanti för att du ska se alla uppdateringar sidan gör

Men tyvärr så försvinner de här guldkornen alltför ofta i havet av medelmåttighet som huserar i ditt nyhetsflöde. Du missar den där fantastiska uppdateringen som skulle kunnat ta ditt företag till nästa nivå.

Istället får du ännu ett gäng dussinråd och gammal skåpmat som du redan hört till leda.

För bara för att du en gång gillat en sida på Facebook så är det ingen garanti för att du i framtiden ska få alla uppdateringar som sidan i fråga gör.

Långt ifrån.

Faktum är att en sida idag endast når i snitt 6 procent av sina fans med de inlägg de publicerar. 6 procent! Och vänder vi på steken så betyder det att du endast får 6 procent av uppdateringarna från dina favoritsidor. Inte konstigt att du missar en massa fynd.

Så vad göra? Är det bara att gilla läget eller finns det något sätt att aldrig missa det som händer kring dina favoritsidor på Facebook?

Jag kan glädja dig med att det gör det.

Facebooks lösning för att du ska få aviseringar från vilken sida du vill

Aviseringar (den lilla röda siffran som dyker upp vid jordgloben högst uppe till höger) uppmärksammar en Facebook-användare varje gång en sida publicerar ett inlägg. Det fungerar på samma sätt som när en användare meddelas att någon har skrivit något på hans eller hennes tidslinje eller att en vän har kommenterat på ett inlägg de skrivit.

Kort och gott är aviseringar ett utmärkt sätt att hålla koll på vad varumärken/företag/organisationer lägger upp på Facebook.

Aviseringar Facebook-sida

Hur du aktiverar aviseringar för en Facebook-sida för att inte missa någon uppdatering

Hur du aktiverar aviseringar för en sida

1. Navigera till sidan du inte vill missa på Facebook.

2. Gilla sidan (om du inte redan gjort det) och för sedan muspekaren över Gilla-knappen.

3. En dropdown-meny visar sig och då väljer du ”Ta emot aviseringar”. Blir detta alternativ då förbockat vet du att du gjort rätt.

Svårare än så är det inte. Nu har du aktiverat aviseringar för sidan och kommer aldrig mer att behöva gå miste om några guldkorn.

Och vill du träna på din nya kunskap, så får du gärna träna på Online Marketing Academys Facebook-sida

Hur du ser dina aviseringar

Nästa gång den sida som du tar emot aviseringar ifrån publicerar något så kommer du att bli uppmärksam på det genom att det dyker upp en liten röd ruta med en siffra i vid din aviseringssymbol (jordgloben). Siffran visar hur många aviseringar som du ännu inte har tittat på och funktionen fungerar både i din dators webbläsare och i webbläsaren eller appen på din mobiltelefon eller surfplatta.

Det enda du behöver göra är att klicka på aviseringssymbolen för att se de aviseringar du fått och sedan klicka på de som känns intressanta för att se dem i sin helhet.

Aviseringar Facebook

Aviseringar – en winwin-situation för alla

För användare ger Facebook-aviseringar möjligheten att aldrig missa något content som dina favoritvarumärken publicerar. På så sätt har du full koll på bra artiklar, erbjudanden, reor, evenemang och annat kul som händer. Aldrig mer en skorea som du inte får reda på alltså.

För företag och organisationer är fördelarna med aviseringar exempelvis:

  • Genom att uppmuntra fans att ta emot aviseringar från din sida ser du till att de inte missar något som du publicerar.
  • Aviseringar ger dig möjligheten att spionera på konkurrenterna och se vad de har för sig.
  • Du kan försäkra dig om att du alltid har koll på det bästa och senaste i branschen genom att ta emot aviseringar från de främsta sidorna inom ditt område.

Så se till att dra nytta av aviseringarna på Facebook – vare sig du är användare eller har hand om en sida. Som du ser är det lätt som en plätt!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Aviseringar är en enkel och användbar funktion som garanterar att du aldrig går miste om vad du är intresserad av på Facebook.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts