5 livsviktiga kompetenser för dagens digitalmarknadsförare

Vilka är egentligen de viktigaste sakerna att kunna för dagens digitalmarknadsförare eller bloggare?

Det är självklart en fråga det inte finns något givet svar på – förmodligen skulle du få ett unikt svar för varje person du frågade. Men här är i alla fall min lista på fem livsviktiga kompetenser för onlinemarknadsföraren 2013.

Kompetens digital marknadsföringAlla kanske inte är födda med de här färdigheterna och har dem naturligt, för så vitt jag vet finns det inget entreprenör- eller marknadsförar-DNA som man kan födas med.

Men du kan utan tvekan lära dig dem och med regelbunden träning utveckla dem mer och mer. Det tar bara en dos blod, svett och tårar.

1. Empati och förståelse

Om du inte kan förstå de människor som du riktar dina produkter eller tjänster till, kommer du inte att kunna leverera det de verkligen vill ha och behöver på det sätt som de vill ha det. Du måste kunna lösa verkliga problem, hitta de grundläggande orsakerna och kommunicera på ett sätt som din målgrupp förstår.

2. Kommunikation

Den här punkten är förmodligen ingen överraskning, och precis som jag påpekar ovan, måste du kunna kommunicera om du ska bli framgångsrik i din digitala marknadsföring. Det gäller framför allt skriftligt, men i och med intåget av videor och podcasts även muntligt.

Oavsett om du är en soloföretagare, VD på ett storföretag eller anställd är tydlig, effektiv och fångande kommunikation jätteviktigt – det går bara inte att komma undan. E-post är ju mer eller mindre obligatoriskt, och idag har vi även alla olika sociala medier, bloggar m.m.

3. Nätverkande, relationsbyggande och förmågan att kunna ta människor

Dagens teknik ger möjligheter som aldrig förr när det gäller nätverkande. Men då pratar vi inte om att spamma dina konton på Facebook, Twitter och LinkedIn med länkar utan att verkligen ta kontakt och bygga relationer med människor.

Vi talar om att lära känna människor och att få dem att lära känna dig. För att komma någonstans idag är det betydligt lättare om du har hjälp och stöd från människorna runt omkring dig. Därför kommer den som kan bygga relationer med andra ha ett stort försprång gentemot de som bränner sina broar på löpande band.

4. Misslyckanden

Den här ”kompetensen” kanske känns lite malplacerad på listan, men livet som företagare har lärt mig att upprepade misslyckanden och förmågan att ta dessa, borsta av sig och resa sig upp igen är något av det viktigaste du kan lära dig. Se dina projekt som lärande experiment, inte som antingen succéer eller misslyckanden, så kommer du ha en betydligt bättre tillvaro.

Och tänk på att du för varje mindre framgångsrikt experiment kommer allt närmare din fullträff. För Thomas Edison tog det till exempel omkring 2 000 försök innan han lyckades skapa en fungerande glödlampa.

5. Uthållighet

Apropå Thomas Edison, tänk om han hade gett upp sina försök – då kanske vi hade suttit här i mörkret än idag. Som tur är för oss var han en seg rackare, men tyvärr är det alltför många människor som ger upp för tidigt. Ofta precis innan de kunde fått sitt stora genombrott, då det många gånger är som tyngst och jobbigast. Så även om du går på knäna, gör allt som står i din makt för att orka lite till.

Med det inte sagt att du ska kämpa på till varje pris – ibland är det faktiskt läge att ge upp ett tröstlöst projekt innan det går för långt. Det gäller att lära sig se skillnad på idéer som har potential och de som bara är hopplösa.

Så där, där har vi min lista på livsviktiga kompetenser för dagens digitala marknadsförare.


Dagens marknadsföringslärdom

För att bli en framgångsrik onlinemarknadsförare måste du ha empati, kunna kommunicera, bygga relationer, ta ett misslyckande och vara uthållig.

BloggkommentarerDin tur – hur ser din lista ut?
Berätta gärna om vad du tycker att man som digital marknadsförare måste kunna i kommentarsfältet här under.

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts