Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

17 typer av content du kan skapa utan att skriva ett ord text

Content marketing utan att skrivaEtt stort hinder för många att skapa den där bloggen som skulle kunna ta ditt företag till nästa nivå är att man inte har skriva som en av de största styrkorna på sin lista.

Och som ofrivillig skribent tror man därmed att det är kört när det gäller dagens ”måste” content marketing.

Fel.

Att ”content is king” är vi många som skriver under på. Med content är långtifrån synonymt med text.

Idag behöver du inte vara någon gudabenådad skribent för att kunna fylla din blogg med innehåll som är värdefullt för dina besökare. Det finns en rad andra möjligheter att skapa content och de kräver i stort sett inte en endaste rad text. Förutom möjligen en bra rubrik. Här är ett par förslag för att få fart på din kreativitet.

1. Animerade GIF-bilder

Animerade GIF-bilder har länge varit ett vanligt inslag på chattar och i diskussionsforum. Men på det övriga internet har de inte varit lika vanliga – tills bloggplattformen Tumblr gjorde världen en tjänst och gav dem den plats i rampljuset de förtjänar.

En rolig GIF-animation – eller varför inte en samling av dem – kan ge både din blogg och dina landningssidor ett visuellt lyft. Och de behöver inte vara roliga – de kan även göra ett utmärkt jobb när det gäller att visa upp din produkt. Som den här från Lovestru.ck.

GIF Lovestru.ck

2. Användargenererat innehåll

Du som inte gillar att skriva själv – låt dina besökare/kunder göra det istället. Förmodligen har du ett och annat fans därute som älskar ditt företag och dina produkter/tjänster och därför skapar innehåll som talar om hur bra du är på olika plattformar. Ta tillvara på det och publicera det på din webbplats och i sociala medier.

Men nöj dig inte med endast nöjd-kund-uttalanden – uppmuntra dina fans att vara mer kreativa än så. Och sker det inte av sig själv kan du använda dig av ”mutor” som får fart på deras inspiration och kreativitet. Tävlingar med fina priser eller rabattkuponger brukar vara ett bra sätt att uppnå det.

3. Bildgallerier

En bild säger mer än tusen ord, som man brukar säga. Så fyll dina blogginlägg med bilder istället för text. Hitta fina bilder som matchar din verksamhet och skapa inspirerande bildgallerier som förstärker ditt budskap. Men glöm inte att se till att du har rättigheter att använda bilderna.

4. Citatsamlingar

”A quotation is a handy thing to have about, saving one the trouble of thinking for oneself, always a laborious business.”
– A.A. Milne

Oavsett vilken bransch du verkar i så finns det garanterat ett gäng citat som inspirerar dina besökare. Sök på dina branschord + citat (eller quote på engelska) så får du i de flesta fall upp långa listor av citat som du kan använda på din blogg. Och glöm inte att ge ett erkännande till den som sagt citaten du använder.

5. Gästinlägg

Bjud in andra bloggare att gästblogga på din webbplats i utbyte mot lite reklam och en länk till hans eller hennes webbplats. Har du tillräckligt många läsare kommer du inte ha några problem att hittade intresserade skribenter. Och för att inte riskera att få Googles onda öga och stämpel som länkskojare, vara noga med att endast acceptera gästinlägg som håller en hög kvalitet.

6. Inbäddade tweets eller Facebook-inlägg

Vi har redan pratat om användargenererat innehåll ovan, men eftersom att bädda in tweets från Twitter eller inlägg från Facebook på din blogg är så pass enkelt så har jag förärat dem med en egen rubrik. Idag finns det knappast något enklare sätt att få tag på uttalanden från nöjda kunder än att vända sig till våra största sociala medier, så när du ser att någon skrivit berömmande om dig på Facebook eller Twitter så ska du så klart se till att dessa inlägg syns även på din webbplats.

Här under har jag bäddat in en tweet för att ge dig ett exempel på hur det kan se ut:

7. Infografik

Infografik, eller infographic som det heter på engelska, innebär att du presenterar information eller data på ett visuellt sätt. Idag är infografik bland det mest delade och uppskattade innehåll som finns på nätet så sammanställ din kunskap och branschens mest intressanta data i en tjusig infografik så har du goda chanser till en delningsraket.

8. Intervju (ljud)

Att skapa en intervju i ljudform är inte speciellt svårt. Allt du behöver är ett program som spelar in ljud och det har du gratis i Audacity (som för övrigt är ett av de 339 gratisverktyg jag tipsar om i min gratis specialrapport) och en intressant person att prata med. Förslagsvis någon form av expert inom din bransch, för det bör vara någon som kan dela med sig av värdefull information som hjälper din målgrupp.

9. Låtsamling

Vad vore livet utan musik? Musik gör oss (i de flesta fall) på bättre humör och hur bekvämt är det inte om någon serverar en bra musik på ett silverfat? Så på samma sätt som du sätter ihop samlingar av bilder och citat kan du sätta ihop listor på dina favoritlåtar för olika ändamål eller situationer, exempelvis ”sånger som får dig att må bättre när du har en riktigt dålig dag”.

Om du kan hitta låtar med en koppling till ditt företag är det naturligtvis ett stort plus, men annars går det finfint med låtar som du helt enkelt tycker är bra. Hitta ett tema, gör en lista på YouTube-klipp eller länka till en lista på Spotify och vips har du ett utmärkt blogginlägg som gör dina bloggbesökares dag bättre.

10. Länksamling

Att samla ihop andras värdefulla content är ett utmärkt sätt att bli källan som människor går till när de vill ha tag på kvalitetsinnehåll – utan att du behöver skriva en enda rad själv. Samla ihop en lista av bra länkar med innehåll som kan vara till hjälp för dina besökare, förslagsvis 15-20 stycken, inom din bransch, sammanställ dem och presentera dem sedan på ett tjusigt sätt som dina besökare lätt kan ta till sig.

11. Meme

Du som spenderat mer än en minut på sociala medier de senaste året har garanterat sätt ett och annat meme. Och det fina i kråksången är att denna contenttyp både är enkel att skapa eftersom du inte behöver några grafiska kunskaper, får människor att le och tack vare inslaget av humor sprider sig som vildhavre på nätet.

Sajter som till exempel Meme Generator låter dig skriva en kort text på populära meme-bilder och eftersom du själv skriver texterna går meme med andra ord att använda oavsett bransch. Kom bara ihåg att less is more när det gäller meme. De har ingen topplacering i kvalitetsinnehållsmätaren och överanvändande av dem kan göra att värdet av budskapet eller ditt varumärke devalveras.

Sociala medier meme

En lyckad meme som sprids på nätet kan ge ditt företag en finfin boost.

12. Outsourca skrivandet

Bara för att du inte vill skriva själv så behöver ju inte din webbplats vara en textfri zon. Det finns fullt av vassa skribenter därute som du kan betala för att skriva bra texter till dig. Genom att outsourca så kan du istället koncentrera dig på det du är bra på.

13. Podcast

Genom att ha din egen podcast kan du skapa tonvis av bra innehåll utan att behöva skriva något. Det räcker att du har talets gåva och intressanta ämnen att prata om (bra gäster är självklart också ett plus). Idag är det många som hellre tar till sig information genom att lyssna än att läsa och dessutom är det inte särskilt svårt att skapa en egen podcast. Kolla in exempelvis Apples guide om du vill ha hjälp att komma igång.

14. Presentation

Att dela med dig av presentationer från exempelvis SlideShare på din blogg är ytterligare ett sätt att fylla din webbplats med bra innehåll utan att behöva skapa det själv. Naturligtvis bidrar det till att stärka ditt varumärke att skapa egna presentationer, men du behöver inte göra det om du inte vill. Det är bara att bädda in andras verk.

Här är ett exempel på hur det kan se ut:

15. Serier

Om du inte känner att du har talang för att skriva så kanske illustrationer är mera din grej? I så fall ska du definitivt överväga att skapa en egen serie som utspelar sig i din bransch. Tack vare att serier i de flesta fall bygger på humor tycker människor om att dela dem vidare och eftersom de inte är så vanliga har du möjligheter till stort genomslag. Men se till att du håller dig inom ramarna när det gäller humornivån – du vill inte råka göra din målgrupp upprörd genom att gå över gränsen.

Onlinemarknadsföring serie

Bildkälla

16. Undersökningar och enkäter

Att genomföra undersökningar och enkäter kan ge dig en lång rad värdefulla insikter om din målgrupp. Vad de tycker, tänker och gillar till exempel. Kunskap som inte bara ger dig innehåll att dela med dig av utan även gör att du ligger steget före konkurrenterna. Du kan även lära dig en massa om din marknad och din produkt/tjänst av dina undersökningar. Och med tanke på hur enkla de idag är att skapa, med hjälp av exempelvis SurveyMonkeys gratisversion så finns det ingenting som hindrar dig.

17. Video

Vi har redan nämnt intervjuer i ljudform. Varför inte ta det hela ett steg längre och göra dina intervjuer i videoform? Kanske eller göra en lista med branschens bästa klipp på YouTube? Eller om du vill lägga ribban lite högre kan du sända livestremad video, skapa egna marknadsföringsvideor eller kortvideor för Vine eller Instagram. Endast fantasin sätter gränserna. Och oavsett hur du använder video så ger det unika möjligheter att kommunicera ditt budskap på ett kärnfullt, inspirerande och minnesvärt sätt. Videomarknadsföring kan skapa stor spridning för ditt företag så glöm inte att ladda upp dina färdiga alster på YouTube eller Vimeo.

Lycka till med ditt content!

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Du behöver inte kunna skriva för att dra nytta av content marketing.

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This