Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/plugin.php on line 571

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

Warning: Illegal string offset 'output_key' in /www/webvol29/36/79up2w9lfqe7mtr/onlinemarketingacademy.se/public_html/wp-includes/nav-menu.php on line 604

10 saker dina besökare önskar att du kände till

Jag får ibland frågan från personer som bloggar på sitt företags sida om hur de kan få sina bloggbesökare att stanna kvar på sajten och lyckas skapa ett aktivt community.

I dessa situationer brukar jag försöka svara på ett mer hövligt sätt, men här i bloggen så tar jag tillfället att vara lite hårdare mot dig så jag går rakt på sak:

  • Jag bryr mig inte om målet eller syftet med din blogg
  • Jag bryr mig inte om vilka dina läsare är
  • Jag bryr mig inte om vad du bloggar om

Faktum är att det finns ett par saker som dina bloggbesökare önskar att du visste, saker som du inte kan ignorera. Du måste kort och gott ge dina besökare vad de vill ha. Annars klickar de vidare snabbare än du hinner säga RSS-flöde.

Bloggbesökare

1. Jag vet inte vad du vill att jag ska göra när jag landar på din startsida

Om du ger dina besökare för många val, för många länkar att klicka på, så blir de förvirrade – och lämnar dig fortare än kvickt. Fundera ut en enda sak som du vill att de ska göra. Vill du att de ska prenumerera på ditt nyhetsbrev? Prenumerera på ditt RSS-flöde? Eller någonting annat?

Och du som har en sidospalt – gör dig av med alla widgets som ligger där som inte har att göra med ditt företag. Kanske tycker du att det är toppen med widgeten som visar vädret på din hemort, men den förbryllar dina besökare.

2. Jag vill veta vem du är – på en gång

Som du säkert redan vet har du inte dina förstagångsbesökares uppmärksamhet under speciellt lång tid. Och de vill veta exakt vem det är som ligger bakom bloggen. Förutom din Om-sida, ha gärna en liten ”Om skribenten”-ruta med en liten text om dig samt ett foto. Och lägg den så att den syns tydligt på sidan.

Forskning har visat att människor känner en större känslomässig samhörighet med dig – och minns vem du är – om de ser ett foto.

3. Jag vill veta vad din blogg handlar om – på en gång

Har du en slogan? En kort text som berättar för dina besökare – direkt på startsidan – vad din blogg eller webbplats handlar om.

Listar du de kategorier du skriver om i bloggens sidospalt? Du har inte mycket tid (eller plats) att övertyga dina besökare om att de har kommit till rätt ställe. Använd den klokt.

4. Jag vill ha saker jag snabbt kan hitta och blogginlägg som hjälper mig och är lätta att läsa

Tänk dig att din läsare är en Ferrari som kör 150 km i timmen på motorvägen. Det är nämligen ungefär så det är när han eller hon kommer till din blogg. Läsaren förlitar sig på vägskyltar för att hitta rätt. Läsaren scannar texten.

Läsaren skummar ditt blogginlägg för att hitta de intressanta delarna som hjälper dem. Det betyder att luft, underrubriker och punktlistor är dina bästa vänner. Var därför generös med dessa och undvik långa textstycken i dina inlägg.

5. Jag vill inte känna som att jag kliver in på Ullared när jag kommer till din blogg

Din besökare känner dig inte ännu. Skräm inte bort dem med stora annonser och texter som skriker ”Köp, köp”. Led istället dina besökare vänligt och varsamt genom din försäljningsprocess – givetvis efter att du skapat förtroende och trovärdighet.

6. Jag avskyr dina blinkande pop-ups

En störande – eller i värsta fall blinkande – pop-up-ruta ska inte vara det första din besökare ser. Om du vill använda dem, se till att din besökare har fått en stund på sig att bekanta sig med ditt innehåll först.

7. Jag vill läsa ett par exempelinlägg först

Vissa förstagångsbesökare vill testa dig innan de löper linan ut och blir din blogg trogen. Ge dem därför ett par blogginlägg i sidospalten som de kan klicka på för att få en känsla för ditt innehåll och din ton.

8. Jag vill prenumerera, men jag fattar inte hur

Tro det eller ej, men vissa av dina besökare befinner sig på din blogg eftersom de blivit tipsad av en kompis att kolla in en riktigt bra bloggare. Och det är bra, så klart. Men att de hittar dit, gillar vad de ser, men inte kan prenumerera på bloggen. Inte lika bra.

9. Jag gillar inte rubriker som lurar mig

Det bästa sättet att förlora besökare och läsare är att locka dem med storstilade rubriker och sedan inte leverera vad du lovat i blogginlägget. Satsa på att vara intressant och tilldragande, att vara unik och ovanlig. Inte på att föra dem bakom ljuset. För de kommer garanterat inte tillbaka.

10. Jag vill känna mig som om jag hör hemma här

Detta är förmodligen den viktigaste punkten. Se till att varje besökare känner sig välkommen. Bygg ett community, inte en hemlig klubb. Uppmuntra kommentarer och svar på varenda en av dem. För detta är din guldgruva.

10 livsviktiga saker för bloggare att tänka på. Kan du pricka av alla på din blogg?

Charlotta Wortzelius


Dagens marknadsföringslärdom

Ge dina besökare vad dina besökare vill ha.

BloggkommentarerÖver till dig – hur gör du dina besökare lyckliga?
Berätta gärna om dina egna tankar kring att hålla bloggbesökare på gott humör i kommentarsfältet här under. Det blir mycket roligare om vi hjälps åt, eller hur?

[hcshort id=”5″]

Om skribenten Charlotta Wortzelius

Charlotta Wortzelius är grundare av Online Marketing Academy och en hängiven copywriter och internetmarknadsförare som brinner för att hjälpa företag att lyckas med sin närvaro på nätet.

Följ mig:

Gör din röst hörd:

0 kommentarer

Popular posts

Pin It on Pinterest

Share This